Fixat synen

Jag drömmer om att operera. Men man måste haft någorlunda stabil syn i två år och sedan är det kostnaden. Men jag har så extremt svårt att få det funka med glasögon och linser. Finns bara två par linssorter på hela marknaden som jag kan ha, och de korrigerar inte fullt ut ändå. Sedan funkar inte den ena sorten alls. Så finns en sort jag öht kan ha. Men även dem är jobbiga då jag ser ännu suddigare så fort ögonen blir lite torra eller linsen flyttar lite på sig. Glasögon är bra hemma men ger huvudvärk så fort man går utanför dörren. Är så ovan. Sedan är de ju otympliga.

Vilken metod som utförs beror såklart mycket på vilket eller vilka synfel man har. Alla metoder funkar inte på alla fel.
fy f-n vad grymt skönt det vore att kunna göra detta Nu. Kunna lita på sin syn, att det man ser är det man ser. Att inte behöva tvivla på om man ser rätt. Att inte bli uppfattad som sjukt dryg för att man bara går förbi Vänner på stan.
Grattis! Jag tror inte att du kommer ångra dig!

Tack :krama

Det känns fantastiskt. Det var grymt gött att slippa treva efter glasögonen imorse (hade -5,5 resp -4,5). :D

Jag kan varmt rekommendera det, även om det kostar en del. Inte gratis med linser mm.....

Har du inte haft stabil syn i två år än?

Vad gäller riskerna, så resonerade jag så här: de kan väl sitt jobb? Dessutom så får man inte vara rädd för allt. Isf skulle man väl inte köra hoj :confused:

En bekant har gjort det där på Koskelas i Umeå och blev nöjd.
En annan som jag träffade någonstans var inte nöjd (vet ej klinik), det var gränsfall att han behövde glasögon och då blev jag osäker på att göra det. Känns bortkastat.
Jag har haft glasögon sen jag var 6-7 år så jag har vant mig. :)

Värstä är det när jag kör skoter, det immar så fruktansvärt!

Syrran gjorde detta ingrepp för snart 3 år sedan då hon var blind innan om du frågar mig. Nu ser hon bättre än mig :mad:
Hur som helst, hon tycker det var de mest välinvesterade pengarna någonsin tror jag.
Själv har jag riktigt usel syn men orkar varken med brillor eller linser så det får väl bli en operation sen när man inte kan köra utan att utsätta andra för fara längre. Men jag tror att jag har några år kvar innan det är dags.
Hur mycket kostade det, så att jag vet hur mycket jag ska lägga undan :näsblod

Katten, ska jag behöva läxa upp dig igen? :tungan Jag tänkte som du förut, orkar inte med strulet med linser etc. Har -1,5 och -2,0 på ögonen. Började iaf med linser och en helt ny värld uppenbarar sig. Inga tveksamheter när någon hejar på en, inget kisande med ögonen eller problem med att se något som någon pekar på eller läsa skyltar osv. Man kör bil och hoj bättre samt får bättre resultat i idrotter, spelade innebandy på den tiden. Och träden har löv även om man står 10m bort, inte bara en stor grön massa.

Enda problemet är på vintern eller när det är torr luft. Då känns det lite ibland som man har ett sandkorn i ögat. Fast det gör det inte på alla. Använder nu endagarslinser av den dyraste modellen och de är helt okej vad gäller det problemet men är inte alltid helt hundra. Skulle dock aldrig byta tillbaka till att inte använda linser alls.

Hur mycket synfel har du? Tro mig, börja använda linser! Eller operera, det funderar jag också på. Inte ett sånt ingrepp som TS utan bara vanlig laseroperation. Har man inte så kraftigt fel så är det skitlätt för dem att få det perfekt.:tummenupp

Tack :krama

Det känns fantastiskt. Det var grymt gött att slippa treva efter glasögonen imorse (hade -5,5 resp -4,5). :D

Jag kan varmt rekommendera det, även om det kostar en del. Inte gratis med linser mm.....

Vad gäller riskerna, så resonerade jag så här: de kan väl sitt jobb? Dessutom så får man inte vara rädd för allt. Isf skulle man väl inte köra hoj :confused:

Varför var du tvungen att göra ett sånt ingrepp där de byter lins på dig?

Last edited:
Varför var du tvungen att göra ett sånt ingrepp där de byter lins på dig?

Eftersom jag var ganska (gött att säga VAR :D )närsynt, ställer det lite andra krav på ögat, enligt Capio.

Mina pupiller är STORA när de är maxutvidgade, och då måste de tydligen bränna lite mer med lasern. Det var problem på mig, eftersom hornhinnan inte var jättetjock. Därför rekommenderade de ICL för mig.

Dessutom kändes det ganska bra, eftersom man alltid kan byta den inopererade linsen om något händer med ögat. Vid laserkirurgi förändrar de ögat permanent.

Lite skumt var det när man såg/kände att de skar mm i ögat, men det gick fort, och var inga problem.

Jag skulle också vilja operera. Har -0,2 på båda ögonen. Därför det känns så dyrt att fixa när man ändå ser dugligt :gnissla
Använder endagslinser nu vilket funkar bra, men det blir ju dyrare i längden...

Eftersom jag var ganska (gött att säga VAR :D )närsynt, ställer det lite andra krav på ögat, enligt Capio.

Mina pupiller är STORA när de är maxutvidgade, och då måste de tydligen bränna lite mer med lasern. Det var problem på mig, eftersom hornhinnan inte var jättetjock. Därför rekommenderade de ICL för mig.

Dessutom kändes det ganska bra, eftersom man alltid kan byta den inopererade linsen om något händer med ögat. Vid laserkirurgi förändrar de ögat permanent.

Lite skumt var det när man såg/kände att de skar mm i ögat, men det gick fort, och var inga problem.

Okej. Min bror opererade sitt andra öga för några år sen. Han hade typ -7 eller -8 och det gick bra. Tror iofs att han får lite glorior runt lampor och sånt om det är mörkt ute. Eller så var det pga det första ögat han opererade för över 15 år sen då de inte var så bra på det som nu.

Men det är nog individuellt vad de använder för metod pga av andra faktorer också. Precis som du skrev.

Inget att tveka på..hade -3,5 o -3,75 samt ett litet brytningsfel.
Gjorde en Lasek, som visserligen är en äldre metod, men gav enligt kliniken och min arbetsgivare ett mer acceptabelt resultat.
Gjordes -07, ser idag utan korrektion 1.2 med båda ögonen, d.v.s. lite väl bra, men jag kan leva med det :D . Hade väl Halofenomen det första halvåret, men de är helt borta. Dessutom har jag ett mörkerseende som är otroligt bra.
Jag hade haft linser sen jag var 15, d.v.s. ehh, många fler år än jag tänker berätta här. Men det började bli väl jobbigt med dem, mest p.g.a. jobbet.
Satan så smärtsamt de första dagarna, men det var värt det..:yoparty

Så vad väntar ni på? Ingen minns en fegis...:tungan

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026