Fix innan hojen ställs in för vintern.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Ska ge hojen lite kärlek innan den ställs in för vintern.

Har fått för mig att oljan skall bytas på hösten och inte på våren. Stämmer detta? Har någon en 4a bra olja ståendes eller tips på vart man köper kvalitetsolja till bra pris?

Om man ger sig på och tvättar fälgar och liknande atteraljer med t.ex bräkleen (?) eller tyngre grejer vid behov känns det som det blir oroväckande torrt och ny smuts lätt fastnar. Kan man spreja på och smeta ut lite 5-56 i återfuktande syfte på dessa ytor eller kan liknande medel göra skada på lacken om det ligger på i månader?

Nått mer man ska tänka på förutom att tömma förgasare? Ska gaffelolja och bromsvätska bytas nu eller till våren?

Och bara som en liten teaser kan meddelas att en paintbrush har införskaffats och att det finns risk att det lackas på en och annan flame på räsern ;)
 
Don Quixote skrev:
.....

Om man ger sig på och tvättar fälgar och liknande atteraljer med t.ex bräkleen (?) eller tyngre grejer vid behov känns det som det blir oroväckande torrt och ny smuts lätt fastnar. Kan man spreja på och smeta ut lite 5-56 i återfuktande syfte på dessa ytor eller kan liknande medel göra skada på lacken om det ligger på i månader?
....

Varför inte bara tvätta noga och vaxa?
 
Det skulle kunna vara en ide! Har aldrig riktigt greppat om det är vax eller polish man ska ha på men du säger altså vax. Hur är det med oljorna?
 
Don Quixote skrev:
Det skulle kunna vara en ide! Har aldrig riktigt greppat om det är vax eller polish man ska ha på men du säger altså vax. Hur är det med oljorna?

Bäst att byta nu.

Du har PM ang oljepriser.
 
nike83 skrev:
jag har för mig att man ska starta bågen på våren och varmköra den och sen ut med oljan och byta filter...

Bättre byta nu. Om det finns vatten i den gamla oljan, så förstår du nog vad som händer med motorn om den står stilla hela vintern...
 
ta ur batteriet så att du kan ladda det enkelt oxå,personligen så tvättar jag bara av min hoj,kör lite så skivorna får bromsbelägtgning och inte rostar sedan startar jag den några ggr under vintern istället....

om det finns risk för frysning glöm inte tappa kylarvattnet då....
 
nike83 skrev:
hehehe motorrenovering :D

hörde att man skulle antingen ha tom tank eller full tank när man parkar den också...

Full tank (för att slippa kondens) ska det va men va fan på en räser får man ju åndå byta tank stup i kvarten så skit samma
 
Nesse skrev:
Full tank (för att slippa kondens) ska det va men va fan på en räser får man ju åndå byta tank stup i kvarten så skit samma

Håll dig på hjulen pöjk! ;)
 
- Hållbarheten på de aromatiska kolvätena i bensinen är c:a tre månader, sedan återstår nästan bara en massa olika tillsatser.
- Dessa tillsatser avsätts sedan framförallt på munstyckena(mässing) i form av hartsliknande(glashårda) avlagringar. Och för att få bort dessa måste man använda nån mekanisk metod, borra el. liknande, alternativt använda ultraljud.
- Och det här är den vanligaste orsaken till startproblem, och dåliga köregenskaper på våren.

Citat från Classic honda's hemsida:

Svar från Svenska Shell: Vinterförvaring av bensin [10/4]
Hej

Bensin åldras på flera olika sätt -det du nämner är ett nämligen att bränsle ger utfällningar. Vad gäller vinteravställning av motorcyklar brukar det vanligaste bränslerelaterade problemet var startproblem då Mc:n tas i bruk efter avställningen. Detta beror på de lättflyktiga delarna av bensinen i förgasarens (förgasarnas) flåttörhus dunstat bort under avställningen. Det enklaste sättet att undvika detta är att i samband med avställningen tömma flottörhusen på bensin. Vid starten fylls följaktligen förgasarna med färsk bensin och starten blir säker. Risken för utfällningar kan inträffa vid längre tids avställning. I sådana fall är det bäst att dessutom tömma tanken och förbruka bensinen på annat sätt alternativ fylla den på ett trycktätt kärl, t.ex. jeepdunk.

Hälsningar
Börje Kronström
Team leader QHSSE & Technical Support
AB Svenska Shell

Hej
Angående din fråga om bensinkvallite. Hållbarheten på bensin är normal 3-5 månader. Problemet är inte att bensinen "fäller ut". Problemet är i stället det lättaste kolvätena. De är butan och uppåt. I normala fall är butan en gas och dunstar alltså väldigt lätt. Om det lättaste komponenterna saknas blir motorn mycket svår att starta. Problemet med "utfällning" som du beskriver är i de fall när all bensin dunstat bort och endast lämnat kvar de additivpaket som finns i bensinen. Additiverna är ex. rengörande additiv o.dyl. dessa behövs för att motorerna ska fungera felfritt. Problem med detta kan uppstå i förgasare där detta kan "kleta fast". Vår rekommendation är alltså att du ska tömma tanken och dränera bränslesystemet på din motorcykel vid längre stillestånd. Vill du lagra bensin längre än dessa månader bör det ske i gastäta bränsledunkar. Hoppas detta varit till hjälp.

Vänliga hälsningar
Lars Olausson
Produktspecialist
AB Svenska Shell

SÅ TÖM TANKEN OCH FÖRGASARNA. Så slipper du en massa onödiga problem.

KentW
 
Last edited:
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top