Firestorm vs. Falco

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Vad är bäst pros and cons så att säga.
Hur är kvaliten och körglädjen mellan dessa? Vet ju att det ena är en twin och det andra en rad fyra men vad skulle ni välja och varför?
Kommer köpa hoj till våren väntar nämligen på en lägenhetsförsäljning så därför dröjer det. Har provkört en hel del hojar under hösten men dessa är lite svårar att få prova. Känns taskigt att ta upp någons tid och provköra och så kan man ändå inte köpa förrens i vår.

//Dafe

Bägge är V twinnar och Hondan är den som kommer ta dig runt jorden.
Falcon straxt utan för stan innan den stannar av nån outgrundlig anledning...

Lite överdrivet kanske men ändå.

Vill du ha en snygg hoj med känsla och drag i köper du Aprilian. Vill du ha en slätstruken och tråkig hoj köper du Hondan.....

Enda nackdelen med Aprilia är att det är svårt att få tag på delar, går dock bra om man inte förlitar sig på segskallarna i Danmark utan istället handlar ifrån USA (Ebay).

Bägge är V twinnar och Hondan är den som kommer ta dig runt jorden.
Falcon straxt utan för stan innan den stannar av nån outgrundlig anledning...

Lite överdrivet kanske men ändå.

Haha vad pinsam jag är klart den är en twin, tänkte på firebladen men den är för dyr. Det var ju därför jag började titta på den i första fall då jag är mest sugen på en twin. När var sista modell året?

//Dafe

Den finns väl nytillverkad fortfarande om jag inte minns fel.
Samma hoj i princip från 98 eller när den kom.
Skiljer i detaljer.

Finns de som är pinsammare än så! :)

Falcon. PunGt. :fakta Byt bara startmotorrelät (R1:ans relä passar rakt på, finns artikelnummer i apriliatråden) och ha ett bra batteri på underhållsladdning lite regelbundet så är det bara att tuta å köra.

Rotaxrovan är en pärla. :)

/J

Jag måste säga att jag är inte alls imponerad av firestormeb
n! Tycker den är ganska tråkig och karaktärslös. Har inte kört falco men det är samma hoj som millen har jag hört (fast utan kåpor), och millen är ball!

Satsa på Falcon, Har själv ägt en Firestorm och det är den hojen som jag varit mest missnöjd med, inte kvallitetsmässigt men en allmänt tråkig och slätstruken hoj som drog soppa som en fullsize jänkare och med en hopplös fjädring både bak och fram.

Kör numera RSV Mille och den är väl inte heller soppasnål men den har verkligen allt. Falcon har jag inte kört men dom ska vara väldigt lika.
Att man inte skulle komma utanför kommungränsen med en Aprilia som någon skrev tror jag mest beror på fördomar och okunskap.

Falcon har väl en Rotaxmotor som är riktigt driftsäker? Mycket fördommar om italienska hojar... :rolleyes:

Firestormen drar ju soppa som en stor familjekombi med maxlast och motvind. Sen är utseendet hemskt, bara bräckt av TL1000 från samma år. Att det sedan är en skamlig kopia på ett känt italienst märke som började sälja i större antal vid tiden den lanserades pga framgångar på banorna runt om i världen är en annan historia. Japaner ska bygga radfyror!

Nej, jag är inte alls inskränkt och har militanta åsikter... :D

Falcon. PunGt. :fakta Byt bara startmotorrelät (R1:ans relä passar rakt på, finns artikelnummer i apriliatråden) och ha ett bra batteri på underhållsladdning lite regelbundet så är det bara att tuta å köra.

Rotaxrovan är en pärla. :)

/J

Elektroniken en annan femma, en störtskur ute och Itallenhojen vill inte starta..:rolleyes:så var det för en Köpingsbos Falco några ggr, så det gäller köra verkligen torra dagar:tungan

Men satans massa mil sattes i den förra året:tummenuppRätt kul hoj att köra falcon, firestormen har jag aldrig provat, bättre köpa vad man "känner" för SH är fel ställe fråga vilken hoj som är bäst..

Last edited:
Elektroniken en annan femma, en störtskur ute och Itallenhojen vill inte starta..:rolleyes:så var det för en Köpingsbos Falco några ggr, så det gäller köra verkligen torra dagar:tungan

Men satans massa mil sattes i den förra året:tummenuppRätt kul hoj att köra falcon, firestormen har jag aldrig provat, bättre köpa vad man "känner" för SH är fel ställe fråga vilken hoj som är bäst..

Jo, ja vet klart man ska provköra. Men jag har provkört så jäkla många hoja i höst utan att hitta den som känns perfekt. Har hittills kört:
CBF 1000
Viffer 800 -08
Z750
BMW F800s
Triumph Daytona
Triumph Sprint ST
Vill gärna ha en från mitten av 2000-talet och inte renodlad supersport.
BMW med 20 hk till hade vart perfekt annars var faktiskt Viffern riktigt bra.
Så jag letar vidare och alla finns ju inte hos handlare.

Hade en stårm för några år sedan och var hyffsat nöjd med den men en sak störde mig rejält och det var dom f-rbannade nysningarna i tid och otid. Jag kom aldrig tillrätta med det, beror väl förmodligen på dom STORA förgasarna.

Jo, ja vet klart man ska provköra. Men jag har provkört så jäkla många hoja i höst utan att hitta den som känns perfekt. Har hittills kört:
CBF 1000
Viffer 800 -08
Z750
BMW F800s
Triumph Daytona
Triumph Sprint ST
Vill gärna ha en från mitten av 2000-talet och inte renodlad supersport.
BMW med 20 hk till hade vart perfekt annars var faktiskt Viffern riktigt bra.
Så jag letar vidare och alla finns ju inte hos handlare.

Du har inte funderat på SV1000? Speed Triple är annars en hoj med jäkligt mycket körglädje, och har man den lilla toppkåpan på skyddar det mer mot fartvind än man kan tro.

Ta med TL100 i beräkningen också :), många som klagar på den helt i onödan, störtskön hoj med lite vassare motor-karaktär än VTR.

Om man inte bryr sig om pengar skulle jag dock köpt en Falco utan tvekan, men TL och VTR e ju billigare så...

Falco/firestorm!

Jag har kört båda hojjarna o anser att den härliga motorgången i Hyndan är trevlig,men nackdelarna med hyndan överväger fördelarna i mitt tycke,hyndan har extrem soppaförbrukningoch i mitt tycke vingligt chassie när det börjar gå undan på krokväg,på dom tidiga årsmodellerna så hade dom även kass kamkedjespännare som brakar i tid o otid,generator/laddproblem hann jag åxå med att erfara under min korta bekantskap med den,

Falco´n kan åxå trilskas lite men har mig veteligen bara en sjukdom och det är på första årsmodellerna,fjädern i bakstötdämparen mattas så pass att du får förspänna den max för o avsluta säsongen(ny fjäder hos Öhlin kostar under 1000:- ) problem med laddning är sällsynt även om jag vet att det fanns en falco här i köping som hade laddproblem/tändproblem,,
generellt sett så är den problemlös,, men jag kanske kan ses som något partisk :tummenupp

köp det du tycker känns bra efter provkörning,, men faktum är att den lilla tanken på Hyndan o höga soppaförbrukning kommer reta gallfeber på dig,

Lycka till med hojköpet
/ Jocke

Jag har kört båda hojjarna o anser att den härliga motorgången i Hyndan är trevlig,men nackdelarna med hyndan överväger fördelarna i mitt tycke,hyndan har extrem soppaförbrukningoch i mitt tycke vingligt chassie när det börjar gå undan på krokväg,på dom tidiga årsmodellerna så hade dom även kass kamkedjespännare som brakar i tid o otid,generator/laddproblem hann jag åxå med att erfara under min korta bekantskap med den,

Falco´n kan åxå trilskas lite men har mig veteligen bara en sjukdom och det är på första årsmodellerna,fjädern i bakstötdämparen mattas så pass att du får förspänna den max för o avsluta säsongen(ny fjäder hos Öhlin kostar under 1000:- ) problem med laddning är sällsynt även om jag vet att det fanns en falco här i köping som hade laddproblem/tändproblem,,
generellt sett så är den problemlös,, men jag kanske kan ses som något partisk :tummenupp

köp det du tycker känns bra efter provkörning,, men faktum är att den lilla tanken på Hyndan o höga soppaförbrukning kommer reta gallfeber på dig,

Lycka till med hojköpet
/ Jocke

Tack precis vad jag ville veta

//Dafe

Ta med TL100 i beräkningen också :), många som klagar på den helt i onödan, störtskön hoj med lite vassare motor-karaktär än VTR.

Om man inte bryr sig om pengar skulle jag dock köpt en Falco utan tvekan, men TL och VTR e ju billigare så...

Det blir nog att provköra en Falco först då pengarna inte är nåt större prob. Tänkte egentligen lägga mellan 60-70k

Last edited:
Tack precis vad jag ville veta

//Dafe

Det blir nog att provköra en Falco först då pengarna inte är nåt större prob. Tänkte egentligen lägga mellan 60-70k

Var på jakt efter en Falco för nått år sen å läste på som bara den, läste massa tester mellan Falco, VTR och TL. Och om jag ska sammanfatta mitt intryck: VTR, slö, vingligt chassie, bra bromsar och törstig..
TL, härlig motor, sämre bromsar, hyffsat chassie och riktigt kass bakdämpare (ligger precis jämte bakre cyl och blir överhettad, går att uppgradera)..
Falco, härlig motor (lätt att chippa upp till 18 hästar mer, samma motor som millen), riktigt bra bromsar, bra chassie.. Faktiskt det enda negativa jag läste om Falcon var att den var för vass för sin klass, ska se om jag kan hitta det testet igen, var i en engelsk mc-tidning.

Jag hade utan tvekan köpt en chippad Falco..

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back