Fiska i grekland - Torsk?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Ska hälsa på en segelbåt en vecka i augusti som ligger i Skiathos. För att inte dö av rastlöshet tänkte jag bli fiskare för en vecka. Dock,

Räcker det med att hänga ut en krok med en mask på?

Kan man köpa harpungevär med lasesikten?

Båten har tyvärr inte ekolod.

Jag skulle nog hänga ut en stor wobbler eller en jigg bakom båten under segling.

Med krok+mask får du bara smått, fast det kanske är det du vill?

Allt du behöver är princip ett rejält kustspö med lite olika tackel och drag. Ska du inte använda grejerna efter resan kan du köpa budgetspö & rulle för några hundra bara.

Jag skulle nog hänga ut en stor wobbler eller en jigg bakom båten under segling.

Med krok+mask får du bara smått, fast det kanske är det du vill?

Jag vill kunna käka firren ihop med öl/vin och fetaost. Så, helst inte liten. Jag vill ha STORA saker.

Är det inte svårt att få inte rätt höjd på wobbler i vattnet när man seglar? Hur vet man när man får napp om man inte sitter och håller i ett spö/linan hela tiden?

Allt du behöver är princip ett rejält kustspö med lite olika tackel och drag. Ska du inte använda grejerna efter resan kan du köpa budgetspö & rulle för några hundra bara.

Vad är tackel?

En kompis har erbjudit sig att låna ut sitt teleskopspö.

Last edited:
Jag vill kunna käka firren ihop med öl/vin och fetaost. Så, helst inte liten. Jag vill ha STORA saker.

Är det inte svårt att få inte rätt höjd på wobbler i vattnet när man seglar? Hur vet man när man får napp om man inte sitter och håller i ett spö/linan hela tiden?

Du släpper bara ut lina efter båten med tackel/drag, du märker garanterat när det nappar.

Stora fiskar betyder inte per automatik att de är goda.
Du kan i stort sett bara skicka ner en lina och krok med lite valfritt bete på (räkor till exempel) och få massvis av ätbar fisk, du behöver inte ens ett spö utan bara en rulle att linda linan på.
Och du vet när du har napp om du ser flötet försvinna om du fiskar med ett sådant, annars kan man ju bottenmeta om det inte är för djupt och då ser du spötoppen vandra.

Har du fiskat där? Fick du nåt napp?

Jag har inte fiskat där men fiskar i havet i Sverige ibland.

Tackel är snabbt förklarat en lina med flera bete/drag på.

Edit:

Jag rekommenderar inte ett teleskopspö till havsfiske, du kommer knäcka spöet nästan garanterat om nått större nappar, det är för klent. Som jag tidigare skrev finns hyfsade kit i princip vilken fiskebutik som helst för rätt schyssta pengar. Skulle jag varit dig skulle jag nog inte ens tänkt tanken på att ta med mig spö och utrustning från Sverige, köp nått på plats, fiskebutikerna på orten lär ju ha allt som behövs för bra fiske där.

Köp lite tackel för stillastående fiske och några ordentliga wobbler för trolling-fiske, så märker du snabbt vilket de nappar bäst på.

Last edited:
Rejält spö med en stor wobbler på släp bakom båten. Lär garanterat lura upp någon fisk. Kanske Barracuda eller liknande rovfisk. Om dem lever där nere, har faktiskt ingen aning, men jag tror det... :näsblod

när jag varit ute o dykt har man ibland lagt revar efter båtarna påväg in eller ut till dykplatserna.
I de flesta fall har de inget spö alls utan bara en tjock lina och ut med en krok med lite bete/fisk eller något liknande en wobbler osv.
men har du tillgång till båt skulle jag ta ett havsfiskespö och ordentligt tjock lina och krok.
ta med en ordentlig boko om arter osv som visar vilka som är giftiga och inte.

om du lyckas plocka en bläckfisk så tänk på att de är bra mkt jobbigare att fightas mot än de verkar när du fått upp dem i båten.

vissa sjöborrar osv kan man äta.

Köp din fisk av gubbarna på kajen och sup upp pengarna som blir över är mitt tips.

Vi seglade en vecka med en 46 fots groggveranda för några år sedan,inte fan vill man fiska när man sitter på en sådan.

Man softar under soltaket,lagar lunch och badar efter båten dom timmarna man förflyttar sig mellan öarna.

Tänk på att man lägger till med aktern inåt.

Undra hur hårda kontroller det görs av fiske från båt, har hittat följande text på ett forum,

För fiskesugna kan nämnas att man helt utan tillstånd får stå med sitt metspö på stränder och bryggor. För harpunfiske erfordras tillstånd som fås hos hamnpolisen med vissa villkor. Fiske från båt kräver också tillstånd

Köp din fisk av gubbarna på kajen och sup upp pengarna som blir över är mitt tips.

Vi seglade en vecka med en 46 fots groggveranda för några år sedan,inte fan vill man fiska när man sitter på en sådan.

Man softar under soltaket,lagar lunch och badar efter båten dom timmarna man förflyttar sig mellan öarna.

Tänk på att man lägger till med aktern inåt.

Jojo, fast ni var ju sex personer som man kunde variera sig att umgås med. Jag har bara farsan på 36 fot :gnissla

Båten ligger på svaj, så det ska nog lösa sig :tungan

Last edited:
Måste du åka ner ända till Grekland för att SKITA HOS din polare med båten?

I så fall förstår jag att det lätt blir lite tradigt efter ett tag.
;)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...