Finns ju inga garage här. Vad händer om den blir stulen?

Gregger

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Hoj
Jag letar
Tja!

Jag har en fråga inför stundande mc-köp. Jag har kollat på lite olika försäkringar till lite olika hojar. Om vi tar denna hoj som exempel:

http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_VX_800_39623700.htm?ca=11&w=1

(Btw, bra som första hoj? :D, vet att den inte gör 0-100 på 0,5 sekunder eller gör att det kittlar i skrevet när man ser den)

På både Sveda och Bilsport och MC kostar Retro försäkringen typ 1,5 k eller liknande (jag är född 90). Väljer jag dock BAS hos Bilsport och MC så kostar den i runda svängar 15 biljoner kronor (egentligen 10k). Detta är dock en av dem billigare hojarna att försäkra som jag hittat. Andra kan kosta runt 20k.

Nu till min fråga. Låt oss säga att jag tecknar en Retro försäkring istället. Vad jag kan se är skillnaden mellan Bas och Retro typ att med Retro ska den stå inlåst. Låt oss nu säga att jag ställer den någorlunda säkert på gatan med ett par lås och någorlunda skymt (den kan väl knappast vara alltför stöldbejärlig). Låt oss säga att den trots det blir stulen. Har jag någon möjlighet till ersättning? Är det endast självrisken som ökar eller minskar ersättningsbeloppet? Har skummat igenom villkoren men hittar inget som ger klartecken.

De drar av en summa från värdet av hojen på ersättningen skulle jag tro. Borde stå i försäkringen. Så är det iaf med de försäkringar jag har hos de två.

Är det inte så att Retro, eller Klassikerförsäkring, bara kan tecknas på hojar som är minst 20 år gamla?

Edit: Hittade detta i Svedeas villkorsbeskrivning. Verkar som om du inte blir helt utan ersättning, utan att det är som nämndes ovan:

5. 3. 3 OM DU INTE FöLjT SÄKERHETSFöRESKRIFTERNA
Har du åsidosatt dina förpliktelser enligt försäkringsvillkoret minskas försäkringsersättningen med ett skäligt avdrag. I vilken mån nedsättning skall ske avgörs efter vad
som är skäligt med hänsyn till samtliga föreliggande omständigheter. Av betydelse är om
åsidosättandet skett med uppsåt eller i annat fall graden av oaktsamhet. Hänsyn tas till om
det föreligger förmildrande omständigheter eller om nedsättningen skulle bli oskäligt stor.
Vid allvarliga brott mot dina förpliktelser kan ersättningen helt falla bort.

Last edited:
Ja, retro gäller bara på 20+ hojar. 1991 är över 20 år (även fast det känns som typ 10-15 år).

Det står dock att den ska stå inlåst på hemadressen om natten. Men den behöver inte stå inlåst när man är borta. Låt oss ponera att jag helt enkelt ställer den lite längre bort. Typ en gata bort. Då är det ju tekniskt sett inte min hemadress. Jag tog bara hojen till en polare för jag är så sjukt lat och inte orkar gå 300 meter. Någon som tror detta funkar?

Funderar även på om det ens är värt att betala 11k för en försäkring när själva hojen kostar 20k. Självrisken ligger på 2k. Så försäkring och självrisk blir 13k. Sen lär jag ju inte ens får tillbaka 20k på försäkringen utan mer typ 10k. D.v.s. tjänar jag ens något på det när vi snackar om såna här skruttigare hojar? Har man en fräsig motorcykel är det väl självklart men någon som denna? Dessutom står flera hojar på gatan där jag bor, många som är myyyycket finare.

Ja, retro gäller bara på 20+ hojar. 1991 är över 20 år (även fast det känns som typ 10-15 år).

Det står dock att den ska stå inlåst på hemadressen om natten. Men den behöver inte stå inlåst när man är borta. Låt oss ponera att jag helt enkelt ställer den lite längre bort. Typ en gata bort. Då är det ju tekniskt sett inte min hemadress. Jag tog bara hojen till en polare för jag är så sjukt lat och inte orkar gå 300 meter. Någon som tror detta funkar?

Funderar även på om det ens är värt att betala 11k för en försäkring när själva hojen kostar 20k. Självrisken ligger på 2k. Så försäkring och självrisk blir 13k. Sen lär jag ju inte ens får tillbaka 20k på försäkringen utan mer typ 10k. D.v.s. tjänar jag ens något på det när vi snackar om såna här skruttigare hojar? Har man en fräsig motorcykel är det väl självklart men någon som denna? Dessutom står flera hojar på gatan där jag bor, många som är myyyycket finare.

Det är nog så att jag inte fattar hur det kan komma sig att det är 21 år sedan det var -91 med tanke på att jag var 17 år 1991 och jag är 23 år idag, så jag får inte riktigt ihop det.:D

Med detta sagt så är det ju faktiskt så att det står i villkoren (hos Svedea) att hojen ska stå inlåst nattetid på hemorten, inte hemadressen. Detta blir ju väldigt konstigt om man, som du säger, hälsar på en polare i samma stad och hojen blir stulen. Tror dock inte att du kan lura försäkringsbolaget på något vis. Det ar många som försöker men få som lyckas.

Men jag håller med om att det känns som om det kan kvitta med en hoj i den prisklassen, det blir ju ändå billigare än att ha en annan form av försäkring. Dessutom står det ju bara att ersättningen blir lägre, inte att den uteblir helt och hållet så du tjänar nog tveklöst på att köra på Retro-varianten.

"Vid allvarliga brott mot dina förpliktelser kan ersättningen helt falla bort."

Dvs. du kommer antagligen inte få en spänn när hojen blir stulen. Däremot skulle jag inte bry mig om det, trafikförsäkring måste man ha och det ingår i Classica. Blir hojen stulen så blir den det. Jag ser det som att jag har en trafikförsäkring med vagnsskada och ser helt enkelt till att hojen inte blir stulen.

Jadu det där med hemadress/hemort har svedea klantat till rejält för i papprena man får hem (samt förköpsinformationen) så står det klart och tydligt hemADRESSEN men i dom fullständiga villkoren så står det hemORTEN.

Och du kan ju gissa vilken dom kommer hänvisa till när det gäller att slippa betala ut nått.

"kräver försäkringen att MCn skall stå i garage och du inte följer detta minskar ersättningen med 25 - 100 %"

Detta gäller för bilsport mc. Fördelen med bilsport mc är att du kan ta bort garagekravet från försäkringen för en "mindre" premieökning. Jag har tex 24+ försäkring hos dem, den kräver garage vilket jag inte har men jag kunde då välja bort det.

Tror de la på ca 2000 per år, men det blev billigare än BAS-försäkringen iaf.

Hos svedea är det de priser du får upp på hemsidan som gäller. Omöjligt att ändra något villkor eller kombinera dessa.

Gällande hur VX800 är som förstahoj kan jag inte uttala mig om, då det var min tredje :P.

Det är en mysig hoj med lagom effekt att mysa omkring med. Underhållsfri kardandrift och driftsäker motor (samma som intruder 800). Gaffelvinkeln är ganska så flack så den är inte sporthojs-kvickstyrd, men å andra sidan går den stadigt på vägen. Enkelskivan fram gör jobbet, då hojen inte inbjuder till några idiotkörningar under längre perioder av tid.
Det absolut största problemet som jag hade med hojen, var att dynan var olidligt obekväm. Benen domnade och träsmaken var av sällan skådat slag. Det gjorde alltså rent av ont för mig att köra den längre sträckor än 10 mil. Jag är dock smalt byggd men det verkar som att de flesta som kör sådana har samma problem. Därför borde det finnas eftermarknadsdynor att köpa på beg-marknaden. Kolla E-bay etc, för med 99% säkerhet kommer du lida av detta också.
En bättre dyna skulle ha varit räddningen för mig, då jag gillade hojen skarpt i övrigt. Jag körde med skjuts till skellefteå och kollade på Kawas utbud på en provkörningsdag. Väl där så provade jag en Kawa Versys och det var också en mysig och framförallt skön hoj. Innan jag var hemma i Piteå igen hade jag bestämt mig för att byta bort VXen till förmån för en ny Versys. Så ont hade jag och min spinkiga röv. Passagerarinnan har kött på röven och hon grinade nästan när vi kom hem.

Så... Köp om du vill ha en trevlig hoj. Byt dyna om du vill njuta av den längre stunder. Rekommenderas trots dynhelvetet :P

Lite läsning om modifikationer och dynor mm.
http://vx-faq.thevuelta.com/vx800_FAQ-09.html

Mvh //Robert

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...