Fjäderfundering, förspänning..

Men, Är det så enkelt? Fjädergurus jag talat med säger Nej! när man vill höja/sänka med förspänningen. . .

Vill minnas att bilden av att "fjädrar normalt är linjära" är felaktig. I moderna fall främst för att man kör med kompletterande top-down fjäder som motverkar att den bottnar ur "bakåt". Det gör också att metodiken att mäta sag inte riktigt funkar som det brukade, så det behöver du också ha koll på ;) För att ställa till det ytterligare. (Om du nu har en sån vill säga)

Men håller, har också fått big no no på att justera ride height med förspänningen. Finlir ja, större ändringar - no no.

En annan populär metod är ju trial and error ;) hahaha, ses 2018!
 
Ok, då är slutsatsen att förspänningen är ett resultat av vilket häng man vill ha i en given situation och fjäder, har jag förstått er rätt då? Alltså spelar det ingen roll vilken fjäder man petar i bara längden är korrekt och att den har rätt vikt, är det rätt uppfattat? Nu måste jag kontrollmäta detta innan jag säkert säger att det är så men jag är Nästan säker på att mina 2 kit har fjädrar som storleksmässigt ser likadana ut men har olika artikelnummer, varför? En 90-fjäder är ju en 90-fjäder om man ska gå på resonemanget att förspänningen inte förändrar egenskapen hos fjädern. Finns väl inget motiv att göra en annan typ av fjäder då?


Helt okunnig på sakfrågan i sig. Men tanken att en serie 190-däck från olika tillverkare är olika breda borde ju kunna återspeglas även på fjädrar, liksom att bromsbänkar visar olika siffror osv. Kilon och millimetrar BORDE inte vara så svåra att mäta korrekt, men misslyckas de med millimetrar så känns ju inte kilon så långt bort heller ;)
 
En fråga jag borde ha ställt tidigare: Det ni kallar häng; är det det jag kallar utfjädring, alltså skillnaden i höjd när man åker sakta, jämför med den höjd vid vilket framhjulet precis lättar från marken?
 
En fråga jag borde ha ställt tidigare: Det ni kallar häng; är det det jag kallar utfjädring, alltså skillnaden i höjd när man åker sakta, jämför med den höjd vid vilket framhjulet precis lättar från marken?

När jag pratar häng så menar jag det du säger (man mäter höjden först när hojen är helt i luften och sedan när den står på marken med förare på i rätt sittställning).

Men sedan vet jag att det finns folk som menar enbart skillnaden i höjd med eller utan förare (för att det är jobbigt att lyfta hojen), men det är ju inte helt korrekt (anser jag) för det kan bero på flera faktorer.
 
En fråga jag borde ha ställt tidigare: Det ni kallar häng; är det det jag kallar utfjädring, alltså skillnaden i höjd när man åker sakta, jämför med den höjd vid vilket framhjulet precis lättar från marken?

Häng är vad som kallas ride height i denna länk. Ofta även kallat "sag" på engelska.
http://www.mvagusta.net/forum/attachment.php?attachmentid=22131&stc=1&d=1222587715

Och de som i länken kallas "static sag" brukar ofta kallas för "fritt häng" på svenska.
 
Underbart ämne att grotta ner sig i va? :D

Ju mer man lär sig desto mer förstår man hur lite man vet..... ;)

Nu har jag mätt mina fjädrar och precis som jag trodde förut så är de måttmässigt likadana, samma fria längd, samma diameter (ska ju sitta i samma gaffel så det vore ju konstigt annars..) och Samma fjäderkonstant! 9.0Nm/mm!

Men, olika art.nr, ska sitta i olika kit men i samma gaffel......förklara tack!
Verkar Inte ersätta heller då jag beställde till olika kit och fick speca vilken som skulle till vad, var på motospeed och de brukar ju veta vad de håller på med.

Är en linjär fjäder linjär rakt igenom?
Eller ökar/minskar "konstanten" beroende på ju närmare ändlägena helt utsträckt/genomslagen man kommer och endast är konstant inom ett visst område?

Nåja, ska sova lite på detta nu, börjar kännas vettigt. :)
 
Vill minnas att bilden av att "fjädrar normalt är linjära" är felaktig. I moderna fall främst för att man kör med kompletterande top-down fjäder som motverkar att den bottnar ur "bakåt". Det gör också att metodiken att mäta sag inte riktigt funkar som det brukade, så det behöver du också ha koll på ;) För att ställa till det ytterligare. (Om du nu har en sån vill säga)

Men håller, har också fått big no no på att justera ride height med förspänningen. Finlir ja, större ändringar - no no.

En annan populär metod är ju trial and error ;) hahaha, ses 2018!

Jodå, topout-fjäder sitter det, men den påverkar väl mest om man ska försöka få fram det olastade hänget, under körning så är ju lixom den max-höjd man får samma som när hojens hjul nästan lättar från marken och därför är det enda intressanta värdet att mäta fram.

Bästa vore kanske att plocka ur fjädern, komprimera den max, mäta längden, skruva ihop utan fjäder, mäta "fritt gaffelben" och dra av den komprimerade fjäderns längd, då skulle man ju få ett olastat häng, men till vilken nytta?
Om den fjäder du måste använda för att hojen ska funka inte skulle ge dig "korrekt" frihäng så inte byter du den ändå så det är ett värde som är totalt ointressant, tänk lätt förare/tung hoj och tvärtom.
Och att veta var hojens absoluta topp-läge är är ju bara intressant om han faktiskt är där någon gång utan att man är där och drar ut gaffeln för hand... :D

Trial and error har man ju testat några gånger nu så nästa trial tänkte jag försöka ha lite mer bakom, därför denna tråden. :)
 
I min värld är det väldigt mjukt. Är du säker på att den inte är 90 lbs/in?

Kan ju vara lite begreppsförvirring med, ta isf. bort kommat.

Alltså 90Nm/mm, att Öhlins skulle lista något annat än metriskt är inte sannolikt.

Ed. Å andra sidan känns det stumt om man behöver gå upp 10Kg för att hojen ska sjunka 1mm med.....tror nog9Nm/mm är korrekt ändå.
 
Last edited:
Stämmer bra Hen rik med fjädrarna för gaffeln :)

Ohlins Spring Cartridge kit

Part No. Rate
04744-90 (optional) 9,0 N/mm
04744-95 (standard) 9,5 N/mm
04744-10 (optional) 10 N/mm
04744-05 (optional) 10,5 N/mm
04744-11 (optional) 11 N/mm
 
Kan ju vara lite begreppsförvirring med, ta isf. bort kommat.

Alltså 90Nm/mm, att Öhlins skulle lista något annat än metriskt är inte sannolikt.

Ed. Å andra sidan känns det stumt om man behöver gå upp 10Kg för att hojen ska sjunka 1mm med.....tror nog9Nm/mm är korrekt ändå.
Om man säger så här...
9.0 N/mm (inte Nm för det anger att det är ett vridmoment) stämmer bra in på en gaffelfjäder.
90.0 N/mm stämmer bra in på en bakdämparfjäder.
På t.ex en ban- R1a skulle de passa en förare runt 60kg utan utrustning... give and take.

På t. ex en aprillia rs250 skulle de kanske klassas som rätt hårda ;)
 
Om man säger så här...
9.0 N/mm (inte Nm för det anger att det är ett vridmoment) stämmer bra in på en gaffelfjäder.
90.0 N/mm stämmer bra in på en bakdämparfjäder.
På t.ex en ban- R1a skulle de passa en förare runt 60kg utan utrustning... give and take.

På t. ex en aprillia rs250 skulle de kanske klassas som rätt hårda ;)

Aah, Bort med m-et alltså. :)

Aja, du fattade ju sååå.... ;)

En R6 passar det en förare runt 75Kg med "såkallad" 90-fjäder bak och 90-95 fram, att det skiljer mellan märken och modeller känner jag ju till sen innan men tack ändå. :)

Har du(eller någon annan) förresten koll på vad för hoj-vikt eftermarknadstillverkare som Öhlins beräknar sina fjäderrekommendationer på?
Är det "standard" race-vikt eller är det gat-vikt?
Kan ju skilja lite det där....men det kanske inte styrs där utan man reglerar den skillnaden med förspänningen?

Att fjädern enbart baseras på kroppsvikt alltså..
 
TS: Vad väger ekipaget? Hur stor slaglängd har du utan fjädrar? Vad har du för mått på luftfjädern?
 
Slaglängd vet jag inte,130?, hojen väger nu någonstans runt 166-167 plus soppa och luftfjädern någonstans runt 40N i körnivå(runt 300 i bott)
 
Slaglängd vet jag inte,130?, hojen väger nu någonstans runt 166-167 plus soppa och luftfjädern någonstans runt 40N i körnivå(runt 300 i bott)
TS: Vad väger du? Har du en eller två luftfjädrar i fram?
 
85 med full utrustning, vet ej då luftfjädern är tagen ur tabell, kan tänka att det gäller gaffeln och inte per ben.
 
Jag använde Racetechs fjäderkalkylator första gången för att hitta någorlunda rätt och för att få lite förståelse för hur olika saker påverkar.

För mej stämde det nära perfekt, fast lite skumt att man ska uppge sin vikt utan utrustning, det tycker jag är småpuckat :confused:

Går man på deras rekommendationer för dej och rundar av åt närmaste håll så hamnar du på 9,5 N/mm och 95,0 N/mm, fast då gissar jag att det är standardvikt på hojen det räknas med, korrigerar du det i kalkylatorn så kan det bli annorlunda :tummenupp

http://racetech.com/ProductSearch/2/Yamaha/YZF-R6/2008-14

Racetech calc.jpgRacetech calc.jpg
 
Jag använde Racetechs fjäderkalkylator första gången för att hitta någorlunda rätt och för att få lite förståelse för hur olika saker påverkar.

För mej stämde det nära perfekt, fast lite skumt att man ska uppge sin vikt utan utrustning, det tycker jag är småpuckat :confused:

Går man på deras rekommendationer för dej och rundar av åt närmaste håll så hamnar du på 9,5 N/mm och 95,0 N/mm, fast då gissar jag att det är standardvikt på hojen det räknas med, korrigerar du det i kalkylatorn så kan det bli annorlunda :tummenupp

http://racetech.com/ProductSearch/2/Yamaha/YZF-R6/2008-14

View attachment 418398View attachment 418398

Tja, 95 bak är okörbart i en öhlinare men kanske skulle funka i en original, så mycket vet jag. :)
 
Tja, 95 bak är okörbart i en öhlinare men kanske skulle funka i en original, så mycket vet jag. :)
Nja, fast du gjorde inte som jag sa :tungan
Din hoj väger ju ganska mycket mindre än original, knappar du in 167kg (semiwet), du 75kg (utan utrustning) och Road Racing så rekommenderar den 85 N/mm :)

Fast en rekommendation är bara en rekommendation, bäst är om du kan låna några fjädrar och mäta in vad som är rätt.. för mäta kommer du ändå göra i slutändan och blir det rätt är du nöjd, blir det fel blir du missnöjd :tummenupp

Springrate.jpg
 
Nja, fast du gjorde inte som jag sa :tungan
Din hoj väger ju ganska mycket mindre än original, knappar du in 167kg (semiwet), du 75kg (utan utrustning) och Road Racing så rekommenderar den 85 N/mm :)

Fast en rekommendation är bara en rekommendation, bäst är om du kan låna några fjädrar och mäta in vad som är rätt.. för mäta kommer du ändå göra i slutändan och blir det rätt är du nöjd, blir det fel blir du missnöjd :tummenupp

View attachment 418399

Nädå, var jag som slarvade med svaret, min hoj var helt orörd original förutom bakdämpen när jag testade. Lamporna var förvisso plockade men så vägde jag nästan 4Kg mer med så egentligen var ekipaget nog tyngre. :)
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top