Finns det ultimata chassiemåttet?

sylta nr1

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Ulricehamn
Hoj
XS750 BMW f900gs
Vore kul att ta en modern kraschad hoj med trasig aluminium ram och bygga en egen fackverksram istället och amatörregga den. Då kommer ju den svåra frågan:
Skulle man passa på att ändra lite förhållanden på gaffelvinkel, försprång mm?
Alla har ju olika tycke och smak om vad som är en kul hoj och man har ju inte provat alla heller (tyvärr). Så jag önskar lite förslag. Kan ju vara bra att veta på ett ungefär vilken typ av hoj jag är ute efter. Liten och nätt, behöver inte skjutsa, inte vrålräsig utan ni vet om man ligger i en stor rondell så behöver man ju bryta styret ganska mycket i hela kurvan åt fel håll. Då är det för snabbstyrt, jag önskar lite mer offroadkänsla i en sån sväng så att man kan fladdra lite med styret utan att kissa på sig. Eller beror det mer på att ramen kan flexa mer på en sån? Hur är en ktm 390 rc?
Mycket babbel nu, fattar ni nåt vad jag menar:va:tungan
 
Om det funnes hade ju alla haft det?

Kolla på en liten och nätt hoj som ändå är stabil (typ Triumph Street Triple) och kopiera måtten så har du något att utgå ifrån...
 
Både ja och nej.

Hur man än vrider och vänder så kan ett chassi bli bättre på något sätt, på bekostnad av någon annan egenskap.
Det blir alltid en kompromiss.

MEN Att bygga någonting själv är en enorm tillfredsställelse. Det kommer att bli DIN ultimata hoj!
Kör hårt.
 
Det finns ju erkänt lyckade chassie som man friskt kan planka av. DrC på forumet som byggt en supermonoracer har plankat Honda RS250 mått till sin räserram. Till gatmoppen han snidat på är det KTM390 som varit inspiration.

Sen är ju frågan vad du vill uppnå för egenskaper och vad som låter sig göras med den motor du planerar att stoppa dit.

Lite mer input så kan folk råda dig bättre.
 
Vilken nivå är vi på?
Tittar vi på WSBK har Kawasakis winning concept varit extrem flex i chassit med påföljd att ramen är slut efter x-antal race.
Så kan man göra för optimal prestanda, andra vägar finns att gå men då får man ge avkall på ngt annat.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top