Fireblade växellåda

Bladehunter

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Munkedal norr om uddevalla
Hoj
SUZUKI TL 1000 S, cbr 600
Hej.

Köpte en fireblade 96:a för några dar sen å har blivit lite orolig för att växellådan kanske inte e helt ok.

Alltid ett rejält klunk nör jag lägger i 1:an när hojen står still.(har hört att detta är normalt på honda så de är väl ok.)
1:an till 2:an klunkar också alltid.2:an har hoppat ur 1 gång (kört ca 40 mil) gick in direkt igen när jag lätta på gasen.
3an o 4an låter också vid normal vid normal körning men funkar därimot kanon vid full gas.
5an o 6an smiter i tyst å fint men 6an kan vara svår att hitta ibland det är liksom bara tomt ovanför 5:an ibland, får släppa kopplingen igen o göra ett nytt försök så fins den där ??

Hade suzuki innan där gick alla växlar in hur lätt som helst.
Är det fel på min läda eller är jag bara ovan med hondas låda ??
 
Last edited:
Man får vara lite mer bestämd när man växlar Hondan (jämfört med Suzuki), men dina övriga problem har jag aldrig noterat på någon av mina tidigare Hondamaskiner (3 st. CBR 900 RR).

Funderade lite kring ”klunkandet” när du lägger i ettan, ligger kopplingen på och driver när du frikopplar?
 
Håll koll på kedjeslacket och justera växelpedalen noga. Det brukar bota växelåkommor till viss del. I värsta fall måste du byta drev i växellådan, men det är inte så svårt.
 
SirCastic skrev:
Man får vara lite mer bestämd när man växlar Hondan (jämfört med Suzuki), men dina övriga problem har jag aldrig noterat på någon av mina tidigare Hondamaskiner (3 st. CBR 900 RR).

Funderade lite kring ”klunkandet” när du lägger i ettan, ligger kopplingen på och driver när du frikopplar?

Det drar lite, men kopplingen är ny sen i höstas.
 
Mattias skrev:
Håll koll på kedjeslacket och justera växelpedalen noga. Det brukar bota växelåkommor till viss del. I värsta fall måste du byta drev i växellådan, men det är inte så svårt.

Kedjeslacket är ca 25mm.mätte igår. När man byter drev får man väl riva halva motorn eller?
 
Nä man får riva hela motorn har precis fixxat min 2:a
Det går när motorn sitter i men det är lättare att plocka ur den
 
Bladehunter skrev:
Hej.

Köpte en fireblade 96:a för några dar sen å har blivit lite orolig för att växellådan kanske inte e helt ok.

Alltid ett rejält klunk nör jag lägger i 1:an när hojen står still.(har hört att detta är normalt på honda så de är väl ok.)
1:an till 2:an klunkar också alltid.2:an har hoppat ur 1 gång (kört ca 40 mil) gick in direkt igen när jag lätta på gasen.
3an o 4an låter också vid normal vid normal körning men funkar därimot kanon vid full gas.
5an o 6an smiter i tyst å fint men 6an kan vara svår att hitta ibland det är liksom bara tomt ovanför 5:an ibland, får släppa kopplingen igen o göra ett nytt försök så fins den där ??

Hade suzuki innan där gick alla växlar in hur lätt som helst.
Är det fel på min läda eller är jag bara ovan med hondas låda ??

Hej, min är likadan, hoppar ur i bland (när man crossväxlar till 2:an på bakhjulet), klonkar i bland också, kan vara svår att få i ettan iband, men då får man släppa ut kopplingshantaget lite så går den i. Tyvärr så har kopplingen börjat slira och det hjälper inte med varken nya lameller eller olja..
 
calleman3 skrev:
Nä man får riva hela motorn har precis fixxat min 2:a
Det går när motorn sitter i men det är lättare att plocka ur den

calleman, om 2:an hoppar vad är det man brukar byta då?

Rikard
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top