Finns sånt här relä?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finnes en äldre kylkompressorstyrning som har tre utgångar.
Utgång 1 matar ett fördröjningsrelä på några minuter som startar kompressor 1
Utgång 2 matar ett fördröjningsrelä på några minuter som startar kompressor 2
Utgång 3 matar ett fördröjningsrelä på några minuter som startar kompressor 3
Startföljden är 1 2 3 (och 3 måste alltid starta sist pga befintligt värmeåtervinningssytem.)
Kruxet är att nattetid är kylbehovet mycket lågt vilket innebär att kompressor 1 startar stoppar startar stoppar gång på gång för att hålla temperaturen på köldbäraren
så köldbäraren inte fryser (kompressorn stoppar för att hindra detta).
så köldbäraren inte blir för varm, känslig utrustning stannar och larmar vid för hög köldbärartemperatur.
Och elmotorn i kompressor 1 får stryk av de täta starterna, överhettar, brinner.
Önskas ett relä med en styrsignalingång
och en växlande utgång
Varannan gång styrsignalingången på "reläet" får 230V från Utgång 1 så skiftar den växlande utgången.
och om den växlande utgången går till spolen på ett 2-poligt växlande relä.
Så skulle detta leda till att nattetid startas omväxlande kompressor 1 och kompressor 2.
Dubbla tiden mellan starterna. BRA, mindre risk för överhettning av motorlindningarna.
 
PHP:
Låter som en logikmodul är vägen att gå.

Eller en mjukstart alt. frekvensstyning på ettan.

Eller ett växlande impulsrelä borde väl lösa det egentligen?
 
Svenska elektronikforumet, Arduino och relä från Ebay så är problemet löst för under 200 och lite för mycket tid.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top