Fisken smakade dy...

Stackars stockholmare som inte kan få tag i riktigt färsk fisk. Här på framsidan frossas det i purfärsk torskrygg eller rödtunga. Och då snackar jag inte er östersjötorsk med DDT-insjunkna ögon och litauisk kolkraftssmak i köttet. :hihi

Som nyinflyttad göteborgare, var köper man bäst färsk fisk / skaldjur? De ställena jag har varit på är Feskekörka o Feskarbröderna i Nordstan, brevid sytembolaget. Första alternativet tycker jag var lite överskattat faktiskt, Feskarbröderna var helt ok :tummenupp Men finns det andra ställen?

Som nyinflyttad göteborgare, var köper man bäst färsk fisk / skaldjur? De ställena jag har varit på är Feskekörka o Feskarbröderna i Nordstan, brevid sytembolaget. Första alternativet tycker jag var lite överskattat faktiskt, Feskarbröderna var helt ok :tummenupp Men finns det andra ställen?

Feskarbröderna tror jag har ryckt upp sig, innan var de lite slarviga med kvalitet osv. När vi köper, vilket är rätt sällan egentligen, blir det ofta Feskekörka då vi bor ganska nära eller av nån av fiskbilarna i Kullavik och Särö.

Nu har jag faktiskt jobbat lite med fisk för många år sen så man har ju fördelen av att se hur en färsk fisk ska se ut, men det kanske du också gör. Det bästa är ju att köpa den hel och antingen filea den själv eller be dem göra det. Det är så mycket lättare att se på en hel fisk om den är riktigt purfärsk.

Tyvärr är jag även medveten om snålknepen de kör för at slippa slänga fisk som egentligen är för dålig för att säljas.

Hade fiskar varit till för att ätas hade de haft fyra ben, gått på ängar och betat samt sagt "muuuu" då och då. Nu gör inte fiskar det, men som tur är finns det massa kor som passar in på ovanstående beskrivning. Ät dem för böfvelen!

MAT

OMAT

Jag har hört att fiskvagnen vid Selma Lagerlöfs Torg är en av stans bästa fiskaffärer, så har man vägen förbi de läskiga områdena på Hisingen kan det vara värt ett besök.

Jag har inte tillräckligt bra koll på branschen för att kunna jämföra, men vanligtvis välunderrättade källor säger att pris, färskhet och kunskap är riktigt bra där. Själv har jag bara råkat ha vägen förbi någon enstaka gång, men det var iaf helt okej då.

Då håller jag nog mig till Feskarbrøderna i fortsättningen då jag har blivit mycket nöjd med vad jag har handlat där innan, hissingen island törs jag nog inte åka till fler gånger. Vi fick så många onda blickar när vi sist åkte över, lite för-förfestsliriga och nynnades "in the ghetto" på spårvagnen. :gnissla

MAT
texas20longhorn20with20hb0.jpg

Jag har en släkting i USA som odlar sån där mat, vi åkte ut med hans Pickis och ställde oss strax innan ett krön på hans mark, jag börjar gå upp mot krönet varpå han tar fram farmartången och börjar hamra på frontbågen så att det låter som en koskälla och hojtar lite, varpå 200 såna där kommer rusandes mot mig över krönet....

Det kom en prutt då!

Nyfångad Harr längs älven. Smaksatt med citronpeppar och lite salt inrullad i folie. Tillagad över öppen eld med mycket enris. Äts som den är eller på lite tunnbröd. Då kan varken livet eller smaklökarna inte må bättre!

Synd att man bara är fångad här nere i tokholm för ofta...

Back