Fixa kärvande bromsok

Känner mig lite förvirrad nu. Är oken verkligen gjorda så att det är omkring 50kg friktionsmotstånd i normalfallet? Eller missförstår jag vad ni försöker säga?
Nej då missförstod du mig., vilket andra redan påpekat...
Är allt Ok ska man (nästan) kunna dra ur en kolv med ett finger på insidan...
Men, av din beskrivning att döma så sitter kolvarna fast ( eller i varjefall kärvar) och då får man ta till lite extra kraft, och andra medel..
Tryckluft via bromsledning är bra - om man har en kompressor, då får du lätt 50-70 kg som trycker ut kolven.. Försiktighet anbefalles, den kan komma ut fooort som bara...
Rådet om en kunnig medhjälpare är bra.
Ska du ändå byta packning kan man ju använda rostlösande runt kolven, olja pajar kolvpackningen men gör det lättare att få ut kolven.
Noggrann regöring efteråt.
Var försiktig med kolven om du ska återanvända den.
Ingen rost eller jack/repor är bra.
Ny kolv kostar, även som alternativdel.....
 
Låt oss säga att man testar detta trick med cykelpumpen och bara kolven på ena sidan hoppar ut men den andra sitter bestämt kvar och bara rört sig någon millimeter. Är det tillbaka in med den och försöka igen tills båda kommer ut?

Nu ska du inte krångla till det. När jag plockade isär mitt 6-kolvsok så satte jag helt enkelt ett buntband över de kolvar som var mest benägna att ploppa ut. Alltså jag lät dom komma ut och sedan stoppa jag i dom lite lätt innan dom fick var sitt buntband som spärr.

Ett bättre sätt i längden är att borra hål i en skiva på samma ställen som hålen i okhalvorna och sedan montera en okhalva på var sida om skivan. Då kan du låta alla komma utan att behöva bry sig om buntband. :banana

Jag har plockat ner och ihop inte mindre än 4 olika ok senaste året.
 
Last edited:
Fick till slut loss båda kolvarna. Ena satt som jävla fan! Provade fotpump med manometer och fastän man var uppe i 6-7 bar så ville det inte röra sig en millimeter. Jag mätte med skjutmått.

Provade istället att trycka in den för att få den att släppa. Trycka med händerna eller ens stå på det hjälpte inte. Hade som tur var en gummihammare som passade rätt bra i kolven, så satte den där och bankade på med hammare i andra änden. Nu gick den in ett par millimeter kanske men inte mer. Så blev det att använda fotpump igen. Ut och in, fram och tillbaka några gånger. Lite WD-40 där emellan också. Sen släppte det. Lite knepigt dock att få till så båda kunde komma ut. Hade inte möjlighet att sätta någon bräda eller något emellan halvorna. Använde buntband och kilade fast med gamla beläggen och ett par tändstift, det funkade bäst.

Passande då renoveringskitet och nya beläggen kom idag. Göra rent och byta nu bara.
 
Passande då renoveringskitet och nya beläggen kom idag. Göra rent och byta nu bara.

Renoverade mina ok i vinter. Blev som en ny hoj när premiärturen togs i helgen.

ImageUploadedByTapatalk1427741435.475770.jpg
ImageUploadedByTapatalk1427741454.568026.jpg
 
Fettspruta bygger sjukt höga tryck. Annars är stalltipset att montera tillbaka oket, lufta och sedan använda bromsen för att pressa ut kolvarna... Som tidigare sagt, endast bromsvätska och möjligen speciellt fett för smörjning, men är det bara rent och snyggt så glider kolvarna fint.
 
Bra tråd, lyfter den!

Bekymret är följande. Monterade nya (begagnade bromskivor). De gamla skivorna hade en tydlig förslitningskant, medan de nya är i betydligt bättre skick. När jag sätter tillbaka allt så rullar hjulet trögt och när jag är ute och testkör så bli vänster skiva varm, men inte den högra.

Tog loss höger ok och rengjorde hjälpligt, smorde de ytor beläggen glider på med kopparpasta. Bytte till och med plats på beläggen. Ingen skillnad.

Började kolla på kolvarna och pumpade ut dessa delvis, en rör sig ut lätt medan de andra rör sig lite och nästan vill fjädra tillbaka. Ingen kolv går att röra med bar fingerkraft. Sprayade kolvarna med 5-56 (nu vet jag att man inte ska göra det) och motionerade dom, men det blev bara marginellt bättre.

Nu är frågan, har 5-56 förstört gummitätningarna för alltid, eller är det värt att pumpa ut kolvarna helt, göra rent och smörja in med bromsvätska och montera tillbaka? Eller är det ett renoveringskit som gäller?

Kan det kanske var så att det är något annat som strular?
 
Lysfotogen är ett bättre rengöringsmedel och förmodligen lite snällare mot gummitätningarna. Jag tog en bit ply emellan och bände isär kolvar för att slippa skrapmärken. Smort med silikonfett och gamla tätningsringar blir som nya.
 
Gummit i träningarna på bromsok tål inte någon typ av olja då sväller gummit o kolvarna går trögt för alltid.

Endast bromscylinder fett skall användas på kolv o i ok. Bromsvätska är tillverkad av silicon eller spritbaserade komponenter. Därför är träningarna inte gjorda för någon typ av minealolje baserad smörja
 
Renoveringssatser är ju väldigt billiga så finns den minsta tveksamhet med bromsarna är det ju lika bra att plocka isär, göra rent, smärgla och sätta ihop med nya tätningar och packningar (kanske också kolv om den är rostig bortom räddning). Då vet du att bromsarna är tiptop och det är en bra förvissning när man kör hoj.
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top