Firefox sämre än IE?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Nu har jag kört FireFox 2 dagar och tyvärr så dras den med ett par irriterand saker.

1. När jag skriver i ett sånt här INPUT eller TEXTAREA-fält så får cursorn epilepsi och flimmrar som en tokig och det blir svårt att se vilken den sista bokstaven man skrev är....

2. Den visar en del texter som mycket mindre än vad IE gör...

3. Den känns inte ett dugg snabbare än IE, snarare tvärtom...

4. Kollar man på den här sidan med IE så är det inga problem att växla mellan "Egenskaper" och "Specifikationer" men med Firefox får man upp dubbelt av båda och kan inte byta: http://nordic.lge.com/prodmodeldeta...entId=01&modelCodeDisplay=RZ-37LZ30&model=14#

5. Den beter sig konstigt i vissa SELECT-boxar och sorterar om ordningen på innehållet eller så kan man inte scrolla nedåt.

6. Den lägger till skuggning i en del INPUT-fält som inte IE gör.

Nej, Firefox behöver nog mogna lite innan jag byter från IE.

Möjligt, prova o gör en lista emot IE så får vi se hur lång den blir :)

sandstream skrev:

Tvärt om, det är Exploder som behöver mogna och köra enligt den standard som finns specificerad. Sen att det finns hopers trendnissar som sitter och hackar Exploder-specifika websajter är bara sorgligt och patetiskt.

Här körs Mozilla/Firefix till vardags och i nödfall (dvs mot min Internetbank) Exploder. Spam-fritt, virus-fritt och popup-fritt, utan externa hjälpmedel.

andersbrink skrev:
Tvärt om, det är Exploder som behöver mogna och köra enligt den standard som finns specificerad. Sen att det finns hopers trendnissar som sitter och hackar Exploder-specifika websajter är bara sorgligt och patetiskt.

Här körs Mozilla/Firefix till vardags och i nödfall (dvs mot min Internetbank) Exploder. Spam-fritt, virus-fritt och popup-fritt, utan externa hjälpmedel.

Instämmer.

sandstream skrev:
Nu har jag kört FireFox 2 dagar och tyvärr så dras den med ett par irriterand saker.

1. När jag skriver i ett sånt här INPUT eller TEXTAREA-fält så får cursorn epilepsi och flimmrar som en tokig och det blir svårt att se vilken den sista bokstaven man skrev är....

2. Den visar en del texter som mycket mindre än vad IE gör...

3. Den känns inte ett dugg snabbare än IE, snarare tvärtom...

4. Kollar man på den här sidan med IE så är det inga problem att växla mellan "Egenskaper" och "Specifikationer" men med Firefox får man upp dubbelt av båda och kan inte byta: http://nordic.lge.com/prodmodeldeta...entId=01&modelCodeDisplay=RZ-37LZ30&model=14#

5. Den beter sig konstigt i vissa SELECT-boxar och sorterar om ordningen på innehållet eller så kan man inte scrolla nedåt.

6. Den lägger till skuggning i en del INPUT-fält som inte IE gör.

1. Låter inte bra, ser inget sånt i Linux, vet inte hur det är i Windows.
2. Utvecklar/användarproblem?
3. IE laddar ju snabbare då flera delar är integrerade i Windows. Jag surfar då snabbare i Firefox, inte bara p g a sidrendering som många säger är snabbare, utan m h a tabbarna, snabbsökningen på sidan, inbyggda googlingen m m.
4. Definitivt utvecklarproblem.
5. Har inte märkt av det, utvecklar också en del sidor. Har du något exempel?
6. Pratar du slumpvis samma fält? Är det olika fält på olika sidor hävdar jag utvecklarproblem igen.

Som användare får du naturligtvis använda vad du vill men som utvecklare vore det ju trevligt om du tog hänsyn till gällande standard och testade din sida med Mozilla browsers också. Kan jag inte surfa så kan jag inte handla.

Här är en sida du kan roa dig med när du bytt tillbaka till IE:

http://entropymine.com/jason/testbed/pngtrans/

Den testar hur PNG-bilder visas.

Har också bytt till Firefox för några månader sedan och jag har i stort sett bara positiva erfarenheter. Tycker Firefoxen är bättre i det mesta, dock är det en, men blott en, sak som inte fungerar tillfredsställande och det är plug-in-installationerna.

Har fått quicktime och flash att fungera, men en del andra, som i IExplorer drar igång i interna fönster med WMP9, fungerar inte. På vissa sidor finns det käcka länkar man kan trycka på för att installera missing plug-ins. När jag trycker på dessa så står det bara något i stil med plug-in couldn't be find eller dylikt. Har sökt en del på Google och noterat att en hel del har motsvarande problem. Har försökt lösa problemet med några "fix-förslag", dock har inget hjälpt än. Ska testa vidare, men som sagt, ovanstående är det enda negativa jag kan komma på so far.

Är avslutningsvis mycket nöjd f ö.

Har du besökt den här sidan? http://plugindoc.mozdev.org/

Och sedan kikat här vad Firefox anser ha sig för fungerande plugins? about:plugins (du ska alltså skriva about:plugins i adressfältet, inget mer)

EDIT: av någon anledning lägger forumet till ett underscore "_", det ska stå "about : plugins" utan några mellanslag.

Last edited:
Ninjaboy skrev:

Nope, men jag ska kika på den. Tack för tipset. Jag tror att grejen är att jag har WMP9 installerad, men av någon anledning så tror FF att den inte är installerad. Jag ska testa att installera om den, så får vi se om det sedan fungerar i FF.

Ninjaboy skrev:
Och sedan kikat här vad Firefox anser ha sig för fungerande plugins? about:plugins (du ska alltså skriva about:plugins i adressfältet, inget mer)

Jag fick ja på allt förutom den här:

Mozilla Default Plug-in

File name: npnul32.dll
Default Plug-in

MIME Type Description Suffixes Enabled
* Mozilla Default Plug-in * No

Drova opera och se om du gillar det bättre, det gör jag

firefox buggar som satan för mig, samma buggar varenda gång jag installerar det och det är bara jag som har dom, ungefär som med grönskärm på filmer som jag alltid lyckas fixa :huvet

Föredrar helt klart firefox.
Varför är bara läsa tidigare inlägg i den här tråden..

Själv använder jag Avant Browser. Vete tusan vad det är, ni vet säkert mera än mig, men den är den som har passat mig bäst av alla jag provat. Helt klart värt att i alla fall prova!

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back