Finns här några fiskare?

Fiskar mycket!
Bottenmete, pimplar, trollar etc.

Har just nu Fiske som projektbarete i skolan :)

Slurken skrev:
Jag sysslar mest med havsfiske på sommarhalvåret, typ makrill , näbbgädda och havsöring i början och slutet av sessongen.. förr fiskade jag mycket i sjöarna men västkusten är ju så fin så det räcker :D

vad kan man fiska i havet såhär på vintern??

Du kan ju pimpla pigghaj! men då måste nog isen liga rätt långt ut!! händer la aldrig längre!

Ja fy fan,,,, en resa uppåt landet måste man ju bara göra varje år,,,
Brukar inte bli längre än till jämtland typ,,, men jag bokade en resa till kolahalvön för 2 sommrar sedan,, men det blev strul med så jag var tvungen att avboka resan,,,, fan va synd asså!
dit ska jag åka innan jag dör,,,

har även en kalkdam i skogen där jag har planterat in vild bäcköring,, och bäckrödingar!! dom växer fort bara dom får bra mat och fint vatten!
kryllar av nattsländelarver där,, brukar fiska där varje år för att mäta dom och väga dom!
största väger ca 2,4kg förra sommaren!

klicka på bilderna för full storlek

Bifogat

• IM000220.JPG
    IM000220.JPG
    132.8 KB · Visningar: 74
  • IM000226.JPG
    IM000226.JPG
    119.6 KB · Visningar: 78
Last edited:
Gills man som fiskar om en man har kluvit en fisk med propelern? Mennar något måste jag väll få för det, den jäveln sabba ju splinsen på proppen. :D

Mr B skrev:
Heter in lärare Torben Larsson då eller ?

"Gädda Esox lucius
19,340 Torben Larsson, Kumla Vättern, norra delen
Nilsmastervobbler 990407 "

Jorå, jag fiskar också ... har en rätt sjysst hemsida också om ni vill snacka fiske. Se nedan.

Nej. Han heter Åke. 19 kg hehe, Åkes var på över 21-22 kg. Han står längst bak i nån av napp och nytt tidningarna och håller den på foto. Sen ska du inte direkt gå efter alla rekord som står på nätet. Dom har gått om nån gånger. Helt plötsligt började dom som håller i rekord fisket i sverige räkna om också för ett antal år sedan helt utan anledning, bla då var inte hans rekord inskrivigt för han har fått skicka in den gång på gång (dvs bevisen/foto) för att dom ska uppdatera. Långa historia det med alla rekorden.

acura skrev:
Så om en lina är dragtestad att ha en brottgräns på 3kg betyder det att man bara får fånga fiskar som väger max 3kg eller att det bara går att ta upp fiskar som väger max 3kg? :D

Hahhaa nej men inte så jag menade. Han har dragit den största inregistrerade gäddan på en så pass tunn lina så det gick till nått rekord tror jag, har lite dålli koll på det.. :)

Mr B skrev:
Heter in lärare Torben Larsson då eller ?

"Gädda Esox lucius
19,340 Torben Larsson, Kumla Vättern, norra delen
Nilsmastervobbler 990407 "

Jorå, jag fiskar också ... har en rätt sjysst hemsida också om ni vill snacka fiske. Se nedan.

Lite mer info.

Däremot har det undrats varför inte Åke Nilssons Löddeå-gädda på 21,45 kg fått kliva upp på rekordtronen.
Om denna skrev ”gäddprofessor” Peter Grahn i gamla Sportfiske nr 9, 1998 följande: ” Åke Nilssons 21,45 kg tunga och 131 cm långa jätte från Lödde å januari 1989 är nästa fisk på listan och tycks vid en översiktlig granskning vara så pass väldokumenterad att den kanske skulle duga som svenskt rekord. Under alla omständigheter är det denna gädda som många initierade gäddfiskare sedan många år betraktar som det verkliga svenska gäddrekordet.”

Du går väl antagligen efter denna sida när du kollar rekord-
http://www.acc.umu.se/~widmark/lwrekord.html
eller
sportfiskarna.se

Det som är lite fel med dessa sidorna är att tex Åke har skickat in och varigt dokumenterad, Helt plötsligt precis som han sa till mig bara börjar dom räkna om, Han har all fakta på att han har rekordet. Men det står inte med på dom sidorna.

Samma som sutare på dom sidorna. 5.3 kg, dock ej det lär ha dragits större många gånger. :)
-----------------------

Precis som åke sa till mig när vi snackade om det. Det är dom som håller i det svenska rekordet som strular. Han har så pass väl dokumenterat att han har dragit den osv men dom vägrar väl skriva in den elr nått. Men att en på 19kg skulle vara ett sverige rekord hehe, nää.. Dom måste därimot minst vara på 19kg för att ens skrivas in som rekord, alså gädda. Tror nog han kan få den inskriven igen där, just nu ska nån liknande ha rekordet bara lite under hans gädda (vikten) skulle jag tro men känns väl hopplöst när han redan skickat in det där innan. Han fick en guldrulle också förresten sa han, Inte helt fel heller, Livsgaranti på dom. :)

Han drog den som sagt i lödde å, som är samma som kälvinge ån, bara lite längre bort. Skulle inte sitta helt fel att ta det.

Last edited:
Padde skrev:
Hahhaa nej men inte så jag menade. Han har dragit den största inregistrerade gäddan på en så pass tunn lina så det gick till nått rekord tror jag, har lite dålli koll på det.. :)
Nej, jag vet men kunde inte låta bli. Skulle gissa på att det är kanske så att han har något rekord via IGFA för dom klassar efter olika utrustning och så.

Och visste ni det att det finns ingen fisk som fortsätter att växa även efter sin död som gäddan.
:tomten

Jag fiskar lite då och då, skulle gärna lära mig flugfiske bättre men än så länge kör jag nästan bara kastspö.

Brukar bli en veckas fiske i Jämtland varje år och lite fiske i Mälaren och Östersjön. För några veckor sedan var jag och två polare och fiskade på Åland, det var väldigt trevligt men ingen havsöring blev det, dock några gäddor.

För mig är fisket främst en avkopplande sysselsättning. Att t.ex strosa runt en fjällsjö och göra några kast här och där mot vak är en så jävla skön avkoppling.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back