Finns manuell kamkedjesträckare till en Gsxr -96?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har kommit fram till att jag ska byta min kamkedjesträckare. Läst en del här på sh och kommit fram till att många tipsar som en manuell sträckare.

Har varit på två olika hojställen och ingen av dom förstår vad jag menar när jag börjar prata om manuellt sträckare.

Finns det inte, om det finns, vem säljer en sådan?

Sen en annan fråga, hur ofta behöver man justera en manuell sträckare?
Kan man kanske köpa en ny, automatisk sträckare som fungerar bra?

//Mark

Motospeed säljer de för ca 800kr, man kollar den ngn gång per år för att konstatera att den inte behövde justeras den gången heller.
obs jag kör 1500mil per år

GSX1100FRAD skrev:
Motospeed säljer de för ca 800kr, man kollar den ngn gång per år för att konstatera att den inte behövde justeras den gången heller.
obs jag kör 1500mil per år

Är den svår/lätt att ställa in rätt för en typ med tummen på ryggen?
:tomten

Mark skrev:
Är den svår/lätt att ställa in rätt för en typ med tummen på ryggen?
:tomten
Jag brukar skruva in den med fingerkraft när det blir lite motstånd släpp den ett halvt varv & lås den. Lättare att se om man tar bort ventilkåpan första gången så man får in fingerkänsla.

GixxerMike skrev:
Jag brukar skruva in den med fingerkraft när det blir lite motstånd släpp den ett halvt varv & lås den. Lättare att se om man tar bort ventilkåpan första gången så man får in fingerkänsla.

Nu är det dags att ge skotta fram hojen för att montera detta underverk till kamkedjesträckare.

Vad ska man göra under ventilkåpan för att få in rätt känsla?
Mäta kedjan eller bara känna på den så att den "känns" lagom spänd?

Jag har inte gjort nåt liknande förut, så några underförstådda budskap går inte alls hem :gnissla

Här är alla bra tips varmt välkommna.

Mark

Mark skrev:
Nu är det dags att ge skotta fram hojen för att montera detta underverk till kamkedjesträckare.

Vad ska man göra under ventilkåpan för att få in rätt känsla?
Mäta kedjan eller bara känna på den så att den "känns" lagom spänd?

Jag har inte gjort nåt liknande förut, så några underförstådda budskap går inte alls hem :gnissla

Här är alla bra tips varmt välkommna.

Mark
Ta av ventilkåpan & känn efter hur spänd den är orginal montera därefter din manuella sträckare & justera in den.
Den ska inte vara för hårt spänd då du får onödigt slitage vet inte om det finns något speciellt mått på hur mycket spel det ska vara men den ska flexa lite alltså inte för lös heller.
Det jag beskrev i tidigare inlägg var enligt MC verstad.

Har en -98 gsxr där avståndet skall ligga mellan 6,35-9,52 mm(nedtryckt resp upplyft). Men man kan nog köra på känsla, iaf efter ett par gånger med mätsticka :)

GixxerMike skrev:
Ta av ventilkåpan & känn efter hur spänd den är orginal montera därefter din manuella sträckare & justera in den.
Den ska inte vara för hårt spänd då du får onödigt slitage vet inte om det finns något speciellt mått på hur mycket spel det ska vara men den ska flexa lite alltså inte för lös heller.
Det jag beskrev i tidigare inlägg var enligt MC verstad.

Oki woki, fast nu ska jag ju byta sträckare för att den som sitter i nu är knas. Kanske ger den mig en vägledning iaf.

Tack för svaret - Mark

En sak till med manuell sträckare har jag hört att man ska bör kolla spelet var 200 mil har jag för mig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg