XZ 550 är en krångelburk.
Dock bara delvis för att cykeln själv är dålig.
Värre är att hojstackaren fått dåligt rykte.
Det gör att den ställs undan åratals i garage och cykelkällare, för att sedan säljas för en spottstyver till någon som:
A: inte kan tillräckligt
B: inte har råd att lämna bort hojen.
(Vilket man hur som helst skall passa sig för. Jmfr "Goda pengar vs. onda.)
En XZ550 har ett sensationellt skört elsystem. Stator, kablage och regulator är gjutet i bajs, spunnet av sockervadd och inpassat i återvunna tonfiskburkar.
Förgaseriet är en källa till arbetsställningsinitierad skolios, och även om du får den att gå, så är vägen lång till att få den till att gå bra.
Yamahamekarna back in the days gav upp. Modellen var ökänd för att generera mest odebiterbar tid av alla i det dåtida sortimentet. Fan, till och med Yamaha själva gav upp efter bara två år, typ. Upphörde skicka ut servicebullentiner, slet bort microficherna ur pärmarna och förnekade under en period ens modellens existens.
Inspirationen till Michael Jacksons "Billy Jean" kom faktiskt från Yamahas sätt att hantera frågan!
Fantastiska röster!
Vad jag vill ha sagt är att din XZ beter sig helt logiskt - ur ett XZ-perspektiv. Pill på ett avgasrör ger startproblem.
Logisch!
...på samma sätt som du får startproblem när du skruvar bort originalskvättlappen bak, lossar en sidokåpa eller kollar lufttrycket. XZ-logik.
Ärlig: kolla så du inte slitit loss någon kabel när du avgaspastade

avgassystemet.
Att du "kört på choke" gör att man kan misstänka att hojen surat ner sig. Nya stift, granska gnistan
kritiskt, vulktejpa insugsgummina och se till att isolera en felkälla åt gången så du håller koll på var du når framgång.
Sedan - gör både hojen och dig själv en tjänst: stå inte och garagerunka utan ge dig ut och kör hojen varm vid provkörningen. Det ger helt andra resultat.
Jag, elak mot XZ?
Låt mig släta över lite. Yamaha XZ 550 är en utmärkt grund att bygga trackerbobberscrambler på. Ju fler desto bättre!
Se, nu var jag väl snäll?
Ursäkta? Lång post...?
Lååååångfredag. Duh!