Fireblade strypning el regbesiktning, nedslag hos SBP

beamer

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
CBR900RR -96
Var hos Bilprovningen igår med min CBR 900RR -96 och fick nedslag på att den "gick för bra".. Mig veterligen har den aldrig varit strypt och gått igenom alla besiktningar sedan -97 då den togs ut. Dom lämnade mig med två alternativ - strypa den och få intyg på det eller en regbesiktning. Det senare alternativet är antagligen billigare än att lämna in och få intyg på strypningen? Är det bara att "åka" igenom en regbesktning eller kommer det nya krav som e-märkningar och skit som kanske inte finns orginal?

Eller kan alternativet att strypa själv och ombesiktiga vara ett alternativ? Hur kan man isf enklast gå till väga för att göra den tillfälligt slö? Några andra tips kring detta? Känns så jäkla surt :-( Kollade i bilregistret och där står det 41kw vilket blir 56hk, känns som en udda strypning?

Är den reggad som strypt men är ostrypt? Har du ingen begränsning i kortet bör du regga den som ostrypt. Inga konstigheter om du inte har nåt herrejössesystem som gör att döva hör igen....

Begränsa utslaget i gasen så att man bara kan lyfta halvvägs. Det står i regbevisets tilläggsuppgifter hur effekten är strypt original ex "effekt sänkt till xx kw genom yy"

Kan den vara reggad som strypt som ny för att gå i en lägre försäkringsklass. Farsan samlar på gamla motortidningar och broschyrer och där kan man ofta se t.ex. Fireblades med 50 hk eller liknande. Om de sedan var strypta på riktigt har jag ingen aning, antagligen inte.

Strypningen som fanns en gång på din mc bestod av brickor enligt bifogad länk. Dessa gör du lätt själv av en ca 1mm tjock plåt. Ta loss förgasarna från insugsgummit och tryck i brickorna.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251695-Tillverka-strypbrickor-CBR-600-F2-(1991-1994)

På 600:an i länken får man 25kW med 13mm hål. 15-16mm skulle jag gissa på ger 41kW på din 900:a. Då blir arean på hålet något mindre än på 600:an per kW. Kan du själv intyga att ursprungliga strypbrickor nu återmonteras så är caset klart. Om det behövs intyg och om du själv kan göra det i så fall skall trafikverket eller vad de nu heter kunna svara på om inte din besiktningsstation vill berätta.

Kan den vara reggad som strypt som ny för att gå i en lägre försäkringsklass. Farsan samlar på gamla motortidningar och broschyrer och där kan man ofta se t.ex. Fireblades med 50 hk eller liknande. Om de sedan var strypta på riktigt har jag ingen aning, antagligen inte.

Det är väl lite som att mina Husaberg 570 levereras med 7,8kw enl regbeviset. Undrar vad som händer om alla besiktningsmän skulle bli lika nitiska som trådstartarens...

Tack för alla tips! Fördelen med strypt är såklart försäkringen där jag lyckats få en som kostar 175:-/mån. Antar att den kommer att gå upp några 100% vid en regbesiktning. Uppfattade aldrig riktig vad ett ev intyg ska lämnas då besmannen sa att jag inte behövde komma tillbaka då. Men nåt måste väl reggas hos transportstyrelsen..

På 600:an i länken får man 25kW med 13mm hål. 15-16mm skulle jag gissa på ger 41kW på din 900:a. .

Schyssta bananer, kan trådstartaren "citera" dig på det sen så läär det ju lira perfekt hos besiktningsgubbarna sen:yoparty

Nää, men allvarligt, är det inte roligt att du gissar på just 41kw? The human rövdyno 2000:3freak

Schyssta bananer, kan trådstartaren "citera" dig på det sen så läär det ju lira perfekt hos besiktningsgubbarna sen:yoparty

Nää, men allvarligt, är det inte roligt att du gissar på just 41kw? The human rövdyno 2000:3freak

Trådskaparen vill ha brickor som ger ca 41kW så varför skriva någon annan effekt? Jag skiter i hur han gör men med 15-16 mm hål ligger effekten på rätt nivå och den går igenom besiktningen. Det räcker väl.:huvet

Har kollat runt lite nu och även pratat med en tekniker hos Bilprovningen. Hojen är försäkrad på orginaleffekten 94kw men intagen av Honda till Sverige som 41kw. Behöver därför ett intyg från Honda och därefter köra regbes. Otroligt löjligt egentligen då den är bes utan anm i övrigt, är försäkrad på rätt effekt etc..bara en sketen siffra som är fel :-)

Har kollat runt lite nu och även pratat med en tekniker hos Bilprovningen. Hojen är försäkrad på orginaleffekten 94kw men intagen av Honda till Sverige som 41kw. Behöver därför ett intyg från Honda och därefter köra regbes. Otroligt löjligt egentligen då den är bes utan anm i övrigt, är försäkrad på rätt effekt etc..bara en sketen siffra som är fel :-)

Haha, vilken jävla djungel :p

Det är väl lite som att mina Husaberg 570 levereras med 7,8kw enl regbeviset. Undrar vad som händer om alla besiktningsmän skulle bli lika nitiska som trådstartarens...

7,8 kW!!! Det är ju dökul!!! Framför allt att det är just ",8" och inte ,5 eller ,9... STOOOR humor!!!

Är det inte så att Husaberg stryper sina pga mindre skarpa avgas/bullerkrav vid så lågt effektuttag?
Jag är inte 100 på detta men något i bakhuvudet viskar till mig.

Då var det överstökat...åkte upp på regbes idag. Det enda dom gjorde var att kolla ramnummer och sånt, ingen kontroll, ingen provkörning.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT