fireblade årsm. 92 vs. 96

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ska köpa en fireblade och jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha en 92'a eller en 96'a. jag behöver lite hjälp från dem som känner till dessa hojar.

det är många saker jag funderar över.

1. 96 så fick tydligen bladen en bättre sittställning. alltså man ska sitta lite skönare på den. hur stor skillnad är det? jag har än så länge inte provsuttit någon av dessa hojar då jag inte fått chansen. detta är rätt viktigt för mig då jag har en del knäskador. ju mindre jag måste böja i knät desto bättre.

2. av all info jag hittat om dessa hojar på nätet och de fireblade ägare jag pratat med så får man en känsla av att 92'orna är bättre än 96'orna på något sätt. dom ska va roligare att köra är en sak man får höra och sen är det många som säger att 92'orna drar väldigt lite bensin. dom snackar om 0,5-0,6 liter milen vid rejält snabb körning. om nu detta stämmer, hur kan det komma sig att en äldre modell av en hoj drar mindre bensin än en nyare modell. det brukar vara tvärtom.

3. priset på dessa hojar. 96'or är ofta utsatta för 45-50 tusen kr och jag har redan blivit erbjuden att köpa flera 96'or för 39-40 bara genom att pruta via mail. 92'orna tycket jag ofta att dom ska ha väldigt mycket för. många jag pratat med har annonserat ut sina 92'or för 36-40 tusen kr och är inte beredda att gå ner en krona i pris ens. detta gör att det bara skiljer nån tusenlapp för att få en 96'a istället för en 92'a. detta gör att valet egentligen borde vara ganska lätt. man får en 96'a för nästan samma pengar och den är nyare, har gått mindre mil, har skönare sittställning, osv. MEN, sen är det ju det där snacket om att 92'orna är så mycket roligare att köra och drar så jäkla lite bensin. så som det snackas så får man känslan att en 92'a nästan skulle dra hälften mot en 96'a.

för att ge lite info också så värderar hojtorget en 96'a till 45.000kr och en 92'a till 25.000kr. jag vet dock att dessa värderingar inte stämmer alls på lite äldre hojar.

vad säger ni som känner till dessa hojar. hur ska jag göra?
jag vill gärna få svar från er som har kört både en 92-93 och en 96-97.
 
Jag har provat bägge. Köpte förrestan en helt ny -97. Skulle jag välja idag skulle jag välja 96-97. Det fanns i princip inga missljud alls och finishen var av yppersta klass. Den drog "normalmycket" bensin tyckte jag. En -92:a har inte vakumförgasare och är väl därför lite råare i gången och ger ifrån sig lite mer rasslande men för vanlig gatkörning tyckte jag inte den var nå mera "rejsig" än den nyare. Dom gick ungefär lika bra förutom att -97:an var mjukare i registret.
 
hp skrev:
Jag har provat bägge. Köpte förrestan en helt ny -97. Skulle jag välja idag skulle jag välja 96-97. Det fanns i princip inga missljud alls och finishen var av yppersta klass. Den drog "normalmycket" bensin tyckte jag. En -92:a har inte vakumförgasare och är väl därför lite råare i gången och ger ifrån sig lite mer rasslande men för vanlig gatkörning tyckte jag inte den var nå mera "rejsig" än den nyare. Dom gick ungefär lika bra förutom att -97:an var mjukare i registret.

ok. intressant.

hur mycket drog 97'an när du var ute och buskörde?
 
Är du riktigt snäll så kan du ju kanske få prova min -95

Aja... hör av dig om du är sugen...

//En som vill byta till en SC50 istället
 
bmwjohan skrev:
ok. intressant.

hur mycket drog 97'an när du var ute och buskörde?
Det vet jag faktiskt inte men jag upplevde inte att den drog mer än någon annan sporthoj jag haft. Bensinförbrukningen kan du inte stirra dig blind på när det gäller rejshojar...
 
skillnaden jag tycker är 92an känns mer råare men den går ju inte bättre för de ,96-97 har ett fint register och en mjukare växellåda och man sitter lite mer upprätt alltså bättre komfort.Men tänk påatt en hoj är ju aldrig bättre än va skicket är,sen tycker jag personligen att 96-97 ser lite bättre ut men det är ju en smaksak.
Lycka till me hojköpet
 
Hej

Min subjektiva känsla när det gäller skillnaden på körställning mellan en 92-95 eller en 96-97 är att den skillnad som finns (vi talat om 10 mm) mest känns i hur framåtlutad man sitter med överkroppen (mindre belastning på armarna vid lägre farter på 96-97) dock märkte jag inte någon större skillnad när det gäller knävinkeln. Observera att jag endast har erfarenheter av några korta testturer med 92-95, har dock en 97 själv.

Hade under förra sommaren problem med högerknät( eg utsidan av knät), gjorde ont när jag gick längre sträckor kunde dock köra på min 97 kanska länge ca 2-3 timmar innan jag behövde sträcka på knät. Min uppskattning utan att var någon expert på alla sporthojarär att en 96-97 är en av de mest bekväm sporthojarna.

Har spontant lite svårt att förstå att att 92-93 skulle vara sportigare, om jag inte minns fel så väger en 92-95 lite mer samt är lite motorsvagare (några hästkrafter), vet att styrgeometrin (ökad vinkel osv) ändrades men det tror jag var på 98 , ej säker om det skiljer på 92-95 och 96-97.

Men om du aktivt skall köra hårt på bana så tror jag att du skall tänka på att det sitter ett 16-tums framhjul på 92-99 som kommer att påverka de tillgängliga däcksvalen.

Summerar jag komfort,prisdiff skulle jag välja en nyare dvs 96-97.

Lycka till med ditt hojval!
 
jag får tacka för dom bra svaren. nu vet jag hur jag ska göra. jag köper helt enkelt den 92'a eller 96'a som är mest prisvärd bara. jag hade bara hört så mycket snack om att 92'orna skulle va nån slags superduperhojar, men vet jag mer hur det ligger till
 
nu när jag ändå är i farten. på 92'or och 96'or, är det något särskilt jag ska kontrollera när jag kollar på dessa hojar? alltså finns det något som brukar krångla som jag bör kolla extra noga?
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top