Finns här några fiskare?

Rooki

Troligen inte
Gick med
1 Dec 2005
Hoj
Gixxer 1000 K7
Som rubriken lyder!

Själv så fiskar jag en hel del, mest då flugfiske, men även en hel del UL-fiske efter abbore!

Finns "nästan" inget bättre än en grov borre på det lätta spöet,, den största jag fick förra året låg på nästan 1500gram,,, en riktig fighter :yoparty

Låt os höra era bästa fiskehistorier

simm lugnt

På vintern brukar jag pimpla mest i lårviken, bra fiskevatten, rätt temepratur samt luftfuktighet.

Jag och en fiskekompanjon drog upp 75 kg torsk från en gummibåt en natt i nordnorge (allt under 3 kg kastades tillbaka i havet). En stund dessförinnan var ett gäng tumlare där och jagade ihop firrarna åt oss, så det var bara att pilka :)

Den största var på 11 kg, men den fick tyvärr inte jag upp.

Last edited:
Har båt i ån med en polare. Fiskar bara gädda.

Läraren på min skola har gädd rekordet i sverige (runt 22 kg elr nått sånt) + linrekordet. Han drag det med en lina som inte alls skulle palla så mycket.

Jag ska ta hans rekord. :D

Hehe,, du har så rätt så,,
Bara ägaren har skött vassruggen så det inte växer igen :lol

Jag fiskar likadant jag, flugfiske och med UL spö efter abborre. Mestadels blir det fiskat i Ljusnan ca 5mil nott om Sveg. I sommras drog vi ett bra gäng borrar på över kilot, grymt skojj.
Roligaste fiske minnet jag har är när vi fiskade gädda och brorsan och min sambo fick samma gädde ;).
Annat roligt minne var en natt jag inte kunde sova och klev upp 04:00 efter 4h vridandes i sängen beslutade jag mig att åka och fiska, efter 5h fiske utan napp så gav jag upp. Härligt minne även om jag inte fick fisk, klar himmel och +5ºC i luften.

Fiskar en del. Blir mest mälaren men det finns fisk där med. Tar några Gäddor någon Abborre eller så. Har i år försökt mej på att trolla Gös, inte en enda Gös på en hel höst. Nåja båten åker i tidigt nästa år och då ska det fiskas ordentligt.

Gädda är faktiskt skoj att fiska. Inte så pjåkig att äta heller om man bara tillagar den rätt. Har dragit några stycken med kastspö ute vid havet i år.

Den största halade jag in med hjälp av enbart lina. Linan gick nämligen av samtidigt som jag kastade ut. Fick tag på den precis innan den hann glida ur spöet och försvinna. Draget sjönk till botten, men precis när jag började hala så högg det till :banana

Last edited:
Har båt i en liten ute hos morsan och farsan och där brukar det bli några timmar per sommar. Sen brukar jag och några kompisar åka runt här i trakterna på sommaren och fiska, och för mig är det bara Aborre som gäller. Visst får man upp en och en annan gädda också men det är ofrivilligt. Brukar ge dem till morsan ibland så hon får bjuda mig på ugnsbakad gädda :tummenupp

Edit/ Jag kör catch 'n release förutom då just på några fina matgäddor. Aborre är ju gott det med men jag är för slö för att göra nåt gott av det.

Brukar vara och fiska i tjärnarna och sjöarna häromkring. Blir väl mest bara aborre men det fastnar någon gädda ibland. förra helgen var jag och anglade och fick en liten sketen gädda på 6 timmar :mad:

Fiskade i en liten sjö i skogen i våras när fisken leker. Provade slänga i en mjärde och nästa dag var det 7kg aborre i den :D

Näbbgädda säger jag bara....de e en fighterfisk det!

Padde skrev:
Läraren på min skola har gädd rekordet i sverige (runt 22 kg elr nått sånt) + linrekordet. Han drag det med en lina som inte alls skulle palla så mycket.

Heter in lärare Torben Larsson då eller ?

"Gädda Esox lucius
19,340 Torben Larsson, Kumla Vättern, norra delen
Nilsmastervobbler 990407 "

Jorå, jag fiskar också ... har en rätt sjysst hemsida också om ni vill snacka fiske. Se nedan.

Jag sysslar mest med havsfiske på sommarhalvåret, typ makrill , näbbgädda och havsöring i början och slutet av sessongen.. förr fiskade jag mycket i sjöarna men västkusten är ju så fin så det räcker :D

vad kan man fiska i havet såhär på vintern??

En öring på 2,5kilo på ett litet UL spö :) det tog ett tag att få upp den för den slogs utav fan :D
Fiskar Mest uppe i jämtland i bensjön där min mormor bor där finns väll Lake, gädda , aborre, öring , mört :tungan , sik, har även tage harr i nät :3freak

Flugfiske är även xtremt skojjigt.. förra året tog jag, farsan , farbror och farfar en resa till tjuonajokk ( stavning ?)

Last edited:
Tjena bröder :D

Fiskar oxå mycket. Blir mest (pga min geografiska placering) gädda, abbore och gös på sommaren. Har en favorit-vik i sjön Mjörn som bjuder på väldigt många tillvuxna abborrar, men även en del stora gäddor.

Favorit-fisket är ändå havsöring-premiären som redan är inbokad med övernattning och båt för nästa år. Gäller att vara ute i god tid. Alla vill ju till det bra ställena samtidigt hehe.

En annan favorit är flugfiske i Härjedalen, ett alternativ som tyvärr inte blir så ofta pga av de stora avstånden. Och när man ändå är i dom trakterna så blir det gärna lite enkelt mete med en pinne, tunn lina, en liten korok och mask och ett skönt smygfiske efter bäcköringar. Inga stora fiskar men riktigt trevliga fighters!

Det blev lite kort innan, så jag fyller på lite.

Fiskar inte så mycket längre iofs men när andan faller på så tar man sig gärna en runda.
Är inte inriktad på något speciellt men gillar som sagt att fightas mot näbbgäddor. Annars har mitt fiske bestått av ålakrok, garn, ljuse mm.

Finns knappt nåt trevligare än att ta båten och sticka ut en tidig morgon för att ta upp krok eller garn. Mysfaktor 11 av 10. Mjoo, föresten ljuse är förbannat nice åxå.

Eftersom man är "halvsame" :D så har man tillbringat lite tid i den övre delen av Sverige åxå där bl.a pilkning var en stor grej hos min morfar och morbror.

Kom ihåg första firren jag fick på pilkning. Kan inte varit mer än 5 bast eller nåt. Skitstolt när jag fick napp, höll på att skita ner mig och släppte allt när firren kom upp ur hålet. Gissa om morfar garvade.

Lobo Gixxer skrev:
Det blev lite kort innan, så jag fyller på lite.

Fiskar inte så mycket längre iofs men när andan faller på så tar man sig gärna en runda.
Är inte inriktad på något speciellt men gillar som sagt att fightas mot näbbgäddor. Annars har mitt fiske bestått av ålakrok, garn, ljuse mm.

Finns knappt nåt trevligare än att ta båten och sticka ut en tidig morgon för att ta upp krok eller garn. Mysfaktor 11 av 10. Mjoo, föresten ljuse är förbannat nice åxå.

Eftersom man är "halvsame" :D så har man tillbringat lite tid i den övre delen av Sverige åxå där bl.a pilkning var en stor grej hos min morfar och morbror.

Kom ihåg första firren jag fick på pilkning. Kan inte varit mer än 5 bast eller nåt. Skitstolt när jag fick napp, höll på att skita ner mig och släppte allt när firren kom upp ur hålet. Gissa om morfar garvade.

Du får ta mig ut på lite fiske Lobo! Jag jobbar ju i Karlskrona numer!
Är annars insnöad på ädelfisk i alla former, och naturligt nog Havsöring.
Men en vecka i Kaitum är det mest rätta elementet.

Padde skrev:
Har båt i ån med en polare. Fiskar bara gädda.

Så om en lina är dragtestad att ha en brottgräns på 3kg betyder det att man bara får fånga fiskar som väger max 3kg eller att det bara går att ta upp fiskar som väger max 3kg? :D

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back