Fjäder till bakdämparen

Bohhaa

Medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Ervalla
Hoj
2016, Kawasaki z1000 sugomi
tja ska byta fjäder på min yzf450 -03 då den är alldeles för mjuk.
och satt och kollade på olika ställen på nätet. det sitter racetech dämpare på nu men kan jag köpa fjäder av annat märke ?
ska ha till en 100 kilos klump :)
 
Åk o kolla med en återförsäljare, ingen ide o sitta o glo på skärmen, den gör dig inte mycke visare.

Kan kolla med farsan, han köpte fjäder till min yz250f-07.
Återkommer :glömdet
 
Racetech tillverkar inte egna dämpare utan de shimsar om originalet. Fjädrar är nte special för denna dämpare utan modellspec till din cykel.

Kolla vilken fjäderkonstant du har. Står en bokstavs/siffer kombination på fjädern.
 
Lånar tråden lite. Behöver hårdare fjäder till bakdämpare på en KTM 990SM 09. Är tydligen omöjligt å få tag på enligt KTM Sverige
 
Är det originaldämparen så spelar det ingen större roll vilket märke på själva fjädern bara den passar just din dämpare. Är väl kayaba du har original har jag för mig. Racetechs hemsida har en rätt bra tabell där du kan lägga in vikt etc. så ser du vilken hårdhet du behöver. Har kört racetech på Yamaha förr och det funka bra. Har du ändå av fjädern så passa på att renovera dämparen också om det inte är gjort nyligen.
Brukar lämna mina dämpare till Delta i falkenberg för renovering, han använder både racetech och öhlins fjädrar.
 
Lånar tråden lite. Behöver hårdare fjäder till bakdämpare på en KTM 990SM 09. Är tydligen omöjligt å få tag på enligt KTM Sverige

Det beror mest på din handlares inkompetens....

KTM erbjuder inte hårdare fjädrar men där finns andra leverantörer...
 
pratade med kumlins dom tog 800 för en fjäder det tycker jag är jäkligt bra pris
men funderade på om man skulle skicka hela bakdämparen till dom för service. Vad kostar sådant eller kan man göra det själv?
 
Är det originaldämparen så spelar det ingen större roll vilket märke på själva fjädern bara den passar just din dämpare. Är väl kayaba du har original har jag för mig. Racetechs hemsida har en rätt bra tabell där du kan lägga in vikt etc. så ser du vilken hårdhet du behöver. Har kört racetech på Yamaha förr och det funka bra. Har du ändå av fjädern så passa på att renovera dämparen också om det inte är gjort nyligen.
Brukar lämna mina dämpare till Delta i falkenberg för renovering, han använder både racetech och öhlins fjädrar.

Det är original dämpare som sitter på och montera annan fjäder än KTM skulle funka om jag bara hittade nån. Men har varken hittat KTM eller annat fabrikat som passar på min modell. Racetech verkar inte ha till min modell heller.

"BorisJR" Visst kan det vara så men säljer dom endast ett fabrikat av fjädrar så vill dom ju sällan rekommendera andra fabrikat.
 
Last edited:
Edit: Verkar som dom släppt lite olika bakfjädrar till min hoj :) Nån som kan förklara vad dom olika siffrorna står för å vilken av dessa som är den hårdaste fjädern? Misstänker att den orange är original fjädern.

91010172SSPRING 140-215(59)D=13,75WHITE 1364:-

91010285SSPRING 130-215(59)D13,5 ORANGE 1831:-

91010171SSPRING 120-215 (59) D=13 WHITE 1364:-

91010086SSPRING 130-215(59)D=13,5 WHITE 1364:-
 
Edit: Verkar som dom släppt lite olika bakfjädrar till min hoj :) Nån som kan förklara vad dom olika siffrorna står för å vilken av dessa som är den hårdaste fjädern? Misstänker att den orange är original fjädern.

91010172SSPRING 140-215(59)D=13,75WHITE 1364:-

91010285SSPRING 130-215(59)D13,5 ORANGE 1831:-

91010171SSPRING 120-215 (59) D=13 WHITE 1364:-

91010086SSPRING 130-215(59)D=13,5 WHITE 1364:-

120-140= fjäderkonstant
215= längd
D= tråddiameter
 
Tack för det Boris Nu e jag med i matchen :tummenupp

Om 130-215(59)D13,5 ORANGE är original å jag uppfattar hojen som rätt mycket för mjuk idag. Kommer en fjäder 140-215(59)D=13,75 WHITE göra mig nöjd eller är skillnaden mellan dom 2 för liten för att det skall vara värt pengarna/besväret att byta? I framgafflarna blev jag rekommenderad att gå gå upp 2 steg i hårdheten på fjädrarna.Jag e 190cm lång å väger nog med utrustning på 100-105kg btw
 
Last edited:
Tack för det Boris Nu e jag med i matchen :tummenupp

Om 130-215(59)D13,5 ORANGE är original å jag uppfattar hojen som rätt mycket för mjuk idag. Kommer en fjäder 140-215(59)D=13,75 WHITE göra mig nöjd eller är skillnaden mellan dom 2 för liten för att det skall vara värt pengarna/besväret att byta? Jag e 190cm lång å väger nog med utrustning på 100-105kg

Nej det kommer inte att räcka...

Mr Slavens är mannen du söker http://slavensracing.com/products/ktm/shock-springs-950-se-59mm-x-215mm-for-wpktm
 
Last edited:
pratade med kumlins dom tog 800 för en fjäder det tycker jag är jäkligt bra pris
men funderade på om man skulle skicka hela bakdämparen till dom för service. Vad kostar sådant eller kan man göra det själv?

Service med nya packningar olja etc brukar ligga runt en tusing, kan säkert skilja beroende vad det är för dämpare etc. Men kolla, tror de flesta har fasta priser för sånt.
 
Last edited:
Klockers Boris :tummenupp

Antar att 16.0kg/mm är den som är lämpligast för feta jag?

Fråga: Räknar man godstjocklek 59mm × 16.0kg/mm = 94,4kg för att få fram vilken vikt fjädern är optimerad för? Varför jag undrar e för att jag inte får fram nått värde på racetech.

Nej där finns ingen formel för att räkna fram fjäderkonstant vs vikt. Detta skiljer beroende på vilken dämpare man har.
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top