firefox

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Blekinge
Hoj
Blade
Satt och läste lite om firefox, är det någon som kör med det istället för explorer? Är det bättre eller sämre än explorer? Finns det på svenska? (är inte det minsta haj på nåt annat språk)
 
Relativt många som kör med FF (jag t.ex.) Finns flera trådar här i datorforumet om det. Det lär finnas en svensk version (kolla www.mozilla.se) fast själv kör jag den engelska versionen.

Edit: kortfattat kan man säga att den är bättre och säkrare än IE. Den enda nackdelen jag kan se med FF är att den tolkar en del hemsidor felaktigt, men detta beror vanligen på felaktigt kodade hemsidor, som använder sig av speciella IE-taggar och funktioner som inte ingår in den etablerade och erkända HTML-standarden. FF följer den erkända HTML-standarden tämligen strikt vilket som sagt kan få till följd att taggar som är specialskrivna för IE (så att säga "Microsoft-HTML") inte fungerar korrekt. Dessa sidor är dessbättre i minoritet, det är endast ett fåtal amatörsidor som inte fungerar korrekt i FF.

Observera förresten att Windowsupdate, där du hämtar uppdateringar och säkerhetspatchar för windows, KRÄVER att du använder IE. Det är också det enda tillfället jag numera använder IE, och det endast eftersom man måste :D
 
Last edited:
Är kanonbra! Se länk i min signatur, finns på svenska också (klicka Other Systems and Languages så hittar du svenska där till Linux och Windows).

Du har länkar som i Excel för olika sidor, när du vant dig vid det vill du aldrig ha något annat, popup-blockerare med vitlistor m m men bäst av allt är alla plugins (extensions) som finns. Jag har t ex en som heter AdBlock och tar bort massor av irriterande annonser. Prova! :tummenupp
 
zilver skrev:
kan man köra det paralellt med ie alltså det ersätter inte ie??

Korrekt. IE är rätt svårt att bli av med faktiskt, det är en integrerad del av windows.
 
zilver skrev:
kan man köra det paralellt med ie alltså det ersätter inte ie??

Nej, det är en separat applikation precis som IE borde vara också. När du startar Firefox första gången så importerar den alla dina bokmärken och frågar om du vill att Firefox ska vara standardbrowser (går att ändra om senare). Bara att köra! :tummenupp
 
jo men nu kör jag med bägge och jag har impoterat allt till ff men om jag klickar på ie så går jag ju ut med det.
 
zilver skrev:
jo men nu kör jag med bägge och jag har impoterat allt till ff men om jag klickar på ie så går jag ju ut med det.

Ja det är klart att om du klickar på IE så startar fortfarande den, Firefox fick väl en egen ikon på desktopen? Om du vill kan du ju dra den till snabbstarten bredvid startknappen.
 
Ni som säger att FF är bäst. Ser ni det helt ur ett säkerhets-perspektiv då eller?
På senare tid har jag bytt mellan FF och Opera ett par gånger och kommit fram till att många script mm. som inte fungerar i FF fungerar felfritt i Opera.
Plus att Operas download-manager är så mycket bättre än FFs
 
kaZmur skrev:
Ni som säger att FF är bäst. Ser ni det helt ur ett säkerhets-perspektiv då eller?
På senare tid har jag bytt mellan FF och Opera ett par gånger och kommit fram till att många script mm. som inte fungerar i FF fungerar felfritt i Opera.
Plus att Operas download-manager är så mycket bättre än FFs
Säkerhet är ju trevligt men FF är ju mycket modernare än IE som inte uppdaterats på 2 år mer än säkerhetsfixar. FF är mycket bättre på att visa t ex komplicerade bilder (transparens m m) och CSS.

Det var länge sedan jag provade Opera men den är säkert bra också, vet att den har flikar också men jag störde mig på att de gjorde reklam i den fria versionen, är det fortfarande så?

FF har ju sina extensions (plugins) och det finns flera varianter på download managers, jag kör en förbättrad med mer info än FF original som är väl slimmad.
 
Ninjaboy skrev:
Säkerhet är ju trevligt men FF är ju mycket modernare än IE som inte uppdaterats på 2 år mer än säkerhetsfixar. FF är mycket bättre på att visa t ex komplicerade bilder (transparens m m) och CSS.

Det var länge sedan jag provade Opera men den är säkert bra också, vet att den har flikar också men jag störde mig på att de gjorde reklam i den fria versionen, är det fortfarande så?

FF har ju sina extensions (plugins) och det finns flera varianter på download managers, jag kör en förbättrad med mer info än FF original som är väl slimmad.
Gamla versioner av Opera når inte upp till samma standard som FF men jag måste säga att den senaste operaversionen ligger i topp enligt mig iaf.
Angående reklamen i gratis-versionen så är det ju bara till att fixa en Keygen, finns överallt.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top