Firman stängd, inga semesterdagar.

Måste jag ta semester?

• Antal röstningar
    0

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Firman jag jobbar på är stängd i 3 veckor, men jag har bara en veckas semester att ta ut så chefen försökte hyra ut mig till en firma vi samarbetar med men då jag inte hört nått om var när hur jagade jag dem utan framgång igår kväll, imorse ringde de och sa att dem inte har jobb åt mig.:tummenupp på den planeringen:tummenupp

Nu är frågan kan chefen tvinga mig att ta ut semesterdagar för nästa år eller obetald semester?
Har det tajt som det är och vill helst bytta jobb så är varken sugen på halvera min lön eller bli skyldigt firman en halv lön..

Jag är fastanstäld med månadslön i min värld betyder det att chefen ger mig jobb och pengar för det men hans värld kan skilja sig lite har jag märkt..

Är inte med i facket men dem på jobbet som är säger att chefens val är hyra ut mig eller betala för att jag går hemma, vilket jag också förstår är oönskvärt men det är ju knappast mitt fel/ansvar/jobb att ge mig själv jobb eller?

Nån som vet? Nån som vet vem som vet?

Grattis!

Eftersom firman är stängd och du inte har tillräckligt med semesterdagar för att täcka den periodens å måste dom bjuda på det :). Så nej, du kommer inte få ta obetald och inte heller ta nästa års i förskott.
Tror det var i semesterledighetslagen det står mer om detta

Grattis igen till gratis semester :tummenupp

Grattis!

Eftersom firman är stängd och du inte har tillräckligt med semesterdagar för att täcka den periodens å måste dom bjuda på det :). Så nej, du kommer inte få ta obetald och inte heller ta nästa års i förskott.
Tror det var i semesterledighetslagen det står mer om detta

Grattis igen till gratis semester :tummenupp
Det vore ju så jävulskt skönt om det nu är så!

Måste ju finnas nåt man kan utnyttja dig till. Skrubba toastolen, tvätta fönster, bona golv, materialvård etc. Aldrig att jag hade låtit någon gå på gratis semester.

Måste ju finnas nåt man kan utnyttja dig till. Skrubba toastolen, tvätta fönster, bona golv, materialvård etc. Aldrig att jag hade låtit någon gå på gratis semester.
Högst troligen, problemet är att cheferna är bort resta på båda firmorna och redan innan gjort klart att de inte under några förutsättningar tänker avbryta sina semestrar.

Så troligen heter det att jag har semester och sen efteråt kommer det hetta "jo men de förstår du väll att du inte kan få gratis semester!" För det va de han försökte med från början men jag blåvägra.

Högst troligen, problemet är att cheferna är bort resta på båda firmorna och redan innan gjort klart att de inte under några förutsättningar tänker avbryta sina semestrar.

Så troligen heter det att jag har semester och sen efteråt kommer det hetta "jo men de förstår du väll att du inte kan få gratis semester!" För det va de han försökte med från början men jag blåvägra.

Facket?
Är du kollektivansluten är det inga problem, är du däremot inte det kan det nog bli problem och är du timanställd kan det bli ännu mer problem.

Ring dem och hör då. Måste de verkligen vara där för att ge dig arbetsuppgifter? Annars är det ju deras problem om de vill betala dig för att gå hemma. Tro fan att du inte ska gå hemma och ta från nästa års semester. Rätt ska vara rätt. Kan de inte sätta dig i jobb - synd för dem. Åas har de rätt att göra det.

Sätt dig på jobbet och surfa SH och porr. Ta en tupplur osv. Det verkar vara rätt värdelösa chefer du har btw.

Ring dem och hör då. Måste de verkligen vara där för att ge dig arbetsuppgifter? Annars är det ju deras problem om de vill betala dig för att gå hemma. Tro fan att du inte ska gå hemma och ta från nästa års semester. Rätt ska vara rätt. Kan de inte sätta dig i jobb - synd för dem. Åas har de rätt att göra det.

Sätt dig på jobbet och surfa SH och porr. Ta en tupplur osv. Det verkar vara rätt värdelösa chefer du har btw.
Jag vill jobba det gjorde jag klart i mars eftersom jag inte har några semesterdagar och därmed inte har råd med hyran om det blir obetalt..

Problemet är att igår fick jag inte tag i nån på firman som skulle hyra mig idag får jag inte tag i min chef.. Sista jag hörde va att jag skicka ett sms om att jag gjort vad jag kunnat för att ta reda på vart jag skulle vara idag, svaret jag får är "semester" sen får jag inte tag i honom, så vetefan om han menade idag, 2 veckor, betald eller obetald.

Sätta sig på kontoret funkar inte det då jag dels jobbar ute på byggen dels inte kommer in.

Att han är värdelös vet jag redan där av att jag letar nytt jobb förfult...

Facket?
Är du kollektivansluten är det inga problem, är du däremot inte det kan det nog bli problem och är du timanställd kan det bli ännu mer problem.
kollektivavtal finns mig veterligen och jag är månadsanstäld

Last edited:
Jobbig sits. Man vill ju inte bli osams med arbetsgivaren heller... URK!

Jag vill jobba det gjorde jag klart i mars eftersom jag inte har några semesterdagar och därmed inte har råd med hyran om det blir obetalt..

Problemet är att igår fick jag inte tag i nån på firman som skulle hyra mig idag får jag inte tag i min chef.. Sista jag hörde va att jag skicka ett sms om att jag gjort vad jag kunnat för att ta reda på vart jag skulle vara idag, svaret jag får är "semester" sen får jag inte tag i honom, så vetefan om han menade idag, 2 veckor, betald eller obetald.

Sätta sig på kontoret funkar inte det då jag dels jobbar ute på byggen dels inte kommer in.

Att han är värdelös vet jag redan där av att jag letar nytt jobb förfult...

kollektivavtal finns mig veterligen och jag är månadsanstäld

Vad är det här för trams?
Varför starta en poll(?) på ett forum för hojar när du bara kan ringa ditt fackförbund och fråga. Där lär du få bättre svar än gissningar från ett forum du knappast kan hänvisa till när du pratar med din chef.

Vad är det här för trams?
Varför starta en poll(?) på ett forum för hojar när du bara kan ringa ditt fackförbund och fråga. Där lär du få bättre svar än gissningar från ett forum du knappast kan hänvisa till när du pratar med din chef.
Om du på allvar tror att jag tar den här tråden som nått annat än ett tidsfördriv så har du inte höga tankar av mig.

Ringde och fråga facket va som gällde redan när chefen ville tvinga mig att låna två veckor från nästa år. De hade han ingen rätt att göra, tvinga mig att ta obetald kom inte heller på fråga. Hans val är som sagt hyra ut mig eller pröjsa mig för ingenting.

Sen kan vi komma tillbaka till verkligheten där jag inte är med i facket så det kvittar va dem säger.

Sen kan vi komma tillbaka till verkligheten där jag inte är med i facket så det kvittar va dem säger.

Nej det kvittar inte vad de säger. Samma regler gäller för dig även om du personligen inte är med i facket eftersom företaget har ett kollektivavtal. Däremot lär du inte få någon från facket som företräder dig i en eventuell tvist så det får du sköta själv.

Nej det kvittar inte vad de säger. Samma regler gäller för dig även om du personligen inte är med i facket eftersom företaget har ett kollektivavtal. Däremot lär du inte få någon från facket som företräder dig i en eventuell tvist så det får du sköta själv.
Vilket chefen vet så han skiter i avtalet?

De är bra lustigt. När de är en tvist som arbetsgivaren har med dig så skiter facket i princip i dig.
Men är du inte med i facket och jobbar så mycket du vill dvs med dygnsvilan och helgvilan som är tvunget så ska facket prompt förstöra där med.
Jag och någon till var i en sådan tvist och vi är inte med i facket. Vi hade 2 val jobba 40-50 timmar mindre med ännu mindre pengar och köra och ställa av en bil en gång i veckan. Eller att vi skrev på egna avtal med chefen. Vilket tror ni vi valde ?
Och jag blev blåst på den punkten av en representant med skrev med mig i listan för något som inte var rätt.

Du ska ha pengar för att du inte har semester eller rättare sagt du vill inte ha semester. Och din chef lär ju få problem om du nu drar vidare med de hela. Be om nyckel till firman och säg att du ser till att städa och göra iordning om de behövs så blir de fint när de kommer tillbaka.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...