Fixa ihop ett eget LiFePo4-batteri?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Behöver nytt batteri till min då det verkligen sjunger på sista versen.
Såg att vissa köper batterier med LiFePo4-celler och nyfiken som man är började jag kolla lite.

Tanken var att komma undan så billigt som möjligt. Är egentligen inte ute efter att spara vikt eller så, bara lite experiment- och fixarlusta.
Blir det mycket dyrare än att köpa ett batteri på biltema skippar jag idén.

Har sett celler på ebay för ungefär 25kr/styck inkl frakt. Det är väl piratkopior och frågan är om de duger. Original kostar 4-5 ggr så mycket så det går bort :(

Tänkte i så fall koppla 4x2, vilket skulle ge 240A i startström och 13,2V.

Läste också att cellerna kan behöva balanseras då och då, men är det nödvändigt?
Som jag fattat det ser den till att alla celler laddas ur till samma spänning så packet hamnar i balans.
Sett att det går att hitta rätt billigt, men man skulle då få dra ur cellerna separat vilket skulle innebära lite jobb (inget mig emot iofs).

Så, kan det funka eller ska jag skrota idén?
 
TA och mät cellerna individuellt en gång i månaden är mitt tips. Sticker någon cell ut byt den... Så köp gärna en eller 2 extra celler från samma batch.

LiFe är ganska stabila trots allt så kan funka hyggligt. Blir bra sugen själv... Har LiPo liggandes men dem är känsligare så vet inte om det är så lyckat.


BTW! såg att du bodde i Göteborg nu. Hojta till så beställer vi tillsammans...

Om just de cellerna är bättre eller sämre än "original" kan jag inte svara på. MEN eftersom det händer så mycket på LiPo och LiFe batterierna är det bästa att få tag på så nyproducerade som möjligt. När jag och polarna köpte LiPosar från china ebay och lokala hobbyaffären var dem från kina mkt bättre än de från lokala hobbybutiken. Dessutom till en tredjedel av priset.

Det finns inte så många tillverkare så pirat är ofta original ;)
 
Last edited:
hur gick det med detta? funderar även själv att göra enbart för att det är kul och det viktigaste att det sparar vikt.


undrar även om det funkar att testa med ett batteri från en skruvdragare, funkar det eller är jag helt ute och cyklar?
 
Satsa på "high output" modeller klassade över 10C gärna 20C.
Så de klarar belastningen vid start....

Edit; om varje cell ligger på 1Ah så åtgår det alltså 40 celler för att få ihop ett 10Ah batteri. Ett sådant skulle väga 1,6kg. Rätt nice!
 
Last edited:
Vad har en skruvdragar batteri för möjligheter, säg en som är 14v
 
Få reda på hur många Ah de ligger på samt vilken "short term C" värde de har.

Ett antal seriekopplade sådana skulle nog funka på en liten radfyra. Krävs inte mycket för att veva igång en sådan

ett par st? då är det ju billigare och mindre vikt samt utrymme om man gör med dessa a123 batterier
 
Nån som har en bra guide hur man gör detta batteri?

Aldrig gjort detta tidigare och skulle kännas bra o ha en guide i alla fall.
Har tillgång till en bra lödkolv och har inte tummen mitt i handen.
 
Googlat som fan efter guider för att göra ett 12v batteri av A123 lithium batterier men hittar bara två guider på youtube som visar när de gör en och inte mer ingående.
 
En sak man bör tänka på är att litiumceller är känsliga för överladdning och större urladdning. Det finns även risk för att en cell får mer laddning än en en annan vilket leder tilll obalans. Ett batteripack bör därför ha ett BMS, "battery managment system" som är ett litet kretskort med elektronik som ser till att balansera laddningen mellan cellerna samt överladdnings/urladdningssskydd. Det borde gå att beställa BMS där man köper cellerna.
 
Undras egentligen om det är så stor idé att löda själv nuförtiden, Shorai kostar ju mindre än vad materialkostnaden ofta blir för A123-celler.
Shorai passar ju dessutom rakt in i befinlig låda/kabelskor och verkar vara balanserande samt har garanti.
http://www.shoraipower.com/
 
Undras egentligen om det är så stor idé att löda själv nuförtiden, Shorai kostar ju mindre än vad materialkostnaden ofta blir för A123-celler.
Shorai passar ju dessutom rakt in i befinlig låda/kabelskor och verkar vara balanserande samt har garanti.
http://www.shoraipower.com/

Beställer jag Lifepo A123 26650 får jag 8st för 466kr. Sedan lite jobb på det så kommer jag undan med halva priset.
 
Ok, då har priserna sannerligen rasat. Men det är ju bra isf!

Vi brukar räkna på att batteriernas pris halveras varje år. Ska man ha ett par accar på 20kWh styck så väntar man gärna så länge som möjligt med att köpa kan jag säga.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top