Firefox spoof-BUG hittad, går enkelt att åtgärda.

Om någon får den där fixen att fungera så säg till mig.

Det fungerar absolut inte för min Firefox, inte ens om jag editerar bort varje rad med IDN :gnissla

Edit:

Luskade runnt lite i forumet där och hittade detta

A simpler way of fixing this is as follows :-

1. Install the Adblock Firefox extension.
https://update.mozilla.org/extensions/moreinfo.php?application=firefox&version=1.0&os=Windows&id=10

2. Look at the Adblock 'Preferences' and go to 'Adblock Options'

3. Tick 'Site Blocking'

4. Add the following filter :-
/[^\x20-\xFF]/

This will block any URL that uses characters outside the normal ASCII range.

Enda som fungerar för mig. Mozilla stoppar sidan helt :banana

Last edited:
Tack för infon! :tummenupp Första gången IE inte var värst, dock endast räddad av att den saknar funktionaliteten. :D

Jag orkade inte ändra i filen utan ändrade network.enableIDN i about:config till false i stället. Det måste göras varje gång man startar Firefox men eftersom jag kör Unix överallt så behöver jag aldrig starta om något. :hihi

Va? Har Opera och FireFox problem med säkerheten :skrämd
Dessa überbrowsers som är så säkra :D

Hade jag jobbat på Microsoft hade jag satt en division på att enbart hitta fel i FireFox :hihi

@Toca: gör testet med länken i första posten så ser du vad det är. Du klickar på en länk till något men kommer någon helt annanstans trots att det i adressfältet står vad du trodde att du skulle komma till. Används för att fejka t ex banksidor där de ber om ditt kortnummer. Web servern "spoofarna" använder är ju naturligtvis inte t ex SEB:s egen.

@sandstream: har du ens förstått att enda anledningen till att IE inte är drabbad är att den saknar funktionaliteten för internationella domännamn, t ex www.skåne.se? :7peta Om du använder en plugin från t ex Verisign till IE så är du också drabbad. Dessutom är IE delvist drabbad t o m utan funktionaliteten, dock utan någon skadeverkan. Det är egentligen inte implementationen av IDN som är fel i dessa browsers (vad jag vet stöder alla utom IE detta då den är helt omodern) utan själv specen på IDN som är osäker.

Last edited:
Ninjaboy skrev:
@Toca: gör testet med länken i första posten så ser du vad det är. Du klickar på en länk till något men kommer någon helt annanstans trots att det i adressfältet står vad du trodde att du skulle komma till. Används för att fejka t ex banksidor där de ber om ditt kortnummer. Web servern "spoofarna" använder är ju naturligtvis inte t ex SEB:s egen.
QUOTE]

tackar tackar :Bugar

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!