PuDDy skrev:
Är det någon vänlig själ som vet hur man ska ställa in fjädrarna på den blejd jag nyligen köpt. Den är grymt hård nu, lite för mycket. och "vandrar" lite i kurvor som den är ställd nu.
Vill ha en bra inställning som passar sportigare körning och lite bankörning.

på förhand.
Börja med att mäta det dynamiska hänget. Dvs. vilket häng du har (fram/bak) med dig sittandes på. Dvs. avståndet mellan max utdragen gaffel/dämpare och när du sitter på.
Detta är ingen vetenskap utan du får testa dig fram därför är det svårt (läs omöjligt) att ge exakta siffror för vad du SKALL ha.
Men ditt dynamiska häng (sag) bär ligga någonstans i området 30 - 40 mm fram och 20 - 30 mm bak eftersom det är en sprothoj du kör.
Gör sedan en grovjustering av returdämpning och kompressionsdämpning genom att gunga hojen (stillatsåendes) och justera returdämpning/kompressionsdämpning så att det tar ung. lika lång tid för hojen att komma upp i topläge som det tar för dig att trycka ner den. Du skall här trycka så hårt och fort som du kan.
Sedan letar du rätt på din favoritväg, gärna med lite gupp/potthål (eftersom du förmodligen mestadels kör på vägen med hojen, eller???). Kör sedan, utan att justera någonting. Ett par vändor fram och tillbaks. Känn efter hur det känns.
Justera sedan returdämpningen först. Om du har originaldämpare/gaffel justera minst 2 klick åt gången (annars kan det vara svårt att känna någon skillnad). Kör sedan en/två vändor och känn efter. Bättre eller sämmre???
Om du har för mycket returdämpning kommer hojen inte hinna fjädra tillbaks upp i normalläge innan nästa gupp/potthål utan den kommer att sätta sig och kännas stumm (hård). Släpp då på returdämpningen!
Om du har för lite returdämpning kommer den att kännas svajig i långa svepande böjar.
Sist tar du kompressionsdämpningen. Justera den så att hojen känns stabil utan att för den sakens skull vara stötig. Har du för mycket kompressionsdämpning känns hojen stötig och hjulen kommer att studsa över snabba gupp/potthål och därmed inte behålla greppet.
En generell regel för gatåkare kan vara att justera kopmpressionsdämpningen så att de värsta stötarna precis försvinner. Dvs. först justerar man den så hårt att den känns stötig för att därefter släppa på kompressionen tills den känns bra/behaglig. Dvs. så att den sväljer snabba gupp/potthål.
Till sist måste du ha klart för dig en sak som är viktig. Skriv alltid upp allt du gör OCH justera ALDRIG mer än EN sak åt gången. Annars vet du inte vad som händer och kan aldrig lära dig att känna skillnad på vad som är vad.
När du skriver upp dina inställningar utgå då från maximalt stängda ventiler. Dvs. räkna antalet klick/varv tills ventilerna är helt stängda (max moturs). Vrid sedan tillbaks lika många klick/varv så att du har samma utgångsläge innan du började testa dig fram.
Hoppas detta var till lite hjälp för dig åt månstånde!???
Mvh!
// Niklas