"Firmabil" eller ta milpeng från jobbet?

Vilken privatbil kör man för 18.5 kr/milen? Det är väl 20 kr förlust för varje mil man kör?

Sant. För 18,50 får man nog räkna med elcykel.
En ärlig kalkyl på privatbil är oftast ingen riktigt vacker läsning på sista raden.

Ganska många på firma/förmånsbilsidan frångår det traditionella med att bil får handlas för t.ex. 7-9 basbelopp och ersätter med en maximal TCO istället.
Där behöver man inte köpa något väldigt extravagant för att hamna på TCO 8-9000kr/månad. Att då tro att en privatägd bil kostar väldigt mycket mindre i praktiken tror jag är en aning naivt.

En ärlig kalkyl på privatbil är oftast ingen riktigt vacker läsning på sista raden.

Ganska många på firma/förmånsbilsidan frångår det traditionella med att bil får handlas för t.ex. 7-9 basbelopp och ersätter med en maximal TCO istället.
Där behöver man inte köpa något väldigt extravagant för att hamna på TCO 8-9000kr/månad. Att då tro att en privatägd bil kostar väldigt mycket mindre i praktiken tror jag är en aning naivt.

Felet är väl att allt för många bara ser bränslet som en kostnad.

Felet är väl att allt för många bara ser bränslet som en kostnad.

Ja, i vart fall tar man alltför lätt på resten.
Exempelvis, om du på tre år köper till vinterhjul/däck och byter sommardäck en gång hamnar du förmodligen norr om 600kr/mån på bara det för en modern bil.

Ja. Det är nog väldigt svårt att få ner kostnaden för att köra bil så mycket.
Dom flesta nyare bilar har en uppskattad milkostnad på ca 50 kr milen inklusive värdeminskning, skatt, försäkring, service, reparationer, bränsle mm.

Jag har inte räknat på min nuvarande bil men jag räknade på den förra jag hade då jag körde en hel del i tjänsten. När jag räknade på den så var den drygt 10 år gammal och hade nästintill obefintlig värdeminskning och jag hade tur att den strulade extremt lite så det var i stort sett bara bränsle, skatt, försäkring och service och någon enstaka mindre reparation men redan det gjorde att jag hamnade på mellan 20-30 kr milen.
Nu var det visserligen en Audi S6 så den var inte så bränslesnål men enbart däcken renderade en kostnad på nästan 2 kr milen.
Så det ska nog mycket till för att komma ner i 18-19 kr milen. Med dagens bränslepriser så tror jag inte det är möjligt ens med en riktigt bränslesnål bil.

Att klara sig enbart på 18,50kr/mil förutsätter nog en bil med noll värdeminskning. Helst nån gammal dieselgolf som går på ångor och snälla ord och är veteranbesiktad så man slipper skatten.
Och så byta/skrota när rosten tagit över.

Men ja, det känns ju som att man får lusläsa tabeller så man inte råkar välja fel modell och sitta och betala i onödan. Kikade på skatteverkets hemsida och deras lista över extrautrustning var ju annars intressant... :va

Att klara sig enbart på 18,50kr/mil förutsätter nog en bil med noll värdeminskning. Helst nån gammal dieselgolf som går på ångor och snälla ord och är veteranbesiktad så man slipper skatten.
Och så byta/skrota när rosten tagit över.

Men ja, det känns ju som att man får lusläsa tabeller så man inte råkar välja fel modell och sitta och betala i onödan. Kikade på skatteverkets hemsida och deras lista över extrautrustning var ju annars intressant... :va

Tror inte det hjälper, då får du lägga pengarna på reparationer istället.
Och gör man jobbet själv så kostar ändå delarna plus att man måste ju värdera sin tid.

Det är nog så att billigaste, mest ekonomiska lösningen är att man äger en någorlunda billig men fortfarande pålitlig privat bil själv och men sedan får arbetsgivaren hålla med bil till arbetsresorna.

Vill man ha en relativt ny bil så kan ju tjänstebil vara billigaste vägen men det blir nog ändå dyrare än att man äger en lagom gammal bil privat och tar ut sin lön.

Last edited:
Vi har kvar vår gamla V70 flexifuel som andrabil och så tog jag ut en "behovsbil" från jobbet.
Den används till 95% av alla resor och kostar mig 4800:-/mån inkl allt t o m tvätt, spolarvätska mm och rekond då och då.
Då det är en laddhybrid duger batteriet till allt vi kör hemikring, endast på lite längre resor används bensinmotorn.
Förbrukningen verkar ligga krin 1,8 kW/mil så totalkostnaden är rimlig.
V70,n har blivit dyr att ha då skatten gått upp ordentligt, det var ju en miljöbil när den köptes och kostade några hundringar om året, nu kostar den 1800:-
Då den körs sällan får den gå på E85, nu kostar 1 liter ca 15:- så bara soppan kostar 19:50 milen.
Övriga kostnader inräknat så kostar den drygt 30 - 35:- /milen

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...