Fixa till en hoj efter olycka

VaRvStopPEt

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Drz 400sm 07
Har ett problem här nu med en hoj.
Det ligger till så att en av mina bästa vänner dog i en mcolycka för ett tag sen. Jag har hjäpt honom mycket med mekandet på hojen, och det visste hans familj så jag har blivit ombedd att fixa till den så det går att sälja den.

Jag tog på mig att hjälpa dom i den mån jag kan. Men nu är det så att hojen gick in i ett vägräcke, gick i lägns med så det blev ingen "smäll".

Det finns ett skrapmärke på ramen och en väldigt liten buckla. Bucklan har inte uppkommit av ett "slag" utan av att den som sagt gått mot räcket. (Tanken har tagit smällen)

Hur ställer man sig till detta? Har varit i kontakt med ett flertal mcfirmor men inge vet hur man går till väga. Jag vill ju veta om man behöver kontrollera skadan mera ingående. Vill ju inte reparera hojen och sen få den utdömd på bilprovningen (sätts automatiskt körförbud på fordon som varit inblandade i allvarliga olyckor). Och vill verkligen inte fixa till och sälja en "farlig" hoj.

Olyckan gick till så här. Killen kom ut emot vägräcket, fastnade med benet och ramlade av. Hojen gick tillbaka till vägen och gick rakt fram tills den stannade och ramlade. Alltså ingen "krock"

För att ni lättare ska förstå hur "liten" skadan är så är det så att det ända som gick sönder vid kraschen va, handbromshandtaget, en liten buckla i tanken, fotpinnen bak och kylarslangen gick det hål på.

Hade hjäpt honom om han överlevt och vill gärna hjälpa familjen med detta. Känns som man inte får ut så mycket om man säljer en gsxr 750 -96 i delar. Som dessutom va fighterbyggd.

Last edited:
Tråkig historia, verkligen. Beklagar.
Det bästa vore väl bilder på bucklan i ramen

tråkigt med din polare,
men min spontana tanke var när ja läste detta att kanske bättre försöka sälja den som den är hyfsat billigt,tro inte det lönar sig att göra iordning den och få ut massa pengar det är ju trots allt en 96 ,10 år gammal..
skicka med alla orginaldelar och sätt ut ett pris, är det ingen som nappar kan man ju fundera på att göra iordning den, men de finns ju massa mek-kunnigt folk som vill ha tag på lätt lagda hojar för streetfighter byggen..

ha det gott lycka till

Muggen skrev:
2297130 Tråkig historia, verkligen. Beklagar.
Det bästa vore väl bilder på bucklan i ramen

Har för tillfället inte hojen hos mig!

Rundberg skrev:
2297137 tråkigt med din polare,
men min spontana tanke var när ja läste detta att kanske bättre försöka sälja den som den är hyfsat billigt,tro inte det lönar sig att göra iordning den och få ut massa pengar det är ju trots allt en 96 ,10 år gammal..
skicka med alla orginaldelar och sätt ut ett pris, är det ingen som nappar kan man ju fundera på att göra iordning den, men de finns ju massa mek-kunnigt folk som vill ha tag på lätt lagda hojar för streetfighter byggen..

ha det gott lycka till

Jo det blir kanske så!!

VaRvStopPEt skrev:
Hade hjäpt honom om han överlevt och vill gärna hjälpa familjen med detta. Känns som man inte får ut så mycket om man säljer en gsxr 750 -96 i delar. Som dessutom va fighterbyggd.

Verkligen tråkigt att höra om din polare och verkligen snällt av dej att hjälpa dem.

Lägg några timmar på den, skriv sen vad som hänt i annonsen ungefär som du skriver i inlägget, ta emot några bud och sälj till den som ger mest.

Kolla efter färgskiftningar i ramen, det blir det istortsett alltid i aluramar om de är krokiga.

Försäkra dig att köparen vet vad det är han köper så behöver du inte ha dåligt samvete för det.

Som någon sa, lägg upp lite bilder!

Ha det bra!

/Fredde

hur stor är bucklan?
knappt märkbar..sälj isf ärligt så får den personen avgöra om han vill göra i ordning den..
är den stor så e de kanske inte så bra..

Är tanken så pass skadad så du inte fixar det själv med lite "plåt arbete" kan det ju vara lägligt att höra runt på skrotar? Borde gå att hitta för nån tusenlapp.

Angående ramen, var det buckla eller var det bara repor?

Är det repor filar/slipar du helt enkelt till dem så ytan blir jämn och fin utan varken grader eller kanter. Är det buckla tittar du så det inte finns några sprickor och låter det vara!

VaRvStopPEt skrev:
2297117

Det finns ett skrapmärke på ramen och en väldigt liten buckla. Bucklan har inte uppkommit av ett "slag" utan av att den som sagt gått mot räcket. (Tanken har tagit smällen)

Hur ställer man sig till detta? Har varit i kontakt med ett flertal mcfirmor men inge vet hur man går till väga. Jag vill ju veta om man behöver kontrollera skadan mera ingående. Vill ju inte reparera hojen och sen få den utdömd på bilprovningen (sätts automatiskt körförbud på fordon som varit inblandade i allvarliga olyckor). Och vill verkligen inte fixa till och sälja en "farlig" hoj.

.

Skrotade min aprilia falco på bogesund förra året.. Bakramen blev sne o ena fästet gick av. Styret slog in i ramen o gjorde en fet buckla. Lämnade iväg den till en kille som rikta o laga bakram, samt la i aluminium o grovslipade bucklan i ramen, samt kollade upp att den fortfarande va rak. Byggde fighter på resterna sen o besikta i våras, utan problem, utan att ha gjort nå mer åt ramen. Syntes ju tydligt att den varit skadad o besiktningskillen frågade o jag sa som de var men han sa inge om de.

/Micke

VaRvStopPEt skrev:
2359377 Har nu fått ramen kontrollerad av den lokala sukkamekaren och hans utlåtande va att den va helt ok
HÄRLIGT..
bara o köra på då. :)

UrbanTiger skrev:
2363688 Nu var det väl så att hojen ska säljas av då kompisen som körde den förolyckades.
Starkt av VaRvStopPEt att ta sig an jobbet att skruva ihop grejerna igen. Själv hade jag nog tvekat men efteråt kanske det känns som det rätta att göra det ändå.
klart de kan finnas känslor men han hjälper ju ändå familjen :tummenupp

Så där ja.... Har tagit lite foto idag. Och behöver nu lite hjälp ang prissättning.

Om jag bara byter handbromshandtag och en kyslang så blir hojen helt ok körmässigt. Dock obes. Vad kan man begära då??

Eller ska man ta det ett steg längre och köpa lite miniblink mm så att den går att besiktiga? Dock obes. Pris??

Eller sista steget skita i att fixa "skönhetsskadorna" och sätta på lite blinkers ev försöka köpa en annan dämpare och en org undertail mm besiktiga den själv, och sen sälja. Pris??

Vet inte hur mycket familjen vill lägga, och jag skruvar gärna efter deras önskemål.

I övrigt så är hojen ganska ok med:
Nybussad gaffel, ny olja, stift, luft & oljefilter. Ventiljusterad. Rullat 4500 mil. Stålslangar mm
Sen är det ju ett sjujävla drag i den :)

Här är lite foto på hojen och skadorna.
Tacksam för seriös hjälp och tips...
//Micke

Bifogat

• DSC00274sh.JPG
    DSC00274sh.JPG
    113.2 KB · Visningar: 76
  • DSC00275sh.JPG
    DSC00275sh.JPG
    108.2 KB · Visningar: 54
  • DSC00278sh.JPG
    DSC00278sh.JPG