Firefox äter minne

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag är hängiven firefoxanvändare men har börjat störa mig allt mer på att läsaren äter minne. Efter en hel dags användning med många flikar så ligger minnesanvändningen på hundratals mb. Ibland så mycket som 500mb vilket gör att min burk blir vansinnigt seg..

Jag har försökt googla fram bra tips och skrev in några rader i nån cfg-fil men inte fan hjälpte det..

hur göra för att det inte ska sluka minne?

korvgubbe skrev:
2622241 Jag är hängiven firefoxanvändare men har börjat störa mig allt mer på att läsaren äter minne. Efter en hel dags användning med många flikar så ligger minnesanvändningen på hundratals mb. Ibland så mycket som 500mb vilket gör att min burk blir vansinnigt seg..

Jag har försökt googla fram bra tips och skrev in några rader i nån cfg-fil men inte fan hjälpte det..

hur göra för att det inte ska sluka minne?
Låt inte aftonbladet stå igång i bakgrunden :gnissla

500 mb :va Har verkligen en gammal 386:a så mycket minne? Dags att uppgradera? :D

Jag är flikoman och har jämt mängder av flikar öppna men jag har inte märkt av att ff skulle käka minne... ska kolla imorn vid slutet av arbetsdagen.

Jag märker av samma problem, men har inte kommit på någon lösning. Hade hoppats att det skulle vara avhjälpt i 2.0 men har inte testat den själv än.

Minnesslukningen är en välkänd bugg, så det är ingen tillfällighet att din browser käkar minne.

Enligt http://kb.mozillazine.org/Memory_Leak så ska de största läckorna vara fixade i 2:an.

FYI, min firefox (1.5.0.8) brukar använda runt 500-700 MB totalt minne efter nån dag.

Jag kör WinXP 64bit med 4Gb Ram.Har aldrig probs med minne.

sTf_paPs skrev:
2623385 Jag kör WinXP 64bit med 4Gb Ram.Har aldrig probs med minne.

Jag har en bärbar dator på jobbet med bara 1gb ram. Tyvär brukar det blir tungjobbat framåt eftermiddagarna då firefox käkar upp hälften av allt tillgängligt minne. Utöver det drar mitt utvecklingsverktyg huvuddelen av det kvarvarande minnet. Resten får designverktyg, databas, versionshanterare, outlook och andra program slåss om.

Vi kan göra ett test. Nu har jag precis startat firefox så kan vi se hur minnesanvändningen utvecklas.
09.00 45mb

Förutom buggarna med minnesläckor var väl åtgången kopplad till en cachning av sidor som man kunde konfa på något sätt, förmodligen via about:config sidan. Kommer inte ihåg.

I 2:an kan du ju bara slå ihjäl den och starta om och välja att starta med den förra sessionen, tar ju bara en minut så har du en fräsch browser med samma flikar igång. Inte så snyggt kanske men enkelt nu med 2:an.

Neutral skrev:
2623636 Förutom buggarna med minnesläckor var väl åtgången kopplad till en cachning av sidor som man kunde konfa på något sätt, förmodligen via about:config sidan. Kommer inte ihåg.

I 2:an kan du ju bara slå ihjäl den och starta om och välja att starta med den förra sessionen, tar ju bara en minut så har du en fräsch browser med samma flikar igång. Inte så snyggt kanske men enkelt nu med 2:an.

Sant.
Men ff en osnygg lösning.
Jag har ett problem till med FF:
Den saggar ner CPU´n som ibland kan dra upp till 99% av sin kapacitet och sen stå där och tugga tills man dödar FF...
Vadan detta?

korvgubbe skrev:
2623645 Hur startar man med samma session?
10:35 - 291mb

Är det RAM du talar eller "bara" swapminne på disken?
det TORDE växa vartefter du surfar och cachen fylls.
Ställ ner tillåten mängd för utnyttjad cache´i FF och kolla sen.

Dr.Bike skrev:
2623650 Är det RAM du talar eller "bara" swapminne på disken?.

Både och vad jag vet.. "Mem Usage" i Taskmanager visare väl enbart RAM-användning?
jag gjorde någon ändring i CACHE-inställningen i configdelen till FF men det blev ingen skillnad på minnesanvändningen..
10:45 - 374mb

Last edited:
Intressant...
Jag kör FF 2.0 på jobbet (iofs överallt annars också). Jag lät den vara igång under dagen med allt vad det innebär från webbradio till pdf-datablad och en del diverse surf, däribland en hel del SH:rolleyes:

Den har legat konstant mellan 83-87MB hela tiden.:tuttar

Samma problem för mej..
Står det på en dag blir det helt mongo..

Cepar även ofta ur när jag kollar pdfer i ff...

Det är väl alla tabbarna som äter minne, men flera hundra mb är ju sjukt..
Drar ett program mer än 20-30mb ram så drar det för mycket :)

korvgubbe skrev:
10:35 - 291mb

Finns olika session-savers för 1.5 också, de har bara norpat det by default i 2:an i såna fall. Mycket smidigt om man har många tabbar igång som man itne vill förlora vid en krasch.

korvgubbe skrev:
Tools - Options - Main - When Firefox Starts - Show my windows and tabs from last time.

Notera att du fortfarande kan ha en (eller flera tabbade) startsidor som du når genom att trycka på Hus-ikonen.

Last edited:
Kommer aldrig mer att köra firefox...har testat både 1.5 och 2.0 och båda läcker minne samt dina lösen!!

Det kallas open source.......

Har nu kört Internet Explorer 7.0 i ca 2veckor och den suger inte....alltså skit i Firefox.

Ie har dessutom bättre flik hantering numera än ff....samt att alla sidor inte funkar i ff....då måste man installera ett plugin och det känns som man faller 5-10år bak i tiden.....

Bifogar en bild...

Bifogat

• ie7.0.jpg
    ie7.0.jpg
    119.2 KB · Visningar: 45
Last edited:
korvgubbe skrev:
2625364 Behåller man eventuella sessioner på respktive sida?! :va

Jag har inte kört 2.0:an, men sessionsaver till 1.5 gör det inte. Betvivlar att 2.0:an skulle göra det.

Möjligt att det går att ställa in, men tror det anses som en säkerhetsrisk att ha det så by default.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg