Fixa framgaffel, funderingar om packboxar och vilken olja man ska ha.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gaffeln fuktar nu på min CB250N så jag måste ju göra nåt åt det och var på väg att beställa tätningar på eBay från England men kom på att jag skall till Luleå på måndag. Om nu mot förmodan Momentum skulle ha packboxar i rätt storlek kan man då köpa vanliga packboxar eller skall de vara av nån speciell modell av packboxar till en gaffel? Eller är det lika bra att beställa packboxarna på eBay med en gång?

Haynes manualen säger att man skall använda AFT olja i gaffeln och det finns det gott om i mitt garage, hur är det med det? Om man skall ha gaffelojla vilken viskositet skall man då ha på den?

Sista frågan tror ni man kan besikta utan problem med fuktiga gaffelben, ingen läckage så det droppar och rinner men benen har en oljefilm på sig och man ser att oljan samlas nere mot skrapringen (eller vad det nu heter).
 
I stenåldersgafflar som den där kan du hälla i vad fan för helst som olja i rätt viskositet. Och rätt där är typ 15 eller 20w inte 5-7,5 som i moderna gafflar. Går utmärkt att köpa vanliga industritätningar till en sådan gaffel, ger i teorin lite högre friktion men spelar noll roll i verkligheten i en sådan gaffel.
 
Jag slänger in en fråga om "guide ring" har en skåra längst ner i gaffeltuben där det ska sitta nån form av ring som jag upptäckte var borta. Hur viktig är dessa? Jag ser inte riktigt funktionen de uppfyller
 
Okej, kollade men det står ingen om viskositeten på Dexron III dunken som jag har i garaget, undra vad som hänt de sista 40 åren då det gäller ATF olja om den är tunnare idag eller om det är ungefär samma viskositet. Läste nånstans på nätet om nån som slog i en skvätt 10W30 motorolja i ATF oljan tror det var för att smörja bättre. Nån som begriper sig på att tyda detta http://webshop.agrol.se/UserFiles/file/p_7720_atf_dexron_III_sv.pdf är en halv 20:a som jag har i garaget kan det vara lämplig i gaffeln eller skall den blandas med nåt?

Då köper jag nog tätningar i Luleå om jag bara hittar rätt dimension fast frågan är den om jag ändå får ihop gaffeln fortare än att beställa från England. Såg att ena skrapringen var lite sprucken så den behöver ju bytas men då får det bli gaffelbälgar istället för snyggare utseende.

Andra tips att tänka på då man skall renovera gaffeln?
 
ATF är tunn, motsvarar nog knappt 5W ens. Annars finns gaffelolja på Mekonomen och Biltema. Men står det ATF i boken så kör på det.
Rätt mängd i bägge gaffelben är viktigt.

Beställa från England är snabbare än att beställa i Luleå...
 
I Haynes boken står det så här om oljan till gaffeln "good quality automatic transmission fluid (ATF)" Frågan är ju den var som hänt på ATF fronten de sista 40 åren om Dexron III är tunnare än Dexron II och IID som jag tror kom nån gång i början respektive mitten av 70-talet.

Vid googling så verkar det som att verkar det ju som att vissa av handlarna rekommenderar SAE10 https://www.davidsilverspares.co.uk/part_290333/ https://www.louis.eu/rund-ums-motorrad/bike-datenbank/honda-cb-250-n-nd/cb250n/0023 Är väl lika bra att åka förbi biltema och ta en flaska SAE10

Håller helt klar med om att det är snabbare att beställa från England än i Sverige, finns inte packningarna hemma på hyllan i Luleå blir det eBay då har man grejerna på en ca vecka.
 
Jag förmodar att man skall jämföra viskositetsindex på gaffeloljorna som är 200 på Agrols ATF Dexron III. Hade varit intressant att veta om Dexron II är ungefär samma i viskositet?

Är dock inne på Biltemas gaffelolja SAE10 enda som kan hända är väl att man får mer dämpning i gaffeln.
 
ATF är tunn, motsvarar nog knappt 5W ens. Annars finns gaffelolja på Mekonomen och Biltema. Men står det ATF i boken så kör på det.
Rätt mängd i bägge gaffelben är viktigt.

Beställa från England är snabbare än att beställa i Luleå...

Tror du sett i kors nu? 5W ligger kring 15-25 cst, ATF ligger kring 30-60 cst @40DEG så nej, läs Boris förslag högre upp istället. 15-20w ligger närmare ATF.

Jag förmodar att man skall jämföra viskositetsindex på gaffeloljorna som är 200 på Agrols ATF Dexron III. Hade varit intressant att veta om Dexron II är ungefär samma i viskositet?

Är dock inne på Biltemas gaffelolja SAE10 enda som kan hända är väl att man får mer dämpning i gaffeln.


Lindrots brukar ha ganska mycket hemma om man vill ha original
Vanliga radialtätningar finns nog hemma hos Momentum, annars kan du ringa dit någon dag innan du ska dit så hinner dom ta hem.

Tror din gaffel blir nog för mjuk med 10W, då skulle jag hellre köpa ATF hos Biltema. Men förslagsvis kollar du ifall Lindrot eller Heds har 20w hemma.
 
Last edited:
Ups, kollade precis och Biltema specar sin 10w till 36-44 cst@40deg och 35-40cst@40deg på en ATF dextron III, så Biltema 10w kanske funkar ändå.

Men jag tror ändå att gaffeln blir bättre med 15-20w.
 
Last edited:
Var som inte klok på vad man skulle gå efter, Agrol verkar speca som Dexron III till 35,8 i viskositet om jag fattar databladet rätt. Har ca 10 liter Agrol Dexron III i garaget om den skulle funka, läste ju om nån som blandade 50/50 ATF och 10W30 motorolja till nån äldre gaffel och det finns också i garaget. Vad säger ni om wm häxbrygd av dessa två som redan finns i garaget?

Kan ju åka till Lindroth och kolla efter olja vad dom har hemma och om dom har någon 20 gaffelolja, tror nog att man hellre har lite för tjock olja än för tunn.
 
Var som inte klok på vad man skulle gå efter, Agrol verkar speca som Dexron III till 35,8 i viskositet om jag fattar databladet rätt. Har ca 10 liter Agrol Dexron III i garaget om den skulle funka, läste ju om nån som blandade 50/50 ATF och 10W30 motorolja till nån äldre gaffel och det finns också i garaget. Vad säger ni om wm häxbrygd av dessa två som redan finns i garaget?

Kan ju åka till Lindroth och kolla efter olja vad dom har hemma och om dom har någon 20 gaffelolja, tror nog att man hellre har lite för tjock olja än för tunn.

Motorolja är inte gjord för hydraulik, den har ingen skumdämpare så den skulle jag hålla borta från gaffeln.
 
Häll i den ATF olja du har i garaget och prova, får du för lite dämpning i gaffeln så är det bara att hälla ur och dra i något tjockare. Vanligtvis så mår äldre gafflar bra av att få lite mer dämpning av en tjockare olja.
 
Annars kan man väl blanda AFT och Hybran oljan så man hamnar i nåt mitten läge då det gäller viskositeten?
 
Jag ha en CM400 med liknande om inte samma gaffel. Nu kanske min gaffel är helt slut men tycker den är för mjuk. Kommer hälla i tjockare olja men även en plugg för att få den högre vilket jag läst andra har gjort.

Föresten är det inte tex dessa gafflar man kan hitta mynt i? (höjare antar jag)
 
Om man ska blanda olja tänker jag att man blandar till oljeblandningen innan man häller den i gaffeln.

Vad menar du med en plugg för att få den högre? Sätta en distans under eller ovanför fjädern för att öka fjäderspänningen för att få styvare gaffel?

Vad tillverkar man pluggen av? Plast, metall?
 
Edit: Kanske någon kan svara på om distanser är en bra eller dålig lösning med tanke på att det kanske förkortar fjädringsvägen, och andra sidan kanske jag aldrig kommer bottna med denna hoj.

Bosse: Kommer inte ihåg exakta orden som sades men men ja, distans och trögare olja uppfattade jag det som. Denna CM400 har 20W oil men även hårdare fjäder, Spola till 3:50:

https://youtu.be/tErXb9GO1GU


Jag har inte kollat på framgaffeln ännu då jag går igenom förgasare och motor. Grannen har metallsvarv så det är min lösning på det mesta men du kan väl hitta nåt som passar?
Som sagt verkar man kunna hitta mynt i dessa framgafflar men det är bara vad jag läst/sett i videos. Är noob på detta.

2:50 in i videon

https://youtu.be/ZUG8paYS-rw
 
Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top