Fixa kåpa

Mikael8411

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2007
Hoj
Yamaha FZR 600 -89
Upptäkte att det fattades en stor bit på vänster sidokåpa .Borde kanske tittat bättre när jag köpte den :D . Nä men nått ska man ha att göra medan solen fortfarande varvas med snö. Så tänkte jag skulle försöka bygga ihop den igen. Var i väg på biltema och köpte lite glasfiberspackel och ett nät.

Vad tror ni kan det bli nått av det här....ska iväg och fixa lite glasfiberduk nu så jag kan börja spackla.

Bifogat

• IMG_0080.jpg
    IMG_0080.jpg
    142 KB · Visningar: 69
  • IMG_0085.jpg
    IMG_0085.jpg
    141.6 KB · Visningar: 66
  • IMG_0095.jpg
    IMG_0095.jpg
    172.3 KB · Visningar: 85
Blev ingen spackling igår. Tog tag i det i morse istället, ny upptäckt inget passade som det skulle, så fick gjöra om formen lite. Ska ut och prova kåpan snart igen så fort epoxit har torkat.....

att tänka på nästa gång titta på formen först innan man försöker bygga :huvet

Bifogat

• IMG_0098.jpg
    IMG_0098.jpg
    145.9 KB · Visningar: 64
På med glasfiber....och det passade också...hyfsat varje fall men lite våld löser allt

Bifogat

• IMG_0110.jpg
    IMG_0110.jpg
    233.4 KB · Visningar: 58
  • IMG_0111.jpg
    IMG_0111.jpg
    174.5 KB · Visningar: 54
  • IMG_0121.jpg
    IMG_0121.jpg
    121.7 KB · Visningar: 71
Vilket hemskt övergrepp på den fina plastkåpan. Hade du valt att bara ha nätet hade det varit en rätt cool pimpning:pannkyss Glasfiber och polyester från en båtbutik vore ett bättre val av reparationsmaterial. Ring runt till mc-skrotarna så kommer du hitta en hel eller nästan hel kåpa för en billig peng. :tummenupp

Vilket hemskt övergrepp på den fina plastkåpan. Hade du valt att bara ha nätet hade det varit en rätt cool pimpning:pannkyss Glasfiber och polyester från en båtbutik vore ett bättre val av reparationsmaterial. Ring runt till mc-skrotarna så kommer du hitta en hel eller nästan hel kåpa för en billig peng. :tummenupp

Mäh... på det lär man sig ju ingenting juh.

Tips & trixdags:
Dylika nät kan vara bökiga att få styrsel på, särskilt i den storleken du jobbar med. För att hålla böjar och formen på nätet kan du "sy in" en svetstråd (gassvetstråd) i nätets kanter och forma lättare. Därefter lägga tunt med plast eller glasfiberspackel på nätet nästan ända ut mot kanterna, och sedan om det känns bäst pillra bort svetstråden när plasten härdat och fortsätta bygga på material.

Mäh... på det lär man sig ju ingenting juh.

Tips & trixdags:
Dylika nät kan vara bökiga att få styrsel på, särskilt i den storleken du jobbar med. För att hålla böjar och formen på nätet kan du "sy in" en svetstråd (gassvetstråd) i nätets kanter och forma lättare. Därefter lägga tunt med plast eller glasfiberspackel på nätet nästan ända ut mot kanterna, och sedan om det känns bäst pillra bort svetstråden när plasten härdat och fortsätta bygga på material.

Jag bockade nätet runt hörnen men det var inte helt lätt att få rätt form, ska nog testa med svetstråd som du säger nästa gång. Lyckades till sist få hyfsad form ändå. Vad hade du kört istället för nät, ska man bygga nån form istället. Får ta denna kåpan som en försökskanin, det kan ju inte gå mer än åt .......
:D

Tack för tipsen

Kan säga att jag funderade starkt på att behålla nätet, såg rätt bra ut på hojen :yoparty . Försökte med skrotar men orkade inte leta, är ganska lat av mig.:D

Last edited:
Har lagt vad jag tror är sista lagret med grovspacklet......Någon som vet vad man ska ha för finspackel (misstänker att man kommer behöva detta) för att få en schysst yta innan lackning.

Nu börjar det likna något :yoparty
Har lagt första lagret grundfärg. Kommer nog bli riktigt bra :tummenupp

Bifogat

• IMG_0161.jpg
    IMG_0161.jpg
    151.9 KB · Visningar: 56
  • IMG_0162.jpg
    IMG_0162.jpg
    162.4 KB · Visningar: 51
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...