Fiskesemester med hoj?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hej SH!

Jag är lite sugen på att dra iväg på en fiskesemester med hojen, det bästa av två världar liksom, hojkörning och avslappnande fiske. Utrustningen får jag med mig, jag har en kort spötub, teleskopspön osv, men resten, OM man skulle få något, vad gör man då? Det blir ju svårt att koka en gädda på Trangiat, och man kanske ledsnar lite på fisk om man är själv, i synnerhet om man inte har någon kyl med sig. Det är ju lättare om hela familjen är med, det är ju som att mata pirayor.

Hur gör ni andra? Catch and release? Fiskar inte alls på hojsemestrar? Kör Guldvinge med matkällare och vinkyl?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En topbox som är konverterad till kylbox, som har ett batteri för att klara av att hålla kylan hyfsat när det inte finns ström från hojen?
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Denna skulle kanske passa dig ?
Nej, jag har inget seriöst svar på frågan ?
Screenshot_20230609-102719_Facebook.jpg
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Catch and release och ta bara reda på den/dom du tänkt tillaga för stunden är ju svårt att få till nåt avancerat utan grilla eller foliepaket är väl det enklaste om du inte släpar på en rök också i packningen
Kul idé haft den själv nån gång att bara dra till nån tjärn/skogssjö med grushojen spö/tält och nån bira ?primitivt enkelt och väldigt avkopplande- kör på ?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Hehe surra fast en 8kg gädda på cutsen, det hade jag velat se. :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Brukar ta det jag kan tillaga.
Förutom det man äter, så brukar jag halstra i folie, rensa från ben, och slå in i folie och papper.
Då håller det en dag eller två, fint till kväll eller frukost.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du har följe av familjen i support bussen med extra allt ?!
Men det var kanske inte vad du menade med semester ?
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Bara kört "Catch and release". Sjukt mysigt att ta en MC sväng och kombinera med fiske! Just denna period är ju lite svårt då det inte är ok med öppen eld, andra perioder funkar jägarpanna över öppen eld.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tricket är nog att åka till ställen där man vill äta fisken… 4 hekto öring är en aning trevligare att käka än 8 kilo gädda. ;)

ABU-röken är bra att ha med!
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tricket är nog att åka till ställen där man vill äta fisken… 4 hekto öring är en aning trevligare att käka än 8 kilo gädda. ;)

ABU-röken är bra att ha med!
?Fast rökt gädda smakar helt ok trots fördomar, beroende på packmöjlighet är rök ett bra alternativ
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man ska inte äta gädda pp sommaren o desutom måste skinnet av för annars smakar det as.

Abborre , rensa o fjälla o stek i smör.

Funkar bra med foliepaket,smör o potatis.
Salt är måste men svart peppar är bra
Man får får lägga i vatten i foliepaketet så det får ångkoka potatisen och det får inte gå torrt

Om man kör stekning separat så är koka potatisen inte så stort problem gasåtgångsmässigt i 20 grader,kokar ju med sparlåga annars potatismospulver
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är helt inne på att bara ta upp det du äter, utom sista dagen strax innan du åker hem, då kan man packa några fiskar i en plastpåse och slänga i packningen.

Har man en packväska över så kan man stoppa fisken i en plastpåse som man knyter igen, och sedan rullar in i blöta handdukar/tidningar och sedan stoppar man det i en öppen plastpåse.

Då kyler avdunstningen ner påsen med fisk till under lufttemperaturen ett tag tills man har hunnit hem.

Tillagning är inget problem om du kan elda (foliepaket, grilla, steka på sten osv), men även triangia funkar om det bara är för den dagliga konsumptionen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Små portabla fiskrökar är ett måste o spån till för en dedikaread fiskesemester ,tar inte så mycket plats o leverarar galet goda saker med abborre o öring...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
För min del äter jag inte fisken jag dragit upp. Det är själva jakten o kampen som är det givande med fisket. O fiskar inget annat än gädda heller, eftersom de flesta andra insjöfiskar inte blir lika stora. Så...jag håller med om C&R.
(gädda smakar ju fisk hur man än gör med den dessutom)
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Gädda smakar ju bara som sjön den lever i, jag äter bara havsgäddor och inte allt för stora.

Ta ett UL-spö eller, ännu bättre, ett lätt flugspö och en ABU-rök.
Och skitfiske på dig, det låter som en riktigt skön trip. Har man tur kan man hitta förvildad regnbåge i de mest avlägsna små gölar
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Missuppfattade inledande text.

Så min första tanka var att använda en virago 535 som tyngd på linan o fiska i malöström, men det var ju inte så som ts tänkte, annars passar ju en 535 som boj sänke eftersom den redan är ett sådant.
Om den nu inte köps av en samlare för att gömmas i en källare.

Fiska det som du äter, Abu rök med o röka o salta det du inte äter det håller fint till kvällen eller dagen efter frukost.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
En topbox som är konverterad till kylbox, som har ett batteri för att klara av att hålla kylan hyfsat när det inte finns ström från hojen?
Du kanske missade detaljen att min BMW är en K1300S, inte en X5? :7peta
Hehe surra fast en 8kg gädda på cutsen, det hade jag velat se. :)
En för memoarerna, och hur man trendar i sociala medier :rofl
Du har följe av familjen i support bussen med extra allt ?!
Men det var kanske inte vad du menade med semester ?
Näe, om man måste ha med sig supportbuss är det ingen riktig hojsemester, vilket för övrigt alltid gäller, man tar med sig det man behöver, punkt. Och nej, det blir inte riktigt samma rofyllda avkoppling med dom med.
Tricket är nog att åka till ställen där man vill äta fisken… 4 hekto öring är en aning trevligare att käka än 8 kilo gädda. ;)

ABU-röken är bra att ha med!
Jag tror nog inte att jag har någon väska den går in i faktiskt :gnissla Min hoj är mer anpassad för kostymnissar som behöver 2 packväskor för necessär, shorts, t-shirt, sandaler och ett betalkort, inte för att åka på camping.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top