Finta lite med årsförsäkringen...

ÄlgMc

TokHenke™, the one and only...
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Honda X11-2001 & XR650R -2001 där "R" står för renoveringsobjekt...
Häng med här nu:

Alla här känner väl numera till att årsförsäkringen är rätt mycket billigare än "vanlig" försäkring med förklaringen att möjligheten att ställa av/på bågen allt eftersom solen skiner är utesluten.

Ponera att jag ringer mitt F-bolag i höst och ber om att de "uppgraderar" min årsförsäkring (med återbetalning av premie endast vid förlust eller vid försäljning av bågen, vissa bolag även vid verkstadsbesök efter marksyning) till en "vanlig" och allstå vill ha en dyrare försäkring... Skulle de neka mig?

Dagen efter det nya försäkringsbrevet kommer ställer jag av mc:n och konserverar den inför vintern och tecknar om till en garage/ avställningsförsäkring med stöld och brandskydd...

Dvs. att jag äter russinen ur kakan och plockar det bästa bitarna ur respektive försäkring.

Funkar detta? Någon som testat? Om det är oprovat OCH verkligen fungerar ger Ni f-n att göra det förrän jag ställer bort min hoj till jul! :finger

Annars vore det spännande att helt enkelt ställa av hojen trots årsförsäkring och se vad som händer...

Angående hysterin med premierna - testa Länsförsäkringar (i alla fall Skåne Län). Min Blackbird sjönk till 6600:- hel/hel i år...

Pepsodent ÄlgMC, Lund

ÄlgMc skrev:
Ponera att jag ringer mitt F-bolag i höst och ber om att de "uppgraderar" min årsförsäkring (med återbetalning av premie endast vid förlust eller vid försäljning av bågen, vissa bolag även vid verkstadsbesök efter marksyning) till en "vanlig" och allstå vill ha en dyrare försäkring... Skulle de neka mig?
Jag skulle gissa att du bara kan ändra "försäkrings-typ" på huvudförfallodagen.
Du kan ju förstås "sälja" hojen till din fru/sambo/bror/syster och sedan köpa tillbaka
den efter 2 dagar, då sker en nyteckning och du kan välja en vanlig månadsförsäkring
istället för årsförsäkring.

/A

Det finns många trix men frågan är ju vem du lurar.

På IF finkar det att ställa av & på hur mycke man vill å orkar.....

Hej.

Jag har precis ringt runt och kollat på lite premier på en R-hoj. Jag pratade med en kille på IF och han sa att dom börjat med en försäkring där man kunde ställa av hojen då man inte skulle köra den.
Altså: Du jobbar skift och är ledig varannan vecka så kan du ha den påställd när du är ledig. Eller: du ska resa bort 2 veckor så ställer du av hojen. Dom är tydligen uppkopplade mot bilregistret så man behöver inte prata med IF utan det sköter sig automatiskt.
Har man den avställd under veckan och vill köra på fre-sön så skulle man hellst ställa på den på torsdagen innan för att slippa faxa påställningsbeviset från bilregistret till bolaget?
Jag vet inte om det kostar något att ställa på en hoj? Jag har för mig att det kostar 25:- i någon registerhållningsavgift? Någon som vet???? :confused:
Hojen jag kollade p åskulle kosta 2170:- / månaden. 72:- /dag. Garageförsäkringen som automatiskt träder i kraft när man stält av hojen koastar i ´mitt fall 209:- / mån, 7:-/ dag. Det är en besparing med 65:- / dag när man ställt av hojen. Så även om det kostar en påställningsavgift så sparar man snabbt in pengarna.
En årsförsäkring skulle gå på 24564:-. :skrämd
Skulle jag ha den påställd apr-sep, (6 mån) så skulle det kosta (6x2170:-) 13020:- + garageförs 6 mån: 1254:- totalt= 14274:- :crash för hela året. Skulle man då ställa av hojen säg 10 dagar så sparar man 650:- bara på det.
Det är bara att räkna lite och bestämma sig. :fakta
Jag ska i alla fall räkna lite till. Det svider att gå från en offroadförsäkring på duken till en sporthojsförsäkring.... :skrämd :skrämd :zpy

//Jugge

Re: På IF finkar det att ställa av & på hur mycke man vill å orkar.....

Jugge_c skrev:
En årsförsäkring skulle gå på 24564:-. :skrämd
Skulle jag ha den påställd apr-sep, (6 mån) så skulle det kosta (6x2170:-) 13020:- + garageförs 6 mån: 1254:- totalt= 14274:- :crash för hela året.

Kan nog inte räkna så för försäkringen kostar mer på sommaren än på vintern d vs du kan inte dividera 24564.- på 12 för troligen vill dom ha 5000.- per månad på sommaren och nån fjuttig tusing på vintern.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8