Finns sånt här relä?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finnes en äldre kylkompressorstyrning som har tre utgångar.
Utgång 1 matar ett fördröjningsrelä på några minuter som startar kompressor 1
Utgång 2 matar ett fördröjningsrelä på några minuter som startar kompressor 2
Utgång 3 matar ett fördröjningsrelä på några minuter som startar kompressor 3
Startföljden är 1 2 3 (och 3 måste alltid starta sist pga befintligt värmeåtervinningssytem.)
Kruxet är att nattetid är kylbehovet mycket lågt vilket innebär att kompressor 1 startar stoppar startar stoppar gång på gång för att hålla temperaturen på köldbäraren
så köldbäraren inte fryser (kompressorn stoppar för att hindra detta).
så köldbäraren inte blir för varm, känslig utrustning stannar och larmar vid för hög köldbärartemperatur.
Och elmotorn i kompressor 1 får stryk av de täta starterna, överhettar, brinner.
Önskas ett relä med en styrsignalingång
och en växlande utgång
Varannan gång styrsignalingången på "reläet" får 230V från Utgång 1 så skiftar den växlande utgången.
och om den växlande utgången går till spolen på ett 2-poligt växlande relä.
Så skulle detta leda till att nattetid startas omväxlande kompressor 1 och kompressor 2.
Dubbla tiden mellan starterna. BRA, mindre risk för överhettning av motorlindningarna.
 
PHP:
Låter som en logikmodul är vägen att gå.

Eller en mjukstart alt. frekvensstyning på ettan.

Eller ett växlande impulsrelä borde väl lösa det egentligen?
 
Svenska elektronikforumet, Arduino och relä från Ebay så är problemet löst för under 200 och lite för mycket tid.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top