First semi-auto bike (FJR 1300)

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Yamaha has announced its FJR1300 is to be offered with a semi-automatic gearbox in 2006 – a first on a bike.

You use buttons on the left hand bar to shift up and down.

Bifogat

• FJR1300.jpeg
    FJR1300.jpeg
    7.8 KB · Visningar: 179
en fjollig uppfinning som förhoppningsvis aldrig lämnar "über-tourer" klassen.
Definitivt inget för mig, men å andra sidan kör jag inte båge för att jag gillar komfort :hihi

Var det inte på nån suzuki det var nått såntdär? Har för mig det gick nån reklamfilm... Var det den där 400cc scootern kanske???

När man kör utan att koppla är det väl redan semi-automat eller??

mini-knutten skrev:
en fjollig uppfinning som förhoppningsvis aldrig lämnar "über-tourer" klassen.
Definitivt inget för mig, men å andra sidan kör jag inte båge för att jag gillar komfort :hihi

Kan ju vara bra om man har förlorat sina ben eller blivit förlamad.

Fast då ska det ju vara sånna där stödhjul som fälls ut under 10km/h eller vad det var också.

Boije skrev:
Var det inte på nån suzuki det var nått såntdär? Har för mig det gick nån reklamfilm... Var det den där 400cc scootern kanske???
Jupp. Suzuki Burgman 650. Fast då var det att man kunde aktivera ett "sportläge" eller något. Den hade en variator som kunde ändras till halvautomatiskt läge. Klurigt att förklara. Men ja, då kunde man "växla" med knappar.

Sp3 skrev:
När man kör utan att koppla är det väl redan semi-automat eller??

Du har f*n en poäng där..

Fast jag brukar mest växla UPP utan koppling, även om det går att växla ner utan koppling också, men det "tär" lite mer på synkringarna i lådan har jag fått för mig.

Lite OT, men;
Någon som vet hur det är med en "Quickshift" grej? Funkar det bra även vid nedväxling under forcerat tempo?

Jag läste en artikel med beskrivning på funktionen, om att Honda hade en automatlåda i guldwingen. Årtalet på tidningen var mitten till slutet av 70 talet. Jag kände igen den sk "Hondamaticen" farsan hade i sin Honda Civic 1978 . Tvåväxlad var den, men det var kanske bara prototyp i guldwingen. " a first on a bike" låter inte helt sanningsenligt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT