Firestorm eller TL 1000s

Snacket om att det är problem med TL1000 är bara myt.
Citerar BIKE igen

"Vid sidan om bakre cylindern skötte en liggande fjädersjälva upphängningen. Tyvärr visade det sig att dämparen tappade sin arbetsförmåga när den blev varm, vilket den snabbt blev.
Där låg roten till mycket ont som drabbade TL första modellåret. Bland annat kunde bakdelen sacka ihop dramatiskt vid gaspådrag ut ur kurva.
Motorn kunde skjuta ur sig olja vid fullgaskörning, något som ansågs bero på fel med termostaten. Vidare kan det vara problem med kopplingen där slirfunktionen inte alltid klarar av effekten.
Dåligt svar på gasen var ett annat problem, som låg i tändboxen, men det ska vara åtgärdat på garantin.
Konrollera vid begköp att maskinen inte har tillbehörsljuddämpare, detta eftersom tändboxen bara klarar av mycket små skillnader i mottryck utan att behöva programmeras om."

Tror inte BIKE grundar sina recensioner och testkörningar på myter.
:tungan
 
Last edited:
Bike snackar bra mycket skit, men där har de rätt gällande -97.ans årsmodell. De bristerna ändrades på garantin.
Inte haft ett enda problem med TLS undantaget 1.ans växel, men det var fabrikationsfel, min kompis hade mer problem med sin VTR än jag tex.
Jag har inte störts av bakdämparen heller, men jag kanske kört för lugnt, vad vet jag?
 
Rigge skrev:
Driver du med oss???


Suck!!! Jag vet att du kan wheela med vadsomhelst på vilka växlar somhelst, närsomhelst, hursomhelst, men jag kan inte det, och förmodligen finns det några till här också. Detta är skrivet ur amatörsynpunkt -dvs jag!'

För att förtydliga, det går utmärkt att slanga med VTR, men den går inte upp lika lätt i högre farter som TLS, dvs busighetsfaktorn, hur ofta kör man under 100 med en sporthoj?
 
Last edited:
har inte kört en vtr men har en TLS 00a som jag är tok nöjd med.Jag har inte kört på bana ännu med den men väldigt aktiv körning på krokvägar och har inte kännt av att dämparn bak säckar ihop eller något kanonhoj tycker jag. :tummenupp
 
-PLM- skrev:
Suck!!! Jag vet att du kan wheela med vadsomhelst på vilka växlar somhelst, närsomhelst, hursomhelst, men jag kan inte det, och förmodligen finns det några till här också. Detta är skrivet ur amatörsynpunkt -dvs jag!


Neej det är inte det jag menar, men jag har kört en sån och det var vansinnigt lättåkt, killen som jag lånade den av var helt färsk på bakhjulsåkning och han tog upp den på 2:an. Dessutom åkte du bakhjul innan jag hade körkort så jag är nog mer amatör, och kan du wheela TLS måste det väl gå på VTR:en? Men nu är det nog inte just bara bakhjulsegenskaper han är ute efter skulle jag tro så glöm det.
 
Rigge skrev:
Neej det är inte det jag menar, men jag har kört en sån och det var vansinnigt lättåkt, killen som jag lånade den av var helt färsk på bakhjulsåkning och han tog upp den på 2:an. Dessutom åkte du bakhjul innan jag hade körkort så jag är nog mer amatör, och kan du wheela TLS måste det väl gå på VTR:en? Men nu är det nog inte just bara bakhjulsegenskaper han är ute efter skulle jag tro så glöm det.

Det är inga problem att få upp den, men effekten dör ju nästan efter ca 6-7000varv, därför är den svår att få upp i högre farter, på tvåan i 70-80 går det bra att få upp den, men efter det får man kämpa.
När man är ute och kör ligger man sällan under 100 med sporthoj, då vill man ju gärna ha upp den utan att bromsa ner, dvs busighetsfaktorn.
Som ren stunthoj är den säkert minst lika bra som TLS, precis som du säger.
 
Fudpucker skrev:
Hej!

Jag funderar på att byta upp mig till en litertwin. Valet står mellan en Honda Vtr 1000 firestorm eller en Suzuki Tl1000.
Vilken tycker ni är den bättre hojen? Lider dom av barnsjukdomar?
Skulle helst vilja ha en lite nyare årsmodell eftersom nån av hojarna fick större tank då har jag för mig?!
Hjälp mig nu är ni snälla.
Nackdelar och fördelar om dom här två!?

Enligt mig så är iaf firestormen grymt snygg! :tummenupp
Har ägt två TELES och kört firestorm, firestorm känns mindre än TELEN. Framgaffeln på stormen suger kraftigt mycket mer än telens bakdämpare, men Wilbers råder bot på bakdämparen för lite över 5k, framgaffelbyte är lite jobbigare, men har hört att bladens ska passa. Stormen är enligt mig död efter 8000 varv, medans du får köra telen som en fyra, kommer starkt vid sju upp till stopp. Underbart lekfull och lätt att köra på bakhjulet med. En kompis till mig har en jättefin gul -00:a med devil bolt-on till salu om du skulle vara intresserad, rullat knappt över tusen mil. Alla barnsjukdomar åtgärdades till -98 så det är ingen fara för sånt.

mvh Fredrik
 
TLs känns mer som sporthoj/bushoj än VTR. Vtr känns gedigen och lätt, men effekten saknas. TLs har en mer explosiv karaktär i motor och stadigare vägegenskaper. Förutsatt att man inte plockat bort styrdämparen...
Framgaffeln är rent dålig på Vtr, bakämparen på TLs går att justera hyffsat men är inte värst bra.
Vtr är mer en "tjejhoj"(ursäkta utrycket) gämfört med TLs, som är lite bråkig och bångstyrig i vissa lägen. Precis som en hoj ska va. Adrenaliframkallande...
Hondan har dock, oavsett vad andra säger, bättre kvalitet än TLs.

Provkör och välj det du själv vill ha, köp med hjärtat.
Försäkringen är lika dyr på båda.
 
TotalSatan skrev:
Snacket om att det är problem med TL1000 är bara myt.
Citerar BIKE igen

"Vid sidan om bakre cylindern skötte en liggande fjädersjälva upphängningen. Tyvärr visade det sig att dämparen tappade sin arbetsförmåga när den blev varm, vilket den snabbt blev.
Där låg roten till mycket ont som drabbade TL första modellåret. Bland annat kunde bakdelen sacka ihop dramatiskt vid gaspådrag ut ur kurva.
Motorn kunde skjuta ur sig olja vid fullgaskörning, något som ansågs bero på fel med termostaten. Vidare kan det vara problem med kopplingen där slirfunktionen inte alltid klarar av effekten.
Dåligt svar på gasen var ett annat problem, som låg i tändboxen, men det ska vara åtgärdat på garantin.
Konrollera vid begköp att maskinen inte har tillbehörsljuddämpare, detta eftersom tändboxen bara klarar av mycket små skillnader i mottryck utan att behöva programmeras om."

Tror inte BIKE grundar sina recensioner och testkörningar på myter.
:tungan

Bakdämparen är inte bäst men fullt duglig för gatbruk, problem med överhettning kan endast uppstå vid hård bankörning. Men det kostar bara 4 lök att köpa en kanondämpare så....

Allt det övriga är garantiåtgärder på 97:an (övriga årsmodeller inget problem) förutom det sista om andra ljuddämpare men det är väl klart som fan att man mappar om när man byter till öppnare blås...

F.ö. suger Bajk...
 
Fudpucker skrev:
Då var nog alla dom jag kollade upp strypta iaf på papperet.
Kan ju inte direkt vara en dyr försäkring om dom ligger på"45"kw.
Nu vet jag bara inte om jag ska byta hoj nu i vår eller vänta till hösten.

Jag köpte en VTR -97:a förra veckan och har kört den 3 dagar i rad nu... Kallt ja men värt!

Min är reggad som 45kw, betalar 3280:- Hel/Hel.
Jag valde VTR:en för att den är klart snyggare, överlägsen kvalitet, billigare o försäkra, den har bättre vrid än TL1000s i hela registret förutom på allra högsta varven (Hur ofta ligger man där o kör?)... Jag är klart nöjd än så länge :tummenupp
 
Skulle definitivt titta på TL1000R i så fall.[/QUOTE]


Kan bara hålla med.. hel nöjd med min tlr.
 
OK jag har precis köpt en vtr firestorm o jag tycker den är klockren.

Bytte upp mig från en hornet 600 o jag kan säga att effektmessigt så räcker det så att det blir över tycker jag.

Det första jag reagerade på var hur smidig den var att köra, skön sittställning o gott med effekt.


Sen försäkringen är billig på vtr, från 25 så ligger den på 5200 hel/hel i zon 2.

Det var mina synpunkter

Tolf
 
RSV_Ante skrev:
Jag hade en VTR som lånehoj när min var trasig, körde den på Anderstorpsbanan, var en skräckupplevelse! tycker den var otymplig å chassiet var inget vidare. Nu har jag inte kört nån TL så jag kan inte utala mej om den. Visst ser VTR:en bra ut, men den ska ju köras åxå.

Varför inte skaffa Aprilia? Har goda vägegenskaper...

Var lånade du den VTR:en? :va
 
TotalSatan skrev:
VTR har 110 hk
TL1000S har 125 hk
Jag kan inte säga att det e någon jätte skillnad på dom bägge när det gäller power . . möjligt vis har tl1000s mer toppig effekt.
Jag tycker inte tl1000s insprutning e lika fint avstämd som vtr's .. den dör i tid o otid.
Hmm... Firestormen har aldrig haft insprutning, kanske därför den kändes annorlunda? :rolleyes:
 
RSV_Ante skrev:
Den kom från Oves motor.

:va Ända därifrån, när det finns en Aprilia-verkstad mycket närmare?
Hursomhelst, kör en annan VTR nån gång så får du se att den inte alls är så usel som du påstår... :7peta
Jag har kört en del VTR:er. Mäste säga at tdet är en mycket trevlig bekantskap. Har kört dom flesta Aprilia-modeller också. Jämför VTR:en med en RST Futura så är du ganska nära...

Jag anser, personligen, att Hondan har en mysigare motor... :rolleyes:
 
Last edited:
Bollox skrev:
:va Ända därifrån, när det finns en Aprilia-verkstad mycket närmare?

Jag köpte min hoj där, det var garanti, därav resandet ända dit. Får väl ta å prova ett annat exemplar nån gång, så får vi se om jag ändrar uppfattning.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top