Fixa med tvåtaktare

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Har blivit tilltagande intresserad av mopeder. Köpte en till min dotter som jag gör iordning och märker vad mycket roligare, enklare och mer belönande det är än att skruva med en stor motorcykel.

Ska nog köpa en egen och göra den till ett ständigt pågående projekt. Utbudet av delar är enormt och även kvalitetsprodukter kostar löjligt lite jämfört med fälgar, bromsar, kamaxlar och kolvar till motorcyklar.

Min första fråga:

Vad kan man säga om utseendet på det här tändstiftet och vad ska man överväga när man köper nytt tändstift?

Bifogat

• IMG_8643.JPG
    IMG_8643.JPG
    1.7 MB · Visningar: 66
Tändstiftet ser ut att ha gått korta svängar (mycket beläggning) och inte speciellt hårt (brunsvart). Möjligen något fet blandning så det kan vara läge att byta luftfilter samtidigt. Byt inte värmegrad/hårdhet på stiftet. Eftersom det är en tvi-taktare kan även en sotning av krök och ljuddämpare vara lämpligt.

Eftersom det är en tvi-taktare kan även en sotning av krök och ljuddämpare vara lämpligt.
Vilken metod skulle du använda för det?

Eftersom jag ändå har motorn på köksbordet och helt nerplockad tänkte jag att det väl är lika bra att montera ny kolv och nållager. Kanske även cylinder och topp? Och då med lite mer potens? Och i så fall lite större förgasare? Priserna på de här delarna är ju så rimliga att det är lätt att vilja uppgradera. Uteblir extra kraft helt ifall en vassare cylinder inte får en lite större förgasare? Originalförgasaren har bara 11-12 mm diameter.

Bifogat

• Skärmavbild 2019-05-26 kl. 13.59.01.png
    Skärmavbild 2019-05-26 kl. 13.59.01.png
    318.5 KB · Visningar: 47
  • Skärmavbild 2019-05-26 kl. 13.57.40.png
    Skärmavbild 2019-05-26 kl. 13.57.40.png
    316.1 KB · Visningar: 51
Vilken metod skulle du använda för det?

Eftersom jag ändå har motorn på köksbordet och helt nerplockad tänkte jag att det väl är lika bra att montera ny kolv och nållager. Kanske även cylinder och topp? Och då med lite mer potens? Och i så fall lite större förgasare? Priserna på de här delarna är ju så rimliga att det är lätt att vilja uppgradera. Uteblir extra kraft helt ifall en vassare cylinder inte får en lite större förgasare? Originalförgasaren har bara 11-12 mm diameter.

Förgasare gäller att köpa något kvalitetsmärke. Hade en kinakopia förut och när jag till slut ledsnade på att flottören skakade loss och hängde sig i låst läge och köpte originalet så var det som natt och dag. Båda förgasarna har bestyckats minutiöst av mig, men med originalförgasaren (en Dellorto) fick jag motorn att gå silkeslent över hela registret och vid alla olika gaspådrag. Kinakopian gick det aldrig att få att gå lika fint trots jobb med både nålar, nålmunstycken och hudvudmunstycken.

Varför köpa en 50cc trimcylinder? Det roliga är ju att fila och pyssla själv!

Köp inte kina förgasaren, haft med en sån att göra, bensinslang "nipplarna" eller vad det nu kallas?. Var av nån bräckligt liknande plast, trotteln rörde sig inte fritt över huvud taget. Skickades tillbaks.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back