Fireblade vs R1

• Thread starter Thread starter tubbe
  • Start date Start date
Jag skulle nog valt en Honda pga kvalité. :tummenupp
Den dagen någon av oss här på SH blir begränsade av R1 eller Fireblades egenskaper så kan vi ta upp ämnet igen.
Tills dess: Köp den du gillar bäst.

Busgrabb skrev:
Ähh R1:an är bara en kovkiosk posare med lite vass plast.... :hihi

Honda är fina grejer det...och bra motor :tummenupp

:Bugar :tummenupp

Jag skulle vilja se den förare som kan KÖRA snabbare med en R1:a bara för att den är "piggare".

En Blade går att köra snabbt...och känns inte på nåt sätt slö...utan snarare trygg. Vem vill ha en highside bara för att man råkar växla ner lite för långt. :rolleyes:

Vill man ha nåt elakt och tror att man kan hantera...fine köp en R1:a... vill man kunna köra aktivt o bemästra det man sitter på köp en Blade modell ny.

Ja... och jag är jävig.... :)

Honda är BÄST....!!! :tummenupp

Chatchi...chatchi...!!! :tungan

Penguin skrev:
Och om man nu ska vara petig så ska det vara 130 hk i årsmodellerna 98-99.

RTFM! :fatta!

;)
Och ska man vara riktigt, riktigt petig så är det Hondahästar ni pratar om = något lite klenare än andra hästar. Inte för att det spelar någon roll iofs...

Penguin skrev:
Och om man nu ska vara petig så ska det vara 130 hk i årsmodellerna 98-99.

RTFM! :fatta!

;)

Har inte läst en enda manual (utom min egen). Smurfade runt med google för å leta fakt.

som sagt mycket snack är det.
R1 hade aldrig haft sin enorma status för intet.
medelföraren väljer oft den hoj som ger mest gensvar.
Väldiga exempel finns i endurovärlden där utan vetskap folk körde snabbaste varv med en sur jävla honda xr 250 och hatade den hojens slöhet.
Bara förare på hög nivå kan avgöra sånna saker som gör de snabbare.
Kända saker är väl att Carla tog ner effekten på sin 500 för att få mer körbarhet eller Jösse som körde med en kubikmässigt underlägsen hoj och vann ändå.
Vi vanliga dödliga kommer ändå finna R1 kännas mer levande än Firebade.

Jag har en blade -00. Innan jag köpte den så testa jag en R1 mot blade. Båda cyklarna har väldigt bra egenskaper. R1 var rapp men Hondan var mer stabil på något sätt. Smaken är som baken. Och med 150kusa orginall plus lite extra typ Povercom.,Kn-filter,Helsystem så får man även Firebaben "levande" och med dom väg egenskaperna så välj en 00 eller nyare förstås.. Det är mitt förslag.. Jag vet =)

Okej!

R1 är snyggaste hojen ... t.o.m. min egen ligger i lä där ... :brinnerup

Det är väl dock ett problem med att köpa R1 begagnat (i alla fall de äldre hojarna) ... de har ofta många ägare och är slitna pga hård körning, stuntning o sånt. Det är ju tyvärr så det blir när de är populärast.

Vill du ha kvalite så tar du hondan, de är antagligen i de flesta fall i bättre skick, det får du ju dock betala lite extra för. Honda har ju även 5 års garanti ... :tummenupp .. så om du köper en nyare så får du den på köpet.

Sen hur de är o köra kan du nog bara avgöra själv ... beror ju mycket på din körstil, hur stor du är m.m.

Skalman skrev:
Har inte läst en enda manual (utom min egen). Smurfade runt med google för å leta fakt.

Det var inte illa menat skalman. Kändes bara som ett gyllene tillfälle att fån använda uttrycket.

Tänker inte ge mig in i diskussionen om världens mest uttjatade topic "vilken hoj är bäst" (fast nu gjorde jag ju det i alla fall... :gnissla )

Suck...

"Bladen är en tourer"
"Bladen är slö, går långsamt"
"Köp en R1"

Hur f*n kan en modern hoj på över 150hk vara "långsam" eller kännas direkt slö? För mig ett mysterium.

Ja en R1 är lite mer tempramentsfull, i min tro en hoj som är lättare att göra misstag på, tror det är få här inne som verkligen behärskar och kan tygla mer än 150 hk :3freak Är du övermodig så kan den straffa dig (även hos en Blade)

En Blade känns nog mer som att du bestämmer över hojen och inte tvärtom.
Det stora hela hänger ju på föraren och inte hojen men många verkar köpa rettor för dom är "pheeetazt" och har lite farligare & högre posör värde.

Prova båda, bilda din egen uppfattning. Båda är bra hojar med mer kraft än vi egentligen behöver för att ha roligt på vägen :kär

Tänk på att R1 har förgasare fram till och med -01 medan bladen har sprut redan vid -00. Jag upplever bladens första version av insprutning som lite okänslig. Säga vad man vill men det är en jäkla "contakt" i att ha en stum vajer till förgasarspjällen. Jag har en Retta och den kan Jag helt klart gå i god för men Jag kan säga om bladen att del känns kvaletativ och Jag tror inte man blir besviken vilken man köper.

det enda är väl att R1 har fått någon konstig stämpel så att det är många som kallar den posörmaskin och att den är nervös, mm trots att de aldrig kört någon. Enstyrdämpare på Rettan är i och för sig att rekomendera men det är en underbar hoj med en härlig motor som bara driver på!

Smaken är som :arsele så ta den tu känner för/tycker är snyggast! :tummenupp

Och vilken var bäst sa ni!!!!
Yamahan kvalade inte ens in... :rofl

"MCN’s world’s first group test of three of the most exciting bikes of all time has a clear winner – Honda’s new CBR1000RR FireBlade has taken the crown as king of the latest litre-class superbikes.

That’s our initial verdict after performance testing on closed roads, riding the Kawasaki ZX-10R, Suzuki GSX-R1000 and Blade back-to-back on British roads and getting them all on the dyno.

Our test team place the Blade at the top for: " Having a truly sorted package that any rider of any skill can make use of. "

Our bhp shootout gave top spot to Kawasaki’s ZX-10R… and the bike with the biggest torque remains the GSX-R1000.

It is incredibly close at the top of this superbike tree. For example, the standing quarter acceleration times of the three bikes are all within .05 of a second of each other.

Read the full and exclusive story and check out all the figures, from standing quarter to top speed and braking times only in MCN out on Wednesday, February 4, 2004"

Ah! det är ju inte så att vi gemför en banan med en potatis direkt, mer om bananerna på den västra sidan av ön är godare än dom på den östra sidan...

Jag vill (fortfarande) ha en Blade, anlednignen till att det blev en R1 var: Pris, den fanns här just nu och jag gjorde en polare en tjänst (köpte den av honom, så att han kan köpa en -04)
Sen tror jag iofs att jag är lika lycklig på R1an som på en Blad.

Inte gla för honda..

Det som stör mig mest med honda är att dom ljuger så kraftigt med effektuppgifterna.
Och att det skulle va bättre kvalité på honda är nog mest en myt.
Men litar man på honda-bladet till punkt o pricka så är det ju oslagbar kvalité
om honda får säga det själva...

Några exempel:

Jag o en polare bromsade våra hojar samtidigt. Han har en CBR 900 -02.
Jag en R1 -99. (båda med endast slip-on).

Honda uppger 152 hk. I bänken gav den 128 hk på bakhjulet= 143,3 i motorn.
Yamaha uppger 150 hk. I bänken gav den 133 hk på bakhjulet= 149 hk i motorn.
Alltså honda överdriver effekten med nästan 9 hk!!!
Yamaha endast med 1 hk.

Sen har jag några andra polare som har haft problem med koppling och växellåda (-94, -93).

Nej intrycken jag har fått från honda-hojar i verkliga livet är mest negativa.
Så honda är inget alternativ för mig.

Honda uppger 152 hk. I bänken gav den 128 hk på bakhjulet= 143,3 i motorn.
Yamaha uppger 150 hk. I bänken gav den 133 hk på bakhjulet= 149 hk i motorn.
Alltså honda överdriver effekten med nästan 9 hk!!!
Yamaha endast med 1 hk.

slut citat.

Det skiljer alltid lite mella olika ex.
sen spelar det roll om maskinerna var inkörda, drivpaket, avstånd mellan sadel och styre, höjd på .... zzzz
Hondan i ditt "test" verkar vara lite nyare än Skramlan. Kanske var det så att den inte hade gått sina 1200mil?

Last edited:
Hondan gav alltid lite mindre i effekt, svar ja, iaf i alla mätningar jag sett.
Men eftersom exemplar skiljer sig åt går det inte att ge en generell siffra.
De gav dock tilräkligt med effekt imho.

Penguin skrev:
Om jag t ex jämför min gamla Fireblade (en -96) mot den jag har nu (-02) så är det ju en viss skillnad. Men inte fan hade jag tråkigt på den gamla för det. :mattias
Har lite svårt för att se dig ha tråkigt på en hoj, Herr Pingvin.

stony skrev:
Svårt val..... INTE!!!!!!

<---------------- Köp en sån :yoparty

Du vet vad kvalite e gosse :yoparty
Bara slogan säger ju en hel del.... The Power Of Dreams :tummenupp

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey