Fireblade som går konstigt

elmgren

Aggressiv
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
letar nytt...
Har som vanligt strul med min Blade årsmodell 97. Nån som kan hjälpa?

När man ligger i hastigheter över 120 så får den för sej att hacka till, precis som om den inte fick någon soppa.
I desto högre hastigheter är det ännu värre, då typ tvärdör den en kort halvsekund så man håller på att flyga av framåt men sen går den igen.

Hade tanken av igår och tänkte att soppaslangen kanske kommit i kläm, men jag kollade och så var inte fallet.

I övrigt har jag nyligen bytt ryckutjämnare och drivpaket...
Kan något ha tagit skada när jag bytte drivpaketet?

Please help, det är skitjobbigt att inte kunna göra en vanlig omkörning utan att det känns som man sitter på en tjur på en rodeo...
 
Har samma problem med min.
Bytte tändstift förra veckan men det var ingen skillnad.

Kommer ihåg att någon pratade tidigare om att det var avsaknaden av soppapump som låg bakom det hela.
Vilka årsmodeller har soppapump och vilka saknar ?
Hur fungerar dom utan pump ? Är det vakumet som ser till att det finns soppa ?

Eller är det något annat som ligger bakom betendet?
 
Har haft en “äldre” Fireblade -96 utan el-pump. Aldrig någon som helst tendens till att tveka eller krångla. Tanken som slår mig är att det måste vara extremt viktigt att bensinfiltret är ok på maskinerna utan el-pump då bensinen i princip rinner ner i förgasarna av sig själv.

Så kolla bensinfiltret och koppla inte förbi filtret utan byt om det är tätt. Mycket jobb om det hamnar skräp i förgasarna. Man skall med lätthet kunna blåsa genom bensinfiltret, har varit med om filter som har varit i stort sett omöjliga att blås igenom.

Kolla även att tanken får luft när man drar på ordentligt.
 
SirCastic skrev:
Har haft en “äldre” Fireblade -96 utan el-pump. Aldrig någon som helst tendens till att tveka eller krångla. Tanken som slår mig är att det måste vara extremt viktigt att bensinfiltret är ok på maskinerna utan el-pump då bensinen i princip rinner ner i förgasarna av sig själv.

Så kolla bensinfiltret och koppla inte förbi filtret utan byt om det är tätt. Mycket jobb om det hamnar skräp i förgasarna. Man skall med lätthet kunna blåsa genom bensinfiltret, har varit med om filter som har varit i stort sett omöjliga att blås igenom.

Kolla även att tanken får luft när man drar på ordentligt.

Förlåt mej, men jag är amatör... var sitter soppafiltret..?
Sitter det inuti bensinkranen eller? :(
 
Wiseguy skrev:
Har samma problem med min.
Bytte tändstift förra veckan men det var ingen skillnad.

Kommer ihåg att någon pratade tidigare om att det var avsaknaden av soppapump som låg bakom det hela.
Vilka årsmodeller har soppapump och vilka saknar ?
Hur fungerar dom utan pump ? Är det vakumet som ser till att det finns soppa ?

Eller är det något annat som ligger bakom betendet?

Det är synd om oss med hojar som inte fungerar som de ska :(
Jag vet iaf att det finns bensinpump fram till 95 och efter det inte.
För hojjen är ju egentligen en 95'a men med 97'ans motor på, dock utan pump.
Men på den gamla motorn satt det en pump i alla fall!
 
elmgren skrev:
Det är synd om oss med hojar som inte fungerar som de ska :(
Jag vet iaf att det finns bensinpump fram till 95 och efter det inte.
För hojjen är ju egentligen en 95'a men med 97'ans motor på, dock utan pump.
Men på den gamla motorn satt det en pump i alla fall!

Kolla munstyckena ....
 
hade samma problem jag osså med min bladefighter förra våren!! kom fram till att när jag hade tagit bort kåporna så får den för mycket luft !!

satte en kartongbit under tanken som en trekant framför bägge intagen!!!!!

funka efter det!!
 
bonebreak skrev:
hade samma problem jag osså med min bladefighter förra våren!! kom fram till att när jag hade tagit bort kåporna så får den för mycket luft !!

satte en kartongbit under tanken som en trekant framför bägge intagen!!!!!

funka efter det!!
Får ta och kolla det ifall inget annat hjälper.
Har iofs tänkt att den kanske får för lite luft då jag fyllt främre delen av utrymmet i ramen med reläer & kablar.
Men det kanske är tvärtom.
 
Symtomen du beskrev stämmer precis!! funka prima i låga farter men helt omöjlig att åka jämn hög fart t,ex eller smiska lite kurvigt!! frustrerande som fan o jag gjorde som du o kolla allt innan jag prova med kartongen!!

vinkla in intagen osså!!

lycka till!!
 
Jag hittade en lite mysko grej när jag var ute och kollade på hojjen precis.
Tog ett foto men det är inte så jättebra kvalité...
Iaf ska detta föreställa förgasarna, längst till höger är det. Läcka!

Bild nummer 2; jag har inget soppafilter där på slangarna iaf! :(
Borde jag inte ha det?
 

Bifogat

  • läcka.JPG
    läcka.JPG
    77.2 KB · Visningar: 121
  • slangar2.JPG
    slangar2.JPG
    60 KB · Visningar: 98
bonebreak skrev:
Symtomen du beskrev stämmer precis!! funka prima i låga farter men helt omöjlig att åka jämn hög fart t,ex eller smiska lite kurvigt!! frustrerande som fan o jag gjorde som du o kolla allt innan jag prova med kartongen!!

vinkla in intagen osså!!

lycka till!!

Menar du i princip att jag skulle kunna ta och tejpa för luftintagen lite grand med eltejp då..?
 
vet inte hur du har bestyckat o så!! men ta lite silvertejp o en kartongbit o sätt mellan boxramen så att den inte tar luft underifrån!!

prova dig fram lite!!
 
Last edited:
bonebreak skrev:
vet inte hur du har bestyckat o så!! men ta lite silvertejp o en kartongbit o sätt mellan boxramen så att den inte tar luft underifrån!!

prova dig fram lite!!

Jaha! Nu fattar jag hur du menar med trekant :)
Tack för tipset!!
 
marcus nilsson skrev:
jag har en 94 och där finns soppa pump iallafall för den gick sönder för inte så läng sen

Ja det stämmer... Så vitt jag vet så har alla fram till 95 soppapump.
Sen när Honda gjorde sin 919cc-motor så skippade dom tydligen den.

Vet inte hur det är på nyare 98/99 och framåt, men fram tills 97 finns nog ingen.
 
Nu satte jag dit lite plast för att hindra för mycket luft att komma in.

Första bilden föreställer den plastbit som egentligen skulle suttit där. Förre ägaren hade redan plockat bort den. Den fick heller inte plats med alla kablar som jag ändrat på.

På dom andra bilderna ser man hur luftmängden får det lite svårare att ta sig fram till luftburken. Min lösning kanske inte är den elegantaste men, men..

bonebreak det var väl så du menade eller har jag gjort helt åt skogen ?

Gjorde en liten kort provtur efter monteringen. Tyckte den gick bättre. Det började dock regna så jag fick vända hem efter 2 km.
Skall testa ordentligt imorgon.

Ps. Har inget soppafilter heller
 

Bifogat

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    30.1 KB · Visningar: 58
  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    35.3 KB · Visningar: 68
  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    42 KB · Visningar: 69
  • Image4.jpg
    Image4.jpg
    42.1 KB · Visningar: 70
Nu har jag hittat felet på min i alla fall!

Efter att ha spenderat 7 timmar åt att rengöra förgasare, luftfilter och så vidare så gick den fortfarande piss. Sen helt plötsligt så bara tvärdog den...

Men den startade igen, men så fort jag la i växel så började han bluddra och stannade till slut.

Hmm tänkte jag. Och kom å tänka på att det finns en liten givare till stödet ju så man kan inte lägga i växel samtidigt som det är nere.

Kollade på kablarna och så visade det sig att det var en kabel som var skadad och helt av. Kabeln har alltså legat emot andra änden hela tiden men glappat lite så det var det som var fel...

Skarvade ihop igen och nu går den bra som aldrig förr. Lustigt egentligen... när man tror att det är ett soppafel så var det så lätt..
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top