Fixa generator på GSX750 EF -85

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Hej! Jag har mätt upp en generator på en gammal Sur- sucka från Hedenhöstiden. (GSX750 EF -85). På denna hoj sitter det en kontakt mellan generatorn och och laddregulatorn. Enligt verkstadshandboken skall man c.a. 80 V mellan fasledarna vid 5000 varv. Jag får c.a 30V mellan två av ledarna. Den tredje är körd. (c.a 4 V)

Suzukiverkstaden tar 3800:- för en ny stator, vilket känns helt uteslutet med tanke på att ett sånt här gammalt bojsänke knappt är värt pengar över huvud taget.

För övrigt vägrar de göra bytesjobbet. "Så där gamla hojar blir det bara en massa följdfel på, om man skruvar med dem. Vi tar inte sådana jobb" heter det.

Jag är så där lagom sugen på att försöka fixa generatorn själv, eftersom det inte ens är min hoj. Hojen verkar faktiskt klara laddningsbalansen precis om man släcker halvljuset och kör landsväg med skapliga motorvarvtal. Börjar jag gräva runt vid generatorn kanske jag förvärrar problemet och sänker hojen helt.

Jag funderar på att säga åt ägaren att skrota hojen, alternativt köra med p-ljuset och hoppas på det bästa.

Några idéer?

EDIT: Jag är inte sugen på att gräva delar på MC-skroten, och ägare är sannolikt inte kapabel till det.

Last edited:
Finns även på Ebay för runt 110$ om det är bråttom.

Finns ju också att köpa från Max mc, 1018 kr. Fiver är återförsäljare.

Enligt verkstadshandboken skall man c.a. 80 V mellan fasledarna vid 5000 varv. Jag får c.a 30V mellan två av ledarna. Den tredje är körd. (c.a 4 V)
Du gjorde väl det här testet med laddningsregulatorn bortkopplad från fasledarna????
För laddningsregulatorn skall inte vara ansluten till fasledarna från generatorn när man testar.
Nästa test (med motorn avstängd) och fortfarande inte laddningsregulatorn ansluten till fasledarna är att mäta motståndet mellan alla 3 fasledarna. Alla tre motstånden ska vara mindre än 1 Ohm. (Testet visar att det inte är avbrott/eller nästan avbrott i fasledningarna eller i motorlindningarna)
Nästa test är att mäta motståndet mellan ramen/motorn och fasledarna. Ska vara mycket högt motstånd mellan alla tre fasledarna och chassit motorn.
(Testet visar om statorlindningarna är brända, isoleringen har smält och det är kortis till motor / ram)

Jag känner igen beskrivningen, allt funkar bra om halvljuset inte är tänt. Ok om jag körde på parkeringsljus. För min del var det laddningsregulatorn. Vad jag sett här på sporthoj är att laddningregulatorn till R1 rekommenderas. Kan fodras nya kabelkontakter för att passa R1 laddningsregulator.)

Last edited:
Ragge
Precis som de säger på verkstaden " det är risk för följdfel". Vanligt på gamla suckor är att statorn(generatorlindningen) pajar och då knäcker regulatorn. Så var det på min GSX750 1980. Numera finns det bättre prylar men byter man statorn bör man vara bered på att även byta regulatorn.

Dvs även denna bör tas med i beräkningen
http://www.wemoto.com/bikes/Suzuki/...86/picture/Regulator_Rectifier_-_by_Electrex/

Jag skulle inte ge mig på det utan bara förmedla så här gör du om du vill. Mecka gamla härken till andra har man slutat med, däremot för eget bruk.

Finns billigare alternativ som Fiver nämner.
I Uppsala tex säljer en liten Mc verkstad Max sortiment.
Prisvärt och kan även montera delarna.

Men både generatorlindningen och likriktarn har troligen kilat vidare.

*/ ?>
Nyheter
Nyheter från Wunderlich

Wunderlich är ett företag i...

Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

Back