Fixa repig motorkåpa, tips?

• Thread starter Thread starter TM
  • Start date Start date

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Jag skulle vilja fixa till en repig motorkåpa (aluminium), vad är lämpligt att använda?
Slipa med sandpapper (våtslipa?), rengöra (T-röd?), spackla (vilket spackel?) + lacka (borde väl räcka med vanlig färg, ej särskild värmetålig).

Jag skulle vilja fixa till en repig motorkåpa (aluminium), vad är lämpligt att använda?
Slipa med sandpapper (våtslipa?), rengöra (T-röd?), spackla (vilket spackel?) + lacka (borde väl räcka med vanlig färg, ej särskild värmetålig).

Om du måste spackla, så använd en grundfärg innan du målar kulören. Jag har målat motorkåpor med vanlig färg utan problem.

Annars låter det som du är på rätt spår, bara att köra på:tummenupp

Slipa bort alla repor, men slipa inte för fint, 240-papper är bra på plast, borde funka på alu också. Sen är det väldigt viktigt att du får bort all olja mm, och då funkar inte T-röd, använd häftigare grejer.
Det finns speciell motorfärg, det skulle jag använda, den tål nog lite mer stryk än biltema-fulfärg. Bättre att göra ett lite ordentligare jobb från början än få göra om allt :fakta
Tänk även på att täcka insidan när du lackar, men den måste vara lika rengjord som utsidan, olja har en förbannad förmåga att flytta omkring sig när den inte ska :mad: Och det behövs inte mycket för att sabba lackan :(

Ok, låter bra. Tips på lämpligt spackel?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg