FIVER Trackdays 2012 på Anderstorp Raceway!

Vad är de för ljudkrav på kvällskörningarna?
Några problem med att köra med slip-on på en r1-05a?
 
Hur ser det ut på era kvällskörningar? Brukar det vara två grupper eller kör ni öppen depå?
 
Jag har långt Yoshimura slip-on på min Gixxer och det har gått bra trots full mutter över start/mål.

Huruvida det blir öppen depå eller delat gata/licens tycks bero på antalet personer som dyker upp och om alla accepterar fartskillnaden.

Har jag fel så får arrangören gärna rätta mig
 
Hur ser det ut på era kvällskörningar? Brukar det vara två grupper eller kör ni öppen depå?

Beror på antal deltagare. Vi har dock aldrig fler än 2 grupper, en gatgrupp och en licensgrupp. Alltid ambulans på plats med kunnig personal.
 
Någon som kört tisdagskvällar och vet om de funkar me slip-on?

Samma ljudkrav som alla körningar på Anderstorp Raceway. 95 dbA förbifart. Originalrör funkar alltid, bra slipon med db-killer funkar för det mesta, slipon utan db-killer funkar sällan.
 
Jag har en reggad ,avställd racehoj men ingen licens. Är det ok att köra i gatgruppen då eller måste hojen vara påställd/försäkrad i den?:confused:
 
Jag har en reggad ,avställd racehoj men ingen licens. Är det ok att köra i gatgruppen då eller måste hojen vara påställd/försäkrad i den?:confused:

Det är jag också nyfiken på. Har iofs mailat och hört hur det funkar.
Funderar också på om man kan lösa en engångslicens för att köra i licensgruppen eller den gäller enbart på tävling?

De som tar licens den 28:e, vilken grupp kör dom i dagen efter?
 
Det är jag också nyfiken på. Har iofs mailat och hört hur det funkar.
Funderar också på om man kan lösa en engångslicens för att köra i licensgruppen eller den gäller enbart på tävling?

De som tar licens den 28:e, vilken grupp kör dom i dagen efter?

De som tar licens den dagen kör i licensgruppen under den helgen.
Engångslicens gäller för tävling. Vill man ha en licens för träning finns baslicensen.
 
Stefan, har du koll på försäkringskraven under Fireblade-dagen?
Jag har fått ett kryptiskt mail från Honda där det står så här:

Hör med ditt försäkringsbolag hur din försäkring gäller. Hondas märkesförsäkring täcker den här
typen av aktivitet. Gäller inte din försäkring kör du på egen risk, utan åtagande från vår sida.


På Hondas hemsida står det så här: "Din Fireblade kan vara raceutrustad, men den måste vara försäkrad."

Jag vet att min försäkring inte gäller så vad är det då för mening att ha hojen försäkrad?
Kan du svara på frågan eller skall den gå direkt till Honda?
 
Stefan, har du koll på försäkringskraven under Fireblade-dagen?
Jag har fått ett kryptiskt mail från Honda där det står så här:

Hör med ditt försäkringsbolag hur din försäkring gäller. Hondas märkesförsäkring täcker den här
typen av aktivitet. Gäller inte din försäkring kör du på egen risk, utan åtagande från vår sida.


På Hondas hemsida står det så här: "Din Fireblade kan vara raceutrustad, men den måste vara försäkrad."

Jag vet att min försäkring inte gäller så vad är det då för mening att ha hojen försäkrad?
Kan du svara på frågan eller skall den gå direkt till Honda?

Kolla med Honda så inte det blir fel med de som täcks av Hondas märkesförsäkring.
 
Hur ser det ut med anmälningar till gatgruppen den 1:a Juli? finns det platser kvar? Jag kan inte se någonstans där man kan se om det finns plats. Kan bero på att jag varit en vecka på lelle med.. Upplys mig gärna! :)
 
Hur ser det ut med anmälningar till gatgruppen den 1:a Juli? finns det platser kvar? Jag kan inte se någonstans där man kan se om det finns plats. Kan bero på att jag varit en vecka på lelle med.. Upplys mig gärna! :)

Det finns just nu gott om platser kvar, men det ramlar in anmälningar varje dag.
 
Vore intressant att höra svaret på din fråga. Blir nyfiken även jag.
Har fått svar men jag blir ändå inte övertygad, de (Honda MC Svenska AB) förutsätter helt kallt att även om en försäkring inte gäller så gäller trafikförsäkringsdelen i försäkringen. För mig är det antingen eller.

När vi skriver att man skall ha en gällande trafikförsäkring, är om man orsakar skada på någon annan än sig själv.
För sin egen del får man givetvis själv ta sitt ansvar och val att vara försäkrad eller ej.

Du är hjärtligt välkommen till Anderstorp Raceway den 30 juni.

Med vänlig hälsning / Best regards

Lena Hanssen

Marknadsavdelningen / Marketing Department
Honda MC Svenska AB


Edit: De har faktiskt rätt i sitt antagande, jag laddade ner If's villkor för Motorfordonsförsäkring och hittade följande:

2. Var försäkringen gäller
Försäkringen gäller i de länder som är anslutna till det s.k. gröna kort-systemet och vid transport mellan dessa
länder.
Trafikförsäkringen gäller i hela världen enligt trafikskadelagen för skada som i följd av trafik med svenskregistrerat fordon tillfogas svensk medborgare eller den som har hemvist i Sverige.
Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningsställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring m.fl.

http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/Villkor_Motor/Villkor_Motor.pdf

Det var som fan, då blir det till att trafikförsäkra för en dag.
 
Last edited:
Har fått svar men jag blir ändå inte övertygad, de (Honda MC Svenska AB) förutsätter helt kallt att även om en försäkring inte gäller så gäller trafikförsäkringsdelen i försäkringen. För mig är det antingen eller.

När vi skriver att man skall ha en gällande trafikförsäkring, är om man orsakar skada på någon annan än sig själv.
För sin egen del får man givetvis själv ta sitt ansvar och val att vara försäkrad eller ej.

Du är hjärtligt välkommen till Anderstorp Raceway den 30 juni.

Med vänlig hälsning / Best regards

Lena Hanssen

Marknadsavdelningen / Marketing Department
Honda MC Svenska AB

Du behöver en bra personförsäkring, sen är det bara att köra. :banana
 
Reflektion: Öppen depå i all ära, tanken är god. Mer körtid för pengarna är bra men ur säkerhetssynpunkt borde man kanske alltid ha två grupper? Förra gången var det stor skillnad i tempo, incidenter förekom, ingen krasch dock ska tilläggas.
 
Reflektion: Öppen depå i all ära, tanken är god. Mer körtid för pengarna är bra men ur säkerhetssynpunkt borde man kanske alltid ha två grupper? Förra gången var det stor skillnad i tempo, incidenter förekom, ingen krasch dock ska tilläggas.

Är det nån som tycker det blir obehagligt är det bara att säga till. Får vi feedback att det är för stökigt ändrar vi till 2 grupper. Vi brukar räkna med att blir det fler än 35 behöver vi dela upp det.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top