Fireblade skrammel

Patrik100

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
CBR 929 RR Fireblade-00
Har på sistone märkt att hojen börjar ge ifrån sig ett rasslande/skramlande ljud vid gaspådrag vid höga varv. Någon som har en aning om vad det kan bero på eller är det en kvick tur till närmsta verkstad som gäller ? Hojen är en -00 , helt original . Tacksam för svar.

Det stämmer att det är runt 4000 som missljuden börjar. Och om det skulle vara kamkedjesträckarna, kan jag då åtgärda det själv ? Värt och nämna kan väl vara att jag inte är någon fantom på att mecka med motorer.

Bra att du tog upp det.. jag har samma problem på min fireblade -96:a.... Samma sorts skrammel när man drar på vid 4000 varv. Dyrt att åtgärda?

det är isf troligen automatisk spännare på den, är denna slut måste sträckaren bytas, hur komplicerat det kan tänkas vara på denna modellen vet jag tyvärr inte, men oftast har ju moderna hojmotorer kamdrivningen på ena sidan av motorn vilket gör det ganska lätt att riva av kåpor och komma åt.
Förr så satt drivningen mitt i cylinderraden och då var det jobb kan jag säga att byta sträckarna.

Ni kan vara lugna.
Det är som det ska.
Det är avgasrören som låter.
Honda rockar!

här sitter kamkedjesträckaren på bladen! ta lös den är enkelt! 2 st m6 skruvar! när den nya skall monteras måste man släppa på spännaren! det gör man enklast med en liiiiiten spårmejsel! (skruven sitter i "halsen" på spännaren) mejseln får man sedan hålla fast medans man monterar spännaren, annars går den inte dit!
sen är det bara att skruva fast :tummenupp

Bifogat

• kam.JPG
    kam.JPG
    72.6 KB · Visningar: 134
jag me....

Fredchen skrev:
Bra att du tog upp det.. jag har samma problem på min fireblade -96:a.... Samma sorts skrammel när man drar på vid 4000 varv. Dyrt att åtgärda?

jag har oxå ett konstigt ljud runt 4000 (Blade 929 med 1500mil på mätaren), har kollat runt lite och varit inne på verkstan å hört mej för. Enligt dom så arbetar tydligen hondas avgasventil ganska frenetiskt runt dom här varven å det kan låta mer eller mindre på olika hojar. På min låter det lite som att den spikar eller kanske lite åt ventiltick eller nåt i den stilen. men jag är inte helt övertygad än så om nån får fram nåt om det här ljudet så får ni gärna PM:a mej! :gnissla

Alla som åker cbr oroar sig för det ljudet. Som jag skrev ovan: Det är som det ska.
Det är väl ingen Ducce förare som oroar sig för skrammel? :)

Tack för alla svar, troligen kommer jag trots allt besöka en verkstad för säkerhets skull då jag är relativt säker på att den inte lät likadant förra sommaren.

ett litet tips bara! kolla så att hållarna till avgasrören sitter fast. Dom som håller fast de fyra rören direkt mot blocket.

Happy luck på dig annars.

mvh
/bivven

Patrik100 skrev:
Tack för alla svar, troligen kommer jag trots allt besöka en verkstad för säkerhets skull då jag är relativt säker på att den inte lät likadant förra sommaren.
Jo jag tycker personligen det är lite farligt att tvärsäkert avfärda sånt här över ett forum, vi har ju inte hört ljudet.

Poacher skrev:
Jo jag tycker personligen det är lite farligt att tvärsäkert avfärda sånt här över ett forum, vi har ju inte hört ljudet.
Orka...
Jag frågade om det var runt 4000 varv.
Han sa ja.
5 andra sa ja, våra låter också vid det varvtalet.
Det vore ju dumt att inte ta alla 6 till verkstad. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back