Fireblade -96 dör slumpmässigt

merciless

Mr. Slow
Gick med
16 Sep 2004
Hoj
CBR 900 RR "projekt", XT 660R, RM 250
Innan jag gör något drastiskt tänkte jag slänga ut en tråd och kolla om någon varit med om liknande problem... Jag är sämst på att förklara, men ska försöka ge en rättvis bild av problemet... Hojen slocknar helt mitt under körning för att efter några minuter fungera igen. När den stannar är den alltså helt slocknad elektriskt... Inte en kontrollampa som lyser ens. Nu har inte hojen varit i bruk sen sommaren -09, men vad jag minns så hände det vid helt olika tidpunkter, varvtal och väderförhållanden. Sista gången jag körde kom jag inte mer än nån enstaka km innan den dog. Stannade nog säkert fyra gånger på en mil ungefär som jag hade hem. Startade hojen en gång i somras och körde några repor utanför hemmet, vågade inte bege mig för långt hemifrån, men jag körde ungefär en mil utan minsta problem.
Är det möjligt att hojen beter sig så här om laddregulatorn inte får tillräcklig kylning och överhettas? Laddregulatorn är bytt till en från Yamaha med flänsar, men hamnade lite i skymundan vid bygge av egen bak...
Är det möjligt att tändspolarna behöver bytas?

Mycket text blev det, hoppas nån kunnig orkar läsa...

Mycket tacksam för tips!

Kolla om du har smältskador på tändningslås alt dödarknapp. Har råkat ut för båda. Sen när dom har svalnat så blir det kontakt igen.

Något är de helt bevisligen gör att den bryter strömmen:vaFöljt alla elkablar och kollat alla kontakter hur de ligger och skaver, haft borta tank och sadel och gjort något med kablage och inte lagt tillbaka det "rätt":va

En kompis hoj halvdog då och då. Tog 1 vecka innan vi kom fram till att det bara var batterikablarna som satt lite löst men jag antar att du redan kollat det?

Elsystemet är lite modifierat av förra ägaren, det sitter instrument från en R6:a på t.ex... Men det funkar inte riktigt som det ska så jag har faktiskt redan skaffat en helt ny (begagnad) kabelstam, men slängde ut en tråd för att höra om någon varit med samma problem och hade tips innan jag byter den. Ska kolla dödarn och tändningslåset :tummenupp
Batterikablarna satt ordentligt ja:)
Har inte bytt batteri, menar du att det skulle kunna vara batteriet som beter sig så?

Last edited:
Batteriet borde inte få hojen att heldö och sedan inte ha något liv i sig för att sedan vakna till liv igen efter en stund.

Låter som någon form av kontaktproblem i tändningslås, huvudsäkring, kabelstammen.

Jag hade en trasig laddregulator en gång, som gav det fenomenet. Elsystemet dog över 5000 varv.

Batteriproblem kan faktiskt yttra sig på det mest märkliga sätt

Min hoj som förvisso drar en jäkla massa ström Pga stor bränslepump mm

Gör på det viset speciellt då man kör långsamt runt på byn , Den stannar eller nästan på väg att stanna

Försöker jag starta den direkt så orkar den ej , men får den vila så sparkar den igång

Byter man batteri så funkar det igen , det dåliga batteriet kan inte ge den ström som går åt när laddningen är låg

Förvisso en extrem jämförelse men man ska inte bli förvånad

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...