Limez
Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Funderar på att köpa ny rulle och då en multi-rulle... i de lägre prisklasserna...
Jag fiskar i stort sett bara rent spinnfiske
Varför inte en vanlig halspelrulle av valfrit märke?
Last edited:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Funderar på att köpa ny rulle och då en multi-rulle... i de lägre prisklasserna...
Jag fiskar i stort sett bara rent spinnfiske
Varför inte en vanlig halspelrulle av valfrit märke?
Jag har alltid kört *skäms nästan* med sluten (kapslad?!) haspel och har aldrig riktigt fastnat för en vanlig haspelrulle... men alltid sneglat på ambassadeur-rullarna...
Neh, jag har helt enkelt inget bra svar på varför... mer än jag vill inte, och det känns nästan lite uppkäftigt och otacksamt att svara det..![]()
Senaste fjällresan, 23-28 aug. Skitfiske. Skitväder.![]()
Ord.om du skaffar ambassadeur-rulle kommer du ha ett jäkla göra i början innan du lärt dig använda den!
är mycket lättare med haspel då du bara behöver ställa slirbroms, bestämma vilken sida du ska ha veven och kasta!
på ambassadeur har du magnetbroms osv, som reglerar hur fort spolen ska tillåtas snurra vid ett kast!
ställ den hårt och du kastar kort, ställ den löst och du får ett skatbo la grande! så om du inte fiskar mycket och ofta så tjöp en vanlig haspelrulle med 5-10 kullager!
det är dessutom ganska billigt med haspelrulle om man jämför!

Var är detta nånstans? Ser fint ut
Ska ut å fiska en sväng i helgen med ett par polare å fick ett mail innehållande 3 bilder på en gädda som enligt utsago drogs upp utanför Åland.
Tjo å tjoflöjt! runt 26 pannor tydligen, den "lilla" i munnen vägde 4kg.
Blir inte helt sugen på å bada naken...
Fjällområdet mot norska gränsen ovanför Klimpfjäll och Stekenjokk i Västerbotten. Två första bilderna är små fjällsjöar utan namn, det strömmande vattendraget är Ransaråns övre lopp, och sista sjön är Drielleken vid Saxfjällets fot. Sista bilden är "någonstans mittemellan"
Från stugan i närheten av Dorotea är det "bara" ca. 20 mil dit upp.
Bra med gädda & aborre i stugan, dock ingen ädelfisk. Vi käkade faktiskt stekt aborre igår till middag. Faan va gott!
Några bilder från stugan:

Fjällområdet mot norska gränsen ovanför Klimpfjäll och Stekenjokk i Västerbotten. Två första bilderna är små fjällsjöar utan namn, det strömmande vattendraget är Ransaråns övre lopp, och sista sjön är Drielleken vid Saxfjällets fot. Sista bilden är "någonstans mittemellan"
Från stugan i närheten av Dorotea är det "bara" ca. 20 mil dit upp.
Bra med gädda & aborre i stugan, dock ingen ädelfisk. Vi käkade faktiskt stekt aborre igår till middag. Faan va gott!
Några bilder från stugan:
Ord.
Jag köpte en Ambassadeur (6000 Electric Blå) för ett par år sedan men det blev aldrig att jag började använda den. I år har jag gjort några tappra försök. Och som sagt var så blir det antingen korta kast eller alla moders lintrassel
Man kanske börjar med lite för hårt ställd broms och draget dyker alldeles för tidigt. Så man tänker att "mja, jag lossar liiite på den då" och vrider upp med ett par grader eller så. Man tycker att ratten knappt har rört sig. Men när man kastar så säger det bara "swosch" och resultatet blir ett lintrassel som tar minst en kvart att få någon rätsida på och ett drag som allra mest troligt är förlorat.
Vet inte hur det skulle vara om jag testade med något styvare spö och tyngre drag? Som det är nu kör jag med ett 7'-spö för drag på 2-15g och använder mest drag på kring ca 10g. Kan man ha någon slags förhoppning om att det kanske skulle bli något enklare om man kanske istället körde med ett spö på kring 8' avsett för drag på något i stil med 10-30g och körde med drag på ungefär 20g? Eller kommer det ändå att vara lika jäkligt?
Som det känns nu är jag bara något enstaka lintrassel från att slänga spö och rulle och allt i sjön och bara skrika. Så grejerna har fått ligga ett par veckor nu för att den känslan inte ska bli verklighet.![]()
Ser fantastiskt ut.
Vi var uppe i Vemdalen och vandrade och fiskade nästan en vecka i somras på semestern. Vi hade regn, regn och blåst. Kul.
Jag fick iallfall "lära mig" flugfiske och att det går att dra av ett ABU Garcia Revolution ganska lätt. Tur att Clas Ohlson har så bra reklamationspolitik
/ Jens

Ser fantastiskt ut.
Vi var uppe i Vemdalen och vandrade och fiskade nästan en vecka i somras på semestern. Vi hade regn, regn och blåst. Kul.
Jag fick iallfall "lära mig" flugfiske och att det går att dra av ett ABU Garcia Revolution ganska lätt. Tur att Clas Ohlson har så bra reklamationspolitik
/ Jens
Hahaha!
Kollegan har Exakt samma bilder på väggen på kontoret!
Då föreställer bilden dock hans kompis som tog gäddan utanför vaxholm.
Kan du bekräfta eller dementera påståendet om att den är tagen utanför Åland?
Jag har blivit visad den bilden 10 gånger och varje gång så är det någons farsa eller kompis farsa eller någon farbror etc som dragit upp den. Det måste vara den bilden som alla använder och ljuger med.
Senast snackade jag fiske med grannen, han sliter upp telefonen och säger att hans polares farsa fick en skaplig gädda för ett tag sen. Tittar på mobilen och vad ser man. Jo denna jävla bild.
Bluff.. Du kanske ska snacka med gubben på kontoret också..
Vemdalen är fint, har dock bara varit där på vintern. Hur var fisket?
Dåligt väder...? Jajaaa ok, jag erkänner väl då.Gick faktiskt ut en dag tidigare än planerat då vädret tvärvände näst sista natten. Kallt, blåsigt, spöregn & dimma, inte lång sikt, alla riktmärken borta.
6h vandring & 1h bilfärd senare, dyngblöt & svettig, kändes belöningen på Saxsnäsgården desto bättre!![]()
Ord.
Jag köpte en Ambassadeur (6000 Electric Blå) för ett par år sedan men det blev aldrig att jag började använda den. I år har jag gjort några tappra försök. Och som sagt var så blir det antingen korta kast eller alla moders lintrassel
Man kanske börjar med lite för hårt ställd broms och draget dyker alldeles för tidigt. Så man tänker att "mja, jag lossar liiite på den då" och vrider upp med ett par grader eller så. Man tycker att ratten knappt har rört sig. Men när man kastar så säger det bara "swosch" och resultatet blir ett lintrassel som tar minst en kvart att få någon rätsida på och ett drag som allra mest troligt är förlorat.
Vet inte hur det skulle vara om jag testade med något styvare spö och tyngre drag? Som det är nu kör jag med ett 7'-spö för drag på 2-15g och använder mest drag på kring ca 10g. Kan man ha någon slags förhoppning om att det kanske skulle bli något enklare om man kanske istället körde med ett spö på kring 8' avsett för drag på något i stil med 10-30g och körde med drag på ungefär 20g? Eller kommer det ändå att vara lika jäkligt?
Som det känns nu är jag bara något enstaka lintrassel från att slänga spö och rulle och allt i sjön och bara skrika. Så grejerna har fått ligga ett par veckor nu för att den känslan inte ska bli verklighet.![]()
Har horngäddan kommit till Malmö än?
|
|
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN
Pressrelease; Visby, 2025-1... |
|
|
2026 års YAMAHA XSR900 GP
Yamahas Sport Heritage-seri... |
|
|
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger
Yamaha Motor firar sitt 70-... |
|
Smarta garageprylar från IVON!
IVON motorcykellyft, 450 ki... |
|
|
|
Med ny V-twin och monocoque-ram
Ducati presenterar nya Hype... |
|
|
Slutstrid i MotoGP
MotoGP-säsongen börjar lida... |
|
|
CFMOTO V4 SR-RR
CFMOTO presenterade sitt pr... |
|
|
Honda V3R 900 E-Compressor
Honda V3R 900 E-Compressor ... |
|
|
Indian Concept Girder – En framtidsvision?
Indian Concept Girder är en... |
|
|
Yamaha R7 får stor uppgradering!
Yamaha R7 får en nängd uppg... |