fixa punka med skum..

Spinner

:ligga?
Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda NS125 Gula faran [krockad och skrotad]
hej... de e så att jag har fått punka på mitt bakdäck som har slang i sig..

går det att fixa med skum? eller funkar endast skummet till slanglösa däck?

Det KAN funka på ett slang-däck,men är ju endast en nödlösning.
Byt slang.

App app app! :ajjabajja

Finns inga pengar att spara där tyvärr.
Jag skulle lämna in till däckverkstad för byte om jag inte har resurser i garaget, men inte laga med "punkaspray" . De kanske funkar för att ta sig hem (max 5 mil i låg hastighet) men inte att åka runt på.
Om luften försvinner i däcket i 30 eller mer så blir det ganska jobbigt när det börjar vobbla, och dyrt.

//Matte

App app app! :ajjabajja

Finns inga pengar att spara där tyvärr.
Jag skulle lämna in till däckverkstad för byte om jag inte har resurser i garaget, men inte laga med "punkaspray" . De kanske funkar för att ta sig hem (max 5 mil i låg hastighet) men inte att åka runt på.
Om luften försvinner i däcket i 30 eller mer så blir det ganska jobbigt när det börjar vobbla, och dyrt.

//Matte

jopp du har rätt... Fan va jobbigt o ta av däcket igen..

Det funkar att laga med vanliga lagningslappar,som på trampcyklen.

aaa får la göra de nån dag då.. tack för alla tipsen

Last edited:
Du kan ju prova med skum.

Har en gång kört punka me ett däck ganska fett och jag körde länge med punkskummet i.

När däckgubben skulle byta däck ett halvårsenare så stod han som en tvättkärring och plocka ur remsor ur däcket "Hur fan är detta möjligt"

Remsorna som han kasta iväg var resterna av inneslangen - sen skruva han ur ventilen och kasta iväg den också...Inneslang...NO MORE

För att punkaspray skall funka bör hålet vara så ganska mitt på slitbanan med tanke på centrifugalkraften.

Vid småläckor fungerar det ypperligt.

okej.. hehe jag bytte just slang men de verkar som att jag klanta mej o gjorde hål på den nya slangen när jag bände tillbaka däcket... :huvet

aa de e svin lätt gjort, jag lämande in mitt däck när jag skulle byta slang andra gången.. första gången gjorde jag de själv, tar sån jävla tid.. höll på i säkert 40 min innan nya slangen va på och skulle då fylla på me luft, då visade sig att jag hade gjort hål på slangen när jag kränkde på de igen.. lämna in skiten, dom bytar de på 5 min och jag betalade 50 kr för det. lätt värt de!

Har man ekrar så är det ju oftast innerslang det billigaste valet.

Lite luft i slangen när man monterar så brukar det gå bra,då glider den undan lite istället för att fastna under däckjärnet.

Man kan köra tubelessdäck även på ekerhjul bara man tätat nipplarna - antingen med segt lim eller/och vulktejp.

När det gäller o lämna däcket för montering är det oftast värt det om man inte har en medfödd skada så att man lyckas utan att skrapa och sabba inneslangar.

Man kan köra tubelessdäck även på ekerhjul bara man tätat nipplarna - antingen med segt lim eller/och vulktejp.

När det gäller o lämna däcket för montering är det oftast värt det om man inte har en medfödd skada så att man lyckas utan att skrapa och sabba inneslangar.

det är säkert mycke lättare på större fälg, men på mina 10" är de ett rent helvete att byta slangen vill jag lova, du hade pajjat minst 2 slangar innan du fått rätt på de, de vill jag lova dig!

lite tålamod ,lite luft i slangen och tvål! då rättar slangen till sig riktigt mysigt då man pumpar senare.

Sätt en klick fett längst fram på däckjärnet varje gång du kommer till ett kritiskt moment. Och som sagt lite luft i slangen så blir det inte veck på den så lätt.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025