Firma som säljer 10.9 insektsbult kring Upplands-Väsby?

För HELV! :mad:

Bult= gänglöst förband. :fakta

Insekt=

Det du letar efter är en insexSKRUV, längd 20 [mm].

För HELV! :glömdet

Ska inte en skruv utföra en plastisk deformation, annars är det ingen skruv :internetfakta

Pinnbult

Last edited:
Inte för folk. Bara yrkesfolk.

Deras egen slogan.
De säljer även till privatpersoner

Har sifvert flyttat ut nu också? En av de sista bastionerna i staden. :gråta
Japp, flyttade i somras tyvärr. Blir nog gym, latte-sylta eller cuuuuup-caaakes där med!
1000-tals nyinflyttade livstilsmänniskor i de nybyggda områdena i hornsbergs strand som nu ska tillfredställas.

Ska inte en skruv utföra en plastisk deformation, annars är det ingen skruv :internetfakta

Nej, det är inget villkor

Pinnskruv heter det i professionella kretsar.
http://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Fastmaterial/Skruv--Bult/Pinnskruvar/Pinnskruv/

Last edited:

Pinnbult

En träskruv utför en plastik deformation på träbiten du skruvar den i, en plastisk dermation är en deformation som kvarstår i obelastat tillstånd. :chalmersfakta

En skruv som skruvas i en gänga vill du definitivt undvika plastisk deformation.

När jag gick i skolan hette det att en skruv saknar grepplängd, dvs är gängad ända upp, till skillnad från en bult som har en bit som är ogängat.. Men det kanske har ändrat sig (eller så är det som så mycket annat jag har lärt mig i den skolan fel..)

När jag gick i skolan hette det att en skruv saknar grepplängd, dvs är gängad ända upp, till skillnad från en bult som har en bit som är ogängat.. Men det kanske har ändrat sig (eller så är det som så mycket annat jag har lärt mig i den skolan fel..)

Det är tyvärr fel.
Wiki har en bra förklarande text.
"Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift."

Kolvbultar är ett korrekt exempel.

Amerikaner kallar dock grövre maskinskruv för bolt.

Pinnbult
Nix !
Den eller det som drar fast skruven utför en plastisk deformation. Skruven utsätts då för densamma.:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...