Fireblade som inte startar..

johan73624

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Nu: Husqvarna SM510R Tidigare: Honda CBR929, GSXR750, GSXR600, CR250R, cbr600rr, crf250, kx 250, RM 125, SV650, CBR 600
Min 929 startar plötsligt inte.
Den gick för ett par dagar sen men igår när jag skulle köra startade den inte. Batteriet är bra och nyladdat. Motorn går runt som den ska men den tänder inte..
har grejat med generatorn, men även om den inte e ok så borde väl hojen starta? den gick ju sist..
nån som har erfarenhet av detta?
 
Bränslepumpsrelä eller säkring?

Det borde väl surra till lite när du slår på tändningen? Eller hur funkar Hyndor?


/Nitrous
 
Japp, soppa pumpen ska surra nån sekund när man slår på tändningen..

Söker du här på forumet så finns det hjälp om hur du kollar felkoderna..
 
jodå det surrar precis som vanligt... å soppa finns.
 
Skruva ur stiften och kolla att du har gnista. Har du det - prova starta enbart på startgas. Tänder motorn då så är problemet bränslerelaterat.

(Även om startmotorn drar så är det inte säkert den startar ändå om batteriet inte är i bra skick. Det krävs en viss snurr på motorn för att den ska tuffa igång. Prova hjälpstartkolla med ett större batteri så att du vet att batteriet kan avge den ström som behövs för att få rätt snurr på motorn. Generatorn behöver inte ladda för att motorn ska starta)
 
kolla spänningen .,
kanske laddningsrelät har gått den gjorde det på min ..
 
johan73624 skrev:
2405417 Min 929 startar plötsligt inte.
Den gick för ett par dagar sen men igår när jag skulle köra startade den inte. Batteriet är bra och nyladdat. Motorn går runt som den ska men den tänder inte..
har grejat med generatorn, men även om den inte e ok så borde väl hojen starta? den gick ju sist..
nån som har erfarenhet av detta?

Tja är inget proffs på mekande men det första somslår mig är att tändingen är "död" när stödet är nere ....alltså starten går men hon tänder inte...
Kolla så ingen kabel skadats och jordar (om det nu är jord Borde vara det ):va
 
Du har inte råkat komma åt dödarknappen?

Eller nån fingerfärdig kompis kanske ville skojja med dig?

Ett tag när jag hängde hjälmen på styret ville den gärna komma åt knappen...

Pinsamt när man först inte fattade varför den inte startade..:6surkart
 
Iceman1975 skrev:
2406511 Du har inte råkat komma åt dödarknappen?

Eller nån fingerfärdig kompis kanske ville skojja med dig?

Ett tag när jag hängde hjälmen på styret ville den gärna komma åt knappen...

Pinsamt när man först inte fattade varför den inte startade..:6surkart

med dödarn går väl inte motorn runt?
men som sagt..stödkontakt?

kan man kolla felkoder på din så gö de.
 
KermitSwe skrev:
2406485 ...tändingen är "död" när stödet är nere ....alltså starten går men hon tänder inte...
Kolla så ingen kabel skadats och jordar (om det nu är jord Borde vara det ):va
Startmotorn går inte om stödet är nere och en växel är i och man samtidigt inte håller kopplingen intryckt. I övriga fall drar startmotorn (förutsatt att neutrallägesswitchen är OK och jordar och givetvis att startnyckeln och dödarknappen är i rätt läge).
Tändningen "dödas" av tändningsnyckeln, dödarknappen på styret, ev. vältsensor (dödar även bränsletillförsel via "fuel-cut-off-relä") samt om stödet är nere med en växel i och kopplingen släpps upp.

Alltså: Om en växel skulle vara i vid startförsöket (oavsett sidostödet) så drar inte startmotorn runt och då fungerar neutrallägesgivaren och således kan det inte vara den i kombination med sidostödsgivaren som slår av tändningen på hojen för sidostödet ensamt dödar inte tändningen .
 
Last edited:
Cykeln står på depåstöd i garaget (dödarknapp, koppling intryckt, neutral, stöd mm ok) och för två dar sedan fick hojen stå å gå i 5 minuter, stängde av med nyckeln. inga problem. Nästa gång jag skulle starta gick det inte.
Alltså den står precis som jag lämnade den sist när den gick...
Soppa rinner i slangar och pumpen går.
 
ingen gnista, startar inte på startgas, pulsgeneratorn lämnar ström när jag mäter på den i alla fall, hissen funkar, nån som har tips på nåt som kan ha pajat för gnista blir det inte...
 
Dum fråga kanske men jag måste fråga i alla fall...
Har du gängorna eller den metalliska ytterdelen på tändstiftet så att det ligger an mot någon metall (jord), exempelvis motorblocket när du kolla gnistan?
Är det lika på samtliga stift?

EDIT:

Möjliga felorsaker:

Peak voltage are normal, but no spark:
1. Faulty spark plug or leaking ignition secondary current ampere.
2. Faulty ignition coil.

Ladda hem manualen och kolla felsökningstipsen.
http://www.rrzone.com/downloads/downloads.shtml
 
Last edited:
Jo jag jordade på flera olika ställen för att vara säker..
ska kolla manualen. tack
 
Det lutar åt att styrboxen e kass..
Är det någon som vet om det finns nåt diagnosverktyg man kan använda för att felsöka? Eller om det går att mäta eller kanske lämna in själva styrboxen till honda, för att se om den fungerar?
 
pulsgeneratorn.

johan73624 skrev:
2415447 Det lutar åt att styrboxen e kass..
Är det någon som vet om det finns nåt diagnosverktyg man kan använda för att felsöka? Eller om det går att mäta eller kanske lämna in själva styrboxen till honda, för att se om den fungerar?


Jag hade åxo ström till min men d en gick inte ändå.
Det var att glappet mellan generatorn och tänddrevet var för stor så att dom inte fick kontakt...

Och vad d gäller diagnostik vertyg.
Så finns det inte sånna.
Utan mecken får stå och mäta upp alla faser med ett vanligt avläsnings instument...

Men försök att kolla med någon honda meck vad d skall vara för avstånd mellan tänddrev och puls generator...

Hade samma problem som dig.
Jag och pappa håll på i ca 1 månads tid av och till innan vi provade med pulsgeneratorn.
Och skiten startade på engång..


lycka till

johan73624 skrev:
2415494 Vad är TPS?

Kan d vara tippsensorn som sitter under förar sadeln.
En liten kula som gör att om hojen välter eller så stängs motorn av..
 
Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top