Firefox Fanclub

Grattis grattis! :tummenupp Det e väl hur många tusen som helst med o åker?

Lovade en sammanfattning av Vasan! Här kommer den (om man nu kan kalla det för sammanfattning…)

Det hela började egentligen på Midsommar. Träffade under en skön typ under seglingen den helgen. Vi kom in på skidor och IK Stern. Jag började med o säga att jag tyckte klubbdräckten var ful. Han sa ”Det är jag som designat den!” haha! Jag stod iaf vid mitt ord men det skrattades senare bort över några öl. Efter att ha lovat komma på deras träning var jag så fast i träsket. Började åka rullskidor med dom och träningen blev en drog. Hösten (iaf efter mc-säsongen!) har till största del bestått av träning. Det sociala livet blev under träningen och jag har saknat torsdagsfikat och ER!

Men nu var det ju Vasan ni undrade om… Redan i torsdags började vallasnacket! Vad blir det för väder? Temperatur? Nysnö, gammal snö, konstsnö?? Frågetecknen var många så det fick räcka med valla för en par hundra och basvalla innan avfärd. Fredag gick 2 bilar äntligen norrut med Carboloader-drycker fulla bilen.

Upp tidigt lördag morgon. Börja med att skrapa bort basparafinet och putsa skidorna. Grötfrukost (obligatorisk!) med halvmetersnö och soluppgång som utsikt! UNDERBART! Vallasnacket fortsatte naturligtvis även här! På med träningskläder och iväg till Smågan för glidtest. Vissa hade redan bestämt sig för vilket väder Kung Bore bestämt sig för medan andra (jag) sparat det till kvällen och glidtestade med basparaffin (hmm till vilken nytta??) Klarblå himmel, sol och några minusgrader. Livet kan inte bli bättre! Glatt gäng Sternare stakade och skämtade glatt! Efter glidtest med varierande resultat åkte vi vidare för att hämta startnr, seedning och glassa lite i försäljningstältet.. Fortfarande glada miner men många betänksamma blickar på alla vallor och experter med olika tips! Sen vidare för att intaga den obligatoriska pastabuffén till lunch! Det åts massor (och snackades valla IGEN!). Sen var det så dags att ta tag i saken och åka hem o valla. Ska man åka fort måste man ha dyr valla så högflour blandades friskt med pulver och doften spreds inne i stugan! Efter allt detta jobb var det åter dags för mat (läs pasta). Restaurangen serverade Vasaloppspasta… dom har nog aldrig serverat skidåkare förut för inte var det särskilt stora portioner... Åter hem för en tidigt kväll isäng och klockan ställdes på 0345!!

Yrvaken upp och äta (gröt naturligtvis). Nervositeten kom smygandes. Skulle glidet va rätt? Något fäste överhuvudtaget?? Kl 0445 åkte vi till starten, parkerade och joggade till startområdet.. shit redan över 100 meter kö! Kl 0515!! Vad gör folk där då egentligen?? Är dom dumma i huvet eller? (ehh ja tydligen är vi inte helt normala…) Stod och frös i kön till kl 6 när fållorna öppnade in med skidorna och jogga till bilen för värme! I med sportdryck och pinka pinka pinka… (var kommer allt ifrån?) Ner till starten igen! Mäktig syn att stå en bit ifrån och blicka ut över nästan 15000 pers som alla gympar med Friskis o Svettis! Av med överdrag och frysa lite i kropsstrumpan (ja den fula). Så äntligen går starten (till en lång plåga!) Backen gick betydligt smidigare i led 2 än jag tidigare varit med om. Lite ryckigt men helt ok tempo. Fästet fanns där och även glidet. Det här blir en kanondag tänkte jag! Hittade igen några klubbkompisar och dom första 3 milen flöt på otroligt bra! Livet var underbart! Med 5 mil kvar så började något hända… snön blev varmare och lite lätt puder i spåren.. vad är nu detta??? Var tog glidet vägen? Efter halva loppet var inte humöret på topp längre. Var tvungen att titta på händerna när jag rörde fingrarna för jag kände dom inte…men som tur var rörde dom på sig iaf! Sternkontrollerna med extra drycker verka det hellre fika själva än ge oss något. Bara att staka vidare mot nästa kontroll. Efter halva loppet låg jag mycket bra till och just då bäst av sternarna! Dock började de tröga skidorna kännas mer o mer i armarna och en klubbkompis hann ikapp mig. Orkade hänga med honom en bit men fick inse att jag inte skulle hålla 4 mil till i det tempot och fick släppa. Staka, backe staka staka backe… mil efter mil. I med blåbärssoppa, sportdryck, vatten och torrt vitt bröd! Mums! Med 2 mil kvar var jag otroligt slut i armarna! Psyket började svikta och fick inse att jag skulle tappa placeringar. Längtade efter nedförsbackar ända tills jag stod i en. Då brände mjölksyran något otroligt i låren o jag ville ha platt igen! Det dåliga glidet påminde sig så det svischade förbi åkare i nedförsbacken! Psyket fick sig en extra knäck! Bit ihop, tänk vad god ölen i väskan kommer va som bara ligger o väntar!! Staka staka staka! Äntligen 9 km skylten synlig! Magiskt när det bara står en siffra! På upploppet kom en som ville spurta förbi men jag bet ihop och skrek inombords när det brände något fruktansvärt i armarna men klarade iaf den utmaningen och kom före imål!!

In i duschen, äta mat och sen till hotellet i Mora för att vänta in resten och dricka öl! Äntligen var vasaloppet över!! Nöjd är jag med resultatet men det finns alltid saker man kan göra bättre. Är för första gången efter vasan inte sugen på göra det nästa år igen. Men man ska aldrig säga aldrig…

Vi ses snart på vägarna!

In i duschen, äta mat och sen till hotellet i Mora för att vänta in resten och dricka öl! Äntligen var vasaloppet över!! Nöjd är jag med resultatet men det finns alltid saker man kan göra bättre. Är för första gången efter vasan inte sugen på göra det nästa år igen. Men man ska aldrig säga aldrig…

Vi ses snart på vägarna!

Hur full blir man på 2 öl efter man åkt vasaloppet?

Hur full blir man på 2 öl efter man åkt vasaloppet?

:fyllisar Jodå, det känns! Kombinerade dock ölen med en REJÄL tallrik mat efter loppet så lite lagom salongs! Kombinerat med tröttheten så var det rätt lagom faktiskt! Billig fylla :tummenupp

Tittade och tittade och tittade efter dig på tvn men ni var ju några stycken i sånna där sparkdräkter :)
Letade iaf upp dig på nätet där man kunde se hur folk låg till.

Grymt bra kämpat, imponerande :Bugar :cpparty

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...