Fjäderinställning på cbr 900rr -93

PuDDy

pedalbiker
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
sorry
Är det någon vänlig själ som vet hur man ska ställa in fjädrarna på den blejd jag nyligen köpt. Den är grymt hård nu, lite för mycket. och "vandrar" lite i kurvor som den är ställd nu.

Vill ha en bra inställning som passar sportigare körning och lite bankörning.
:Bugar :Bugar på förhand.

Det finns trådar om detta..sök och finn. Är det kåpor från RC-30 :va

PuDDy skrev:
Är det någon vänlig själ som vet hur man ska ställa in fjädrarna på den blejd jag nyligen köpt. Den är grymt hård nu, lite för mycket. och "vandrar" lite i kurvor som den är ställd nu.

Vill ha en bra inställning som passar sportigare körning och lite bankörning.
:Bugar :Bugar på förhand.

Börja med att mäta det dynamiska hänget. Dvs. vilket häng du har (fram/bak) med dig sittandes på. Dvs. avståndet mellan max utdragen gaffel/dämpare och när du sitter på.

Detta är ingen vetenskap utan du får testa dig fram därför är det svårt (läs omöjligt) att ge exakta siffror för vad du SKALL ha.

Men ditt dynamiska häng (sag) bär ligga någonstans i området 30 - 40 mm fram och 20 - 30 mm bak eftersom det är en sprothoj du kör.

Gör sedan en grovjustering av returdämpning och kompressionsdämpning genom att gunga hojen (stillatsåendes) och justera returdämpning/kompressionsdämpning så att det tar ung. lika lång tid för hojen att komma upp i topläge som det tar för dig att trycka ner den. Du skall här trycka så hårt och fort som du kan.

Sedan letar du rätt på din favoritväg, gärna med lite gupp/potthål (eftersom du förmodligen mestadels kör på vägen med hojen, eller???). Kör sedan, utan att justera någonting. Ett par vändor fram och tillbaks. Känn efter hur det känns.

Justera sedan returdämpningen först. Om du har originaldämpare/gaffel justera minst 2 klick åt gången (annars kan det vara svårt att känna någon skillnad). Kör sedan en/två vändor och känn efter. Bättre eller sämmre???

Om du har för mycket returdämpning kommer hojen inte hinna fjädra tillbaks upp i normalläge innan nästa gupp/potthål utan den kommer att sätta sig och kännas stumm (hård). Släpp då på returdämpningen!

Om du har för lite returdämpning kommer den att kännas svajig i långa svepande böjar.

Sist tar du kompressionsdämpningen. Justera den så att hojen känns stabil utan att för den sakens skull vara stötig. Har du för mycket kompressionsdämpning känns hojen stötig och hjulen kommer att studsa över snabba gupp/potthål och därmed inte behålla greppet.

En generell regel för gatåkare kan vara att justera kopmpressionsdämpningen så att de värsta stötarna precis försvinner. Dvs. först justerar man den så hårt att den känns stötig för att därefter släppa på kompressionen tills den känns bra/behaglig. Dvs. så att den sväljer snabba gupp/potthål.

Till sist måste du ha klart för dig en sak som är viktig. Skriv alltid upp allt du gör OCH justera ALDRIG mer än EN sak åt gången. Annars vet du inte vad som händer och kan aldrig lära dig att känna skillnad på vad som är vad.

När du skriver upp dina inställningar utgå då från maximalt stängda ventiler. Dvs. räkna antalet klick/varv tills ventilerna är helt stängda (max moturs). Vrid sedan tillbaks lika många klick/varv så att du har samma utgångsläge innan du började testa dig fram.

Hoppas detta var till lite hjälp för dig åt månstånde!???

Mvh!
// Niklas

NordhNet skrev:
Du får gärna skicka ett pm till mig med inställningarna när du har fått rätt på dessa. Är för lat för att testa själv :tungan
Din late F*N. :tungan hehe

Har du fått hem din då? Är du nöjd. När får jag se den ????
Tror vi kan hjälpa varandra en del framöver haha.

jag ska laborera. ska fråga en polare om hjälp.

tänk på tat gamlöa orginalstötdämpare bak kan bli ganska slut med tiden och kanske inte ens går att justera bra.

Men nu var ju denna hård och det hör ju inet till vanligheterna isf, de brukar kännas rätt säckiga när de är slut.

Silwer skrev:
tänk på tat gamlöa orginalstötdämpare bak kan bli ganska slut med tiden och kanske inte ens går att justera bra.

Men nu var ju denna hård och det hör ju inet till vanligheterna isf, de brukar kännas rätt säckiga när de är slut.

Körde drygt 14 500 mil med min gamla VFR (med Öhlinare bak) och den funkade fortfarande. Även om den inte var tip top!

Dessutom går det att renovera dessa för runt 1000-lappen!

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Körde drygt 14 500 mil med min gamla VFR (med Öhlinare bak) och den funkade fortfarande. Även om den inte var tip top!

Dessutom går det att renovera dessa för runt 1000-lappen!

Mvh!
// Niklas
jag tänkte på orginaldämpare givetvis, de flesta har sådna ändå.

på en R1 tex kan orginalet vara ganska dåligt efter 3-4k mil.

Silwer skrev:
jag tänkte på orginaldämpare givetvis, de flesta har sådna ändå.

på en R1 tex kan orginalet vara ganska dåligt efter 3-4k mil.

OK! Nu är jag med i matchen :yoparty

Min erfarenhet av originaldämpare är att det är dax att byta efter 7 - 8000 mil, om de inte börjar läcka innan!

Men jag kör å andra sidan inte racing med mina hojar och ställer då naturligtvis inte lika höga krav. Dessutom kör jag oftast solo och vid några tillfällen per säsong med packning. Dvs. mina krav på en dämpare är inte så extrem.

Har dock bytt till en tillbehörsdämpare i höstas (samt gaffelfjädrar) som jag är väldigt nöjd med. Funkar även till lite lek på bana några gånger per säsong! Men det var en annan historia.

Mvh!
// Niklas

Jo stötdämparnas kvalitet är ju en kostnadsfråga, tillverkarna lägger ju inte mer än nödvändigt på orginalprodukterna för att få ett konkurrenskraftigt pris.

Och självklart påverkas ju livslängden av hur hojen körs.

PuDDy skrev:
Din late F*N. :tungan hehe
Har du fått hem din då? Är du nöjd. När får jag se den ????
Tror vi kan hjälpa varandra en del framöver haha.

Förutom att drivpaketet ska bytas är jag jävligt nöjd än så länge (peppar peppar, ta i trä).

Ja för fan, man kan ju göra två för ett priser kanske på tillbehör :tummenupp
Nästa vecka kommer den antagligen att göra sitt första offentliga framträdande (förutom den lilla rundan vi gjorde till lisas café). Då är det onsdagsrundan som gäller. Gör nog en egen grupp som heter 0.0025 hehe

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...