Fixat synen

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
Jag var och opererade ögonen igår, för att slippa krånglet med linser/glasögon. :tummenupp

Jag (eller snarare kirurgen?) använde ICL. Det går ut på att man lägger in en konstgjord lins framför pupillen bakom regnbågshinnan.

Någon här som gjort liknande ingrepp? Erfarenhet? Kommer jag att ångra mig?

Anledningen var att jag efter en massa år med linser inte, enligt optikern, skulle använda dem längre. Jag började få för mycket ytliga blodkärl i ögonen. :gnissla

Jag försökte använda glasögon i ca 6 månader, men det funkar inte. Jag kunde inte vänja mig vid dem.

Är jag den ende på Sporthoj som "vågat"? (eller är jag den ende som är dumdristig?)

Last edited:
Syrran gjorde detta ingrepp för snart 3 år sedan då hon var blind innan om du frågar mig. Nu ser hon bättre än mig :mad:
Hur som helst, hon tycker det var de mest välinvesterade pengarna någonsin tror jag.
Själv har jag riktigt usel syn men orkar varken med brillor eller linser så det får väl bli en operation sen när man inte kan köra utan att utsätta andra för fara längre. Men jag tror att jag har några år kvar innan det är dags.
Hur mycket kostade det, så att jag vet hur mycket jag ska lägga undan :näsblod

Har tyvärr inte vågat ännu (kostar ju en god slant oxå) men varit nära några gånger men fegat ur. Vill hemskt gänra höra från fler om vilka metoder som använts och om det skiljer i pris mellan olika ställen.
Är det t.o.m så att man ska börja kika utomlands för bra priser?

Den metod jag (de!) valde, ICL, kostade på Capio Medocular 19.900 per öga :gnissla

Men, jag kom över två presentkort på totalt 29.000 på en auktionssite, och betalde "bara" 14.500 för dessa. Så, min totala kostnad blev ca 25.000:-

Dyrt, javisst, men det kostar en del med linser och glasögon också, så jag tycker nog att det var värt det (åtminstone nu, dag 2......)

Jag ser redan grymt bra, så än så länge kan jag rekommendera det :D

Ps. "Vanlig" laserbehandling är billigare, runt 13-14 tkr per öga

Lasrade ögonen för fyra år sedan, med någon flikmetod som gick ut på att de skar upp en flik i hornhinnan och sedan gick på med laser (luktade lite skumt och bränt). Sedan lade de tillbaka fliken. Klart. Det negativa var att jag fick en inflammation i ena ögat. Det gjorde infernaliskt ont, men det fanns droppar mot det. Positivt var att jag fick 2.0 i synskärpa istället för -3.0. Ingen försämring har inträffat sedan jag gjorde det.

Har inte gjort det än men funderar på det, fick goda råd och tips när jag jobbade på en ögonmottagning nämnd ovan som utför laserbehandling så det känns inte lika skrämmande längre.

Är närsynt och har bara - 2,5 men man tyckte att det är "idealiskt att operera då", även mitt lilla brytningsfel bör man kunna åtgärda.

Brosan opererade sig för 10 år sedan med ett synfel på närmare -10 och han vart väldigt nöjd.

Skulle få 15% på behandlingen om jag slog till i början av juni men valde att avvakta, känner inget riktigt behov av det än..men kanske framöver.

Om det sedan kostar 14000 eller 19000 per öga gör varken till eller från när jag väl har bestämt mig, klinken väljer (föhoppningsvis) den metod som passar mitt ögonfel bäst.

Last edited:
Skulle väldigt gärna göra det men fegar alltid ur :sissy :(

Har aldrig gått längre än till tankar och lite läsning på nätet.
Idag störs jag inte så jätte mycket av att behöva använda linser och glasögon.
Även om jag väldigt gärna skulle slippa.

Pengarna betalar jag gärna, men riskerna och tanken av att skära en flik i ögat
tar emot. Hur vanligt är det med komplikationer? Får jag vara sövd? :rolleyes:
Borde man ta ett öga i taget, ifall det skiter sig, så har man iaf ett öga kvar? :3freak

Skulle väldigt gärna göra det men fegar alltid ur :sissy :(

Har aldrig gått längre än till tankar och lite läsning på nätet.
Idag störs jag inte så jätte mycket av att behöva använda linser och glasögon.
Även om jag väldigt gärna skulle slippa.

Pengarna betalar jag gärna, men riskerna och tanken av att skära en flik i ögat
tar emot. Hur vanligt är det med komplikationer? Får jag vara sövd? :rolleyes:
Borde man ta ett öga i taget, ifall det skiter sig, så har man iaf ett öga kvar? :3freak

Tror inte man får vara sövd. Jag fick lite lugnande innan bara. Ingreppet tar bara ett par minuter. Tog båda på en gång. Man kan få lite torra ögon och lite stickstrålar från ljuspunkter i mörker.

Jag gjorde Lasik (samma som snake eyes) förra våren, och ångrar det inte på något sätt. Betalade nätt och jämt ~3000€.
Nästa dag såg jag redan "perfekt". Sjukt att vakna och se utan glasögon.
Jag ser liiiite sämre med mitt vänstra öga, men tillsammans så är synen bra.
I Indien försto jag att många gör det, där går Lasik lös på 900€.
Till Estland vet jag inte om jag skulle våga, där gick det väl lös på 1500€...

Tror inte man får vara sövd. Jag fick lite lugnande innan bara. Ingreppet tar bara ett par minuter. Tog båda på en gång. Man kan få lite torra ögon och lite stickstrålar från ljuspunkter i mörker.

Hon fråga om jag vill ha sövande men tackade nej, fick en stressboll att klämma på. Väldigt ljuskänslig samma dag, men gick trots allt ensam hem (ca 400m hem :D)
Lite obehagligt men det var nog inte alls farligt...

Last edited:
även om risken för ett misslyckande skulle vara 0.002% skulle jag nog fega ur.

Jag ser inte tillräckligt dåligt för att riskera något.

http://www.ksa.ee/
Matrix sbk LASIK laserprotseduur 14 000.- / silm

Matrix sbk LASIK laserprotseduur 28 000.- / 2 silma

Standard LASIK laserprotseduur 11 000.- / silm

Standard LASIK laserprotseduur 22 000.- / 2 silma

kurs: 7.000 kr = 10.000 ekr

sidan verkar vara seriöst fixad iaf. vem vågar?:)

Den metod jag (de!) valde, ICL, kostade på Capio Medocular 19.900 per öga :gnissla

Men, jag kom över två presentkort på totalt 29.000 på en auktionssite, och betalde "bara" 14.500 för dessa. Så, min totala kostnad blev ca 25.000:-

Ps. "Vanlig" laserbehandling är billigare, runt 13-14 tkr per öga

btw, så det var billigt för ICL...
första jag hittade i Finland: ICL 2600€/öga
LASIK 1400-1600€/öga

är ni så längre i fram i tiden i Sverige?:hihi

Last edited:
http://www.ksa.ee/
Matrix sbk LASIK laserprotseduur 14 000.- / silm

Matrix sbk LASIK laserprotseduur 28 000.- / 2 silma

Standard LASIK laserprotseduur 11 000.- / silm

Standard LASIK laserprotseduur 22 000.- / 2 silma

kurs: 7.000 kr = 10.000 ekr

sidan verkar vara seriöst fixad iaf. vem vågar?:)

Lasik på båda ögonen skulle alltså kosta ~15lök...
Usch. Sluta!
Man ska såklart inte misstro våra baltiska grannar men ofta får man ju vad man betalar för :brinnerup
Kan inte nån annan testa före mig :D

Lasik på båda ögonen skulle alltså kosta ~15lök...
Usch. Sluta!
Man ska såklart inte misstro våra baltiska grannar men ofta får man ju vad man betalar för :brinnerup
Kan inte nån annan testa före mig :D

http://www.laservisioon.fi

läst ett tiotal på ett forum där alla berättar bara gott. finns en hel massa finska sjukskötare m.m. på plats (hjälper kanske inte dig men..:))
1600€ för båda.

hmmz...men talar man om en överdriven majoritet av enögda patienter som bidrar till st-priser?
vad menar du KAN bara operera ena ögat ? :hihi
Inte alla synfel går att operera.
Operera det som går, lins på det andra.
Jag antar att du inte har något synfel.
Du verkar tro att man ser lika på båda ögonen.

Någon som vet hur allvarliga synfel det går att skjuta ihjäl med strålpistolen?
Orka googla.
Har -7,5 -6,5.
Blindstyre.

Jag drömmer om att operera. Men man måste haft någorlunda stabil syn i två år och sedan är det kostnaden. Men jag har så extremt svårt att få det funka med glasögon och linser. Finns bara två par linssorter på hela marknaden som jag kan ha, och de korrigerar inte fullt ut ändå. Sedan funkar inte den ena sorten alls. Så finns en sort jag öht kan ha. Men även dem är jobbiga då jag ser ännu suddigare så fort ögonen blir lite torra eller linsen flyttar lite på sig. Glasögon är bra hemma men ger huvudvärk så fort man går utanför dörren. Är så ovan. Sedan är de ju otympliga.

Vilken metod som utförs beror såklart mycket på vilket eller vilka synfel man har. Alla metoder funkar inte på alla fel.
fy f-n vad grymt skönt det vore att kunna göra detta Nu. Kunna lita på sin syn, att det man ser är det man ser. Att inte behöva tvivla på om man ser rätt. Att inte bli uppfattad som sjukt dryg för att man bara går förbi Vänner på stan.
Grattis! Jag tror inte att du kommer ångra dig!

Inte alla synfel går att operera.
Operera det som går, lins på det andra.
Jag antar att du inte har något synfel.
Du verkar tro att man ser lika på båda ögonen.

Någon som vet hur allvarliga synfel det går att skjuta ihjäl med strålpistolen?
Orka googla.
Har -7,5 -6,5.
Blindstyre.

Mjae..har inga direkta in/utzoomingsproblem..inget jag behöver erkänna för mig själv iaf :hihi
Skelade grovt som liten...fortfarande när jag e trött...tydligen. men sånt går inte att fazer-beem-me-upp-scottie-lasra bort...vad jag vet... är medveten om att man ser annorlunda med vardera öga..men om man återställer den ena till 2.0..så är det lika bra att man återställer den andra med..även om felet låg marginellt med 2.0-standarden.

Opererade min ögon på St Görans -93, haft fullgod syn sedan dess utan märkbar försämring.

Känns som en väldigt bra investering för egen del, kostade ca 26 000 för båda vill jag minnas.

Enda nackdelen jag märkt är att jag är mer ljuskänslig än de flesta, har å andra sidan väldigt bra mörkerseende å solbrillor funkar ju ändå :)

Vete fasen vad metoden de lasrade efter hette men det e säkert utvecklat sen dess ;)

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025