Fjäderinställning CBR600RR -07/08

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Jag undrar om någon vet någon sida med fjäderinställningar till CBR600RR -07/08. dvs hur många "klick". Sen hörde jag något om att man kunde ladda ner HRC programvara till styrdämparen så den blev mer "racing vänlig", Var hittar man detta?
tacksam för svar.

Kan inte svara gällande vart du kan hitta info om fjäderinställning på orginal dämpare/gaffel, men grundinställnings information hittar du på Öhlins sida, resten är ju väldigt individuellt.
Vad jag förstått så måste man har HRC kabelhärva samt box för att kunna justera orginal styrdämpare, ett alternativ är att sätta dit WP:s dämpare från Greven, han har även fästen.

/Christer

Steg 1a vid racing: Demontera elektronisk styrdämpare och kasta i åtevinningsconatiner ersätt med öhlins eller annan bra aftermarkettillverkare.

Att hålla på och ändra ett par klick i olika riktningar ger oftast ingenting, en viss SH profil testade att åka med max/max och min/min dämpning med originaldämpare och det gick precis lika fort. Vanligtvis är justerintervallet ytterst begränsat.

Som tidigare sagt mät upp häng och byt fjädrar tills det ligger inom spec för din vikt. Därefter får du analysera var fjädringen inte jobbar som du önskar och utföra åtgärder i enlighet med detta.

Har du sen pengar är nästa steg omschimsning och/eller cartigekit till gaffeln och ombyggnad/utbyte av bakdämparen.

Last edited:
Jag har alltid kört med öhlins styrdämp tidigare och kör nu med Honda org. Har tidigare hört att den inte ska vara så bra men kan inte själv känna på vilket sätt det skulle vara. Är det ngn slags allmängiltig "sanning" och få som provat? På vilket sätt är den sämre?

Som Boris säger så är "klicken" det sista du ska jobba med, men vill du hitta vad andra har gjort så finns det en sida som heter 600rr.net och sök på sidan handling etc. tex sag o liknande så får du fram att det finns lika många inställningar som förare. + mkt annat intressant tex att hänget fram är enligt amerikaner hopplös att ställa in, att den är alldeles för hård fram (vilket jag inte håller med om) väger du 85 kg så är std.fjädrarna rätt, både fram o bak.
Som nr 18 sa ngn gång så är det inte hänget som är saliggörande utan balansen, den balansen som är rätt för DIN körstil.

Jag har alltid kört med öhlins styrdämp tidigare och kör nu med Honda org. Har tidigare hört att den inte ska vara så bra men kan inte själv känna på vilket sätt det skulle vara. Är det ngn slags allmängiltig "sanning" och få som provat? På vilket sätt är den sämre?

Om det är sanning eller för alla vet jag inte men på vår 07:a så fungerade orginal skapligt bra på t.ex. Sviestad men på Gelleråsen i svackan innan ejes slog den mellan styrstoppen. Något som gick att få bort med en hydraulisk dämpare

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...