Fireblade eller Gixxer?!

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Partille
Hoj
gsxr 1000 k6
Lite för o nackdelar med de olika om någon orkar. Håller på att ta kort och ska köpa en förstahoj som är rätt gammal. 97-99
Försäkringarna är ju heelt sjuka. :huvet

Vad ska jag köpa för hoj om jag är intresserad av de två ovanstående och vad ska jag tänka på när jag tittar på de?
 
Om försäkringspremien är viktig så kan du ju kolla upp det innan. Jaga rätt på några regnummer på kandidater och börja ring runt bland bolagen. Sen när du åker o kollar så titta på allmänskicket, komfort för just DIG - provkör, priset såklart och ev lullull du får med. Stämplad servicebok är bra att ha också men på såpass gamla hojar brukar de tyvärr inte vara kompletta så det kanske du kan ha överseende med.

Ta med en polare när du drar o kollar om du har någon med mer kunskaper än du. Då är ni två som kan observera.
 
För och nackdelar men vad är det för motorcyklar du är intresserad av? Både sukka samt fireblade har en del att välja mellan.
 
Jag har inte så så många mil bakom mig, tog kortet -05 och körde den säsongen. Först hade jag en Suzuki TL 1000 S, en twin. Hade halvförsäkring på den och har för mig jag betalade runt 7500:- vilket jag tycker det är värt att lägga, börjar det närma sig 10 000:- för halv har man nåt min smärtgräns. Slutet av -05 bytte jag till just en Blade -98 och var väldigt nöjd med den. Den passade min körning då. Mest pendla till jobbet och lite halvkurviga vägar. Mycket effekt. Betalade väl närmare 6000:- för den med If märkesförsäkring som inte är värd att ha. Sporthoj har nämligen MYCKET högre självrisk och premien är inte så mycket lägre enligt mig. Sålde den och var utan hoj tills nu i vår, skulle köpa en Blade igen men det blev en GSX-R 750 -97 ist. Den hojen är lite kompaktare, mer lättsvängd och därmed roligare för lite mer aktiv körning enligt mig. Den passar mig väldigt bra både effektmässigt och i hanterbarhet. Jag är 190 cm lång men ska man inte göra europasemester på den så funkar det. Är väl få sporthojar som är bekväma.

En fördel med hojar runt de årsmodellerna är just att försäkringarna är mer humana. Hade tänkt köpa nyare hoj men kollade för skojs skull upp min gamla Blade och den skulle kosta 5500:- i halv nu, en -03 Blade skulle kosta 9500:- i halv. Jag kör inte bättre på en nyare hoj så då var valet enkelt. Sukkan betalar jag 4800:- för så jag klagar inte. Låt dig inte heller skrämmas av miltalen. Min har rullat 5000 mil i dagarna och den går fint. Räkna med att en hoj iaf rullar ca 500 mil om året. Vissa kör mindre, en del kör mer, men för att ha nåt att gå på.

Mitt tips är att du tar med nån som kan, om du inte själv kan. Provsitter, provkör och skapar dig en egen uppfattning av vilken av de två du vill ha. Båda är bra första hojar enligt mig.

Lycka till!

Mvh Martin
 
Jag har inte så så många mil bakom mig, tog kortet -05 och körde den säsongen. Först hade jag en Suzuki TL 1000 S, en twin. Hade halvförsäkring på den och har för mig jag betalade runt 7500:- vilket jag tycker det är värt att lägga, börjar det närma sig 10 000:- för halv har man nåt min smärtgräns. Slutet av -05 bytte jag till just en Blade -98 och var väldigt nöjd med den. Den passade min körning då. Mest pendla till jobbet och lite halvkurviga vägar. Mycket effekt. Betalade väl närmare 6000:- för den med If märkesförsäkring som inte är värd att ha. Sporthoj har nämligen MYCKET högre självrisk och premien är inte så mycket lägre enligt mig. Sålde den och var utan hoj tills nu i vår, skulle köpa en Blade igen men det blev en GSX-R 750 -97 ist. Den hojen är lite kompaktare, mer lättsvängd och därmed roligare för lite mer aktiv körning enligt mig. Den passar mig väldigt bra både effektmässigt och i hanterbarhet. Jag är 190 cm lång men ska man inte göra europasemester på den så funkar det. Är väl få sporthojar som är bekväma.

En fördel med hojar runt de årsmodellerna är just att försäkringarna är mer humana. Hade tänkt köpa nyare hoj men kollade för skojs skull upp min gamla Blade och den skulle kosta 5500:- i halv nu, en -03 Blade skulle kosta 9500:- i halv. Jag kör inte bättre på en nyare hoj så då var valet enkelt. Sukkan betalar jag 4800:- för så jag klagar inte. Låt dig inte heller skrämmas av miltalen. Min har rullat 5000 mil i dagarna och den går fint. Räkna med att en hoj iaf rullar ca 500 mil om året. Vissa kör mindre, en del kör mer, men för att ha nåt att gå på.

Mitt tips är att du tar med nån som kan, om du inte själv kan. Provsitter, provkör och skapar dig en egen uppfattning av vilken av de två du vill ha. Båda är bra första hojar enligt mig.

Lycka till!

Mvh Martin

Ja man har ju sett ett par som har gått runt 5-6000 mil. Men då ska man inte vara tveksam till det?
Jag har kollat alla slags försäkringsbolag på ganska många hojjar och under 10 000 för halv/helår har jag inte hittat än. Men sen är jag ju 23 bara...
Jag har sett en fin Blade 900 rr på blocket nu i dagarna. Den har gått ca 4500 mil. årsmodell 1999. Den hade kostat mig 14000 halv/helår. Priset är ju åtkomligt men det som svider är ju att jag inte kan ställa av den på vinterhalvåret... Och det e ju lite synd.
Tack för ditt svar!
 
Ja man har ju sett ett par som har gått runt 5-6000 mil. Men då ska man inte vara tveksam till det?
Jag har kollat alla slags försäkringsbolag på ganska många hojjar och under 10 000 för halv/helår har jag inte hittat än. Men sen är jag ju 23 bara...
Jag har sett en fin Blade 900 rr på blocket nu i dagarna. Den har gått ca 4500 mil. årsmodell 1999. Den hade kostat mig 14000 halv/helår. Priset är ju åtkomligt men det som svider är ju att jag inte kan ställa av den på vinterhalvåret... Och det e ju lite synd.
Tack för ditt svar!

klart du kan ställa av gör ägarbyte så går det
 
har en gixxer 750 -98 i superskick till salu svensksåld rullat 2400 mil
inte en repa
 
Ring mig på mobben!!!!
Ska ner & laga min ena övningshoj som gick i backen precis :huvet :huvet :huvet


jajjamänsan! =) När ska jag komma imorrn? Och vart skall vi träffas? i garaget eller är ni inne i skolan?



Men ska man hålla på o göra ägarbyte varje år?? :va
 
Ja man har ju sett ett par som har gått runt 5-6000 mil. Men då ska man inte vara tveksam till det?
Jag har kollat alla slags försäkringsbolag på ganska många hojjar och under 10 000 för halv/helår har jag inte hittat än. Men sen är jag ju 23 bara...
Jag har sett en fin Blade 900 rr på blocket nu i dagarna. Den har gått ca 4500 mil. årsmodell 1999. Den hade kostat mig 14000 halv/helår. Priset är ju åtkomligt men det som svider är ju att jag inte kan ställa av den på vinterhalvåret... Och det e ju lite synd.
Tack för ditt svar!

Tycker inte du ska vara tveksam till en hoj som gått långt, snarare tvärtom, iaf om det har varit många ägare på den. Så såvrt att säga. Gå på helhetsintrycket. Räkna som sagt med att 500 mil per år är ganska normalt för många, sen finns det de som kör mindre och de som kör mycket mera...

Det enda jag kan komma på att Sukkan hade problem med de årsmodellerna är kamkedjesträckaren. Originalet var tydligen inget bra så har den gått några mil så kan den bärja ge sig lite. Bara att byta, köpte en ny för under 900:- och är lätt att byta. Du hör om motorn rasslar. Då är det troligen den. Både Blade och Sukka är förmodligen hårt körda då de är till för det så...testa, känns den bra i låda och låter ok i motor och inte ser för jvälig ut och priset är rätt så. Finns många för billig peng nu. Man får mycket för pengarna. Hoppas du kollar flera bolag, ska inte sgäa att det jag har är billigast för dig men kolla runt, det skiljer sig MYCKET mellan bolagen.

Hoppas du hittar nåt!

Kolla vad Mr Kawasaki ska ha för sin GSX-R -98:a. Du får mycket hoj för pengarna och då jag haft båda gillar jag nog bäst Gixxern om man ska köra mycket på kurviga vägar!
 
Last edited:
Menar du att Hondan håller bäst i de årsmodellerna?

Nej det vore att inskränka dig, så menade jag inte. Men stöter du tex på en fin Honda VFR 800 från de där åren så borde du åka och kolla på den. Det var fina cyklar tycker jag. Gamla Fireblade har jag flera kompisa som har. De tycker att de är rätt skottsäkra men lite sura. Jag flera kompisar med gamla 90-tals Fireblade och ingen av dem har haft isär motorn. Utom Dr Bike. Men han är ju lite speciell :D
 
Last edited:
Min viffer står på Stibix, det är en pärla i kanonskick - med sansad försäkringspremie. :) Nya road 2, nyrenoverad gaffel med allt nytt, 2 tidigare ägare med mig inräknad.

Bytte mot millen mest för att jag är nyfiken på sporthoj, och är sjukt svag för twinljudet (och har upptäckt fördelar med massor med orra i mellanregistret...).

/J
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top